Slakken in kielerkastjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wout S
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 aug 2014, 14:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Bierbeek (België)
Contacteer:

Slakken in kielerkastjes

Bericht door Wout S » wo 06 sep 2017, 18:32

Voor het tweede jaar op rij loopt het koninginnen kweken een beetje fout omdat (ik denk toch dat het daaraan ligt) naaktslakken het blijkbaar leuk vinden om telkens weer naar binnen te kruipen, in sommige kastjes zaten er soms wel vijf exemplaren. Ze zitten meestal op de bodem maar ik kan me voorstellen dat ze ook wel eens naar boven over de raten kruipen en daar de boel verstoren. Moet ik mijn kastjes misschien verder van de grond zetten? Nu staan ze op bierbakhoogte :) Of zijn er andere manieren om die slakken buiten te houden?

Wvga
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 apr 2017, 20:00
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gem. Midden drenthe
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door Wvga » wo 06 sep 2017, 20:14

Ik weet niet hoezeer ze schadelijk zijn voor je q teelt, maar als je rondom de onderrand van je kast koperbant plakt/spijkert dan hou je ze al goed tegen (zelfs mieren werden minder)

Groet en succes :be1:
Groet,
Wouter :be1:

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door oldtimer » do 07 sep 2017, 11:28

Ik gebruik spijtig genoeg veel slakkenkorrels en zout. Ze vinden ze heerlijk en het scheelt een stuk. Ik moet eenvoudig weg geen slakken in Miniplus en andere kasten. Geen idee waar die slakken goed voor zijn, ze trekken een spoor van slijm, zitten vooral s'nachts overal in en op en s'morgens zijn ze bijna altijd foetsie. Vóór ik die korrels en zout gebruikte had ik heen doosje in de werkplaats meer waar een etiket op zat.

Als iemand een vriendelijke manier heeft om ze een andere kant op te laten lopen hoor ik het graag.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door maartenkleijne » do 07 sep 2017, 11:50

Slakkenkorrels zijn ook giftig voor dieren die graag slakken eten, zoals vogels en padden.
Je kan ook een bakje met bier voor ze klaar zetten, daar verdrinken ze graag in.
gr,
m

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door Erick » do 07 sep 2017, 12:26

foto's van slakkenval er staan een paar mooie bij, ook een paar foto's van zelf gemaakte...........
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door Tieme » do 07 sep 2017, 16:22

Je moet de kastjes, denk ik, hoger zetten op een bankje boven de grond. Slakken zie je vooral als de kastjes te dicht bij de grond staan.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door AnnekeW » do 07 sep 2017, 18:20

Waar staan de kastjes op? Je kunt misschien er omheen vrij gemakkelijk een barrière maken van scherp zand of kippengrit (stukgeslagen schelpen), vinden slakken niet fijn. Ik heb in het verleden ook wel biervallen gezet, maar niets is smeriger dan het legen van die dingen en op den duur staat het bakje daar te staan zonder dat je er nog naar kijkt...
Slakkenkorrels gebruik ik liever ook niet hoewel het net zo cruel is als bier. Als je in dat geval escargo gebruikt, lopen slakkenetende dieren geen risico.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door Hans » do 07 sep 2017, 18:35

Ik heb mijn kