twee volken in een ( spreeuwen) kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Fien
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 23:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): nvt
Contacteer:

twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door Fien » ma 14 aug 2017, 23:41

Misschien een aparte vraag.. Als imker zonder volk volg ik een aantal webcams. zoals de webcam van Stripecity http://nestkastlive.nl/bijen/ Geen idee of ik nu reclame maak overigens..
Van de zomer deed zich bij een andere cam ( van de spreeuwen) een mooi verschijnsel voor. Na het uitvliegen van de jonge spreeuwen trok hier een bijenvolk in. dat gaat op zich allemaal prima tot aan afgelopen zaterdag. Er kwam een ander soort bij de kast bezoeken. In eerste instantie denk je aan roverij maar als je je dit nu volgt.. zie je dat twee bijensoorten samen in de spreeuwenkast zitten en voor zover ik kan volgen.. het nog een soort van goed gaat. In deze kast zit ook nog gesloten broed van de eerste soort bijen.
Wie heeft dit wel eens meegemaakt en kan er meer over vertellen? http://nestkastlive.nl/spreeuw1/
bedankt voor het antwoord

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door bee-tree » di 15 aug 2017, 08:31

Helaas nog niet meegemaakt Fien.
Het is mss een Koekoeksbij-koningin die haar broed laat verzorgen door
een andere soort bij zoals de Koekoeken dat doen bij andere vogelsoorten. Bijenboom :b10:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door semar » di 15 aug 2017, 12:07

zover ik weet bestaat er geen koekoeks-honingbij.

de koekoeksbij is een parasiet die op SOLITAIRE bijen leeft, en net zoals de koekoek andere vogels hun kroost laat verzorgen.
er bestaat wel een koekoeks hommel.

Vriendelijke groet

semar(Dominique)

http://www.bestuivers.nl/wilde-bijen/bi ... koeksbijen

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door Primus » di 15 aug 2017, 16:35

Fien schreef:Misschien een aparte vraag.. Als imker zonder volk volg ik een aantal webcams. zoals de webcam van Stripecity http://nestkastlive.nl/bijen/ Geen idee of ik nu reclame maak overigens..
Van de zomer deed zich bij een andere cam ( van de spreeuwen) een mooi verschijnsel voor. Na het uitvliegen van de jonge spreeuwen trok hier een bijenvolk in. dat gaat op zich allemaal prima tot aan afgelopen zaterdag. Er kwam een ander soort bij de kast bezoeken. In eerste instantie denk je aan roverij maar als je je dit nu volgt.. zie je dat twee bijensoorten samen in de spreeuwenkast zitten en voor zover ik kan volgen.. het nog een soort van goed gaat. In deze kast zit ook nog gesloten broed van de eerste soort bijen.
Wie heeft dit wel eens meegemaakt en kan er meer over vertellen? http://nestkastlive.nl/spreeuw1/
bedankt voor het antwoord
Het zijn vermoedelijk geen 2 soorten maar verbasterde bijen daar zit zowat alles in.

MVG CP

Fien
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 23:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): nvt
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door Fien » di 15 aug 2017, 17:13

dank voor de antwoorden. Bijen blijven je verbazen. kan het wel dat er een ander volk zomaar bij trekt en ze samen vervolgens optrekken?
koningin is voor het laatst op 10 augustus gezien. We kunnen geen koningin zoeken omdat ( de twee volken) in een spreeuwenkast ziten

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door Primus » di 15 aug 2017, 18:18

Fien schreef:dank voor de antwoorden. Bijen blijven je verbazen. kan het wel dat er een ander volk zomaar bij trekt en ze samen vervolgens optrekken?
koningin is voor het laatst op 10 augustus gezien. We kunnen geen koningin zoeken omdat ( de twee volken) in een spreeuwenkast ziten

Waarom denk je dat er twee volken inzitten in je spreeuwenkast? Normaal trekt een volk nooit in een kas die al bevolkt is, daarom doet mij het vermoeden dat je denkt dat het twee soorten zijn maar in feite gewoon gekruiste bijen en dan krijg je van rosse tot zwarte en grijze bijen door mekaar. Een volk verdedigd ook zijn woning tegen vreemde bijen, als speurbijen van dat tweede volk in je kast hadden willen komen was er zeker een gevecht uitgebroken. Ook koninginnen dulden mekaar niet, enkel bij afwisseling van de wacht als de ene moer ver versleten is wordt wel een jonge moer tijdelijk geduld tot die goed aan de leg is daarna wordt de oude afgestoken.
MVG CP

Fien
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 23:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): nvt
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door Fien » di 15 aug 2017, 18:44

wij zagen afgelopen zaterdag op de webcam het volgende gebeuren.. er kwam een invasie van laat ik het bastaardbijen noemen, de spreeuwenkast ingevlogen. Het eerste wat je denkt is roverij. De bijen die erin vlogen waren beduidend anders. ook was er onrust op de raat en je zag de bijen die er in zaten ook daadwerkelijk verdedigen. Als kijkers hadden wij het idee.. dit is het einde van het volkje wat in de spreeuwenkast zat en dan zien we de volgende dag de rovers doorgaan tot het bijna leeg is. tot onze verbazing is dit niet gebeurd. http://nestkastlive.nl/spreeuw1/ Ik ben dan wel een soort van beginnende imker maar dit gedrag kan ik niet duiden..

is het dan mogelijk dat er gezwermd is.. de vorige koningin gepaard heeft met een donkere dar en dat dit dus nakomelingen zijn van de koningin die weggegaan is. verblijfplaats is niet groot.. veroorzaakt dat nu de onrust?
dank voor meedenken en beantwoorden :be3:

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door Primus » di 15 aug 2017, 20:46

Fien schreef:wij zagen afgelopen zaterdag op de webcam het volgende gebeuren.. er kwam een invasie van laat ik het bastaardbijen noemen, de spreeuwenkast ingevlogen. Het eerste wat je denkt is roverij. De bijen die erin vlogen waren beduidend anders. ook was er onrust op de raat en je zag de bijen die er in zaten ook daadwerkelijk verdedigen. Als kijkers hadden wij het idee.. dit is het einde van het volkje wat in de spreeuwenkast zat en dan zien we de volgende dag de rovers doorgaan tot het bijna leeg is. tot onze verbazing is dit niet gebeurd. http://nestkastlive.nl/spreeuw1/ Ik ben dan wel een soort van beginnende imker maar dit gedrag kan ik niet duiden..

is het dan mogelijk dat er gezwermd is.. de vorige koningin gepaard heeft met een donkere dar en dat dit dus nakomelingen zijn van de koningin die weggegaan is. verblijfplaats is niet groot.. veroorzaakt dat nu de onrust?
dank voor meedenken en beantwoorden :be3:
Het kan zijn dat uw volk gezwermd zou hebben, maar... een zwerm verlaat de kast en komt alleen maar terug als de moer niet meekomt of verongelukt tijdens het zwermen. En als de bijen terugkomen worden deze nooit vijandelijk onthaald maar sterstelen ze om de weg te wijzen naar die terugkomen. Dat een volk samengaat met een ander volk kan eigenlijk alleen als ze tegelijkertijd zwermen en bij mekaar terechtkomen. En wat verklaard dat het verschillende soorten bijen zijn? Ge ziet het is niet simpel verklaarbaar, ook niet voor een imker met 44 jaar ervaring.
Waarschijnlijk als ik gezien zou hebben wat er op de moment gebeurde zou dat vermoedelijk wel uit te leggen zijn. Maar zonder deze info kan ik u ook niet verder helpen. Misschien is er wel ergens een imker met nog meer ervaring of kennis die u wel de juiste uitleg kan geven! Zelf zou ik ook willen weten wat er gebeurd is in je spreeuwenkastje.
MVG CP

Fien
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 23:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): nvt
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door Fien » di 15 aug 2017, 21:59

https://www.youtube.com/watch?v=Y1eDrV0 ... e=youtu.be
is het enige filmpje wat opgenomen is. is de tweede invasie op zondag 13 augustus. Zo zag het er zaterdag 12 augustus ook uit .Alleen vele malen drukker. Idem op de raat..
het blijft wel leuk om nu te volgen. dank voor uw antwoord

als vervolg: we kwamen nog wat tegen..
https://www.youtube.com/watch?v=n5KuWW2 ... e=youtu.be
Laatst gewijzigd door Fien op di 15 aug 2017, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: twee volken in een ( spreeuwen) kast

Bericht door beethere » di 15 aug 2017, 22:45

Mijn gok: onrust is veroorzaakt door het uitzwermen van het volkje. op het moment dat een zwerm afkomt vliegen bijna alle bijen in extase naar buiten, ongeveer de helft van wat er uitvliegt vliegt weer terug op de kast. verklaar ook waarom het zondag rustiger was, ze waren al een gedeelte van de bijen kwijtgeraakt bij de zwerm op zaterdag. Ik kan niet zeggen of de zwerm op zaterdag een voorzwerm was, alleen dat de zwerm op zondag waarschijnlijk een nazwerm was.

Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steffen en 38 gasten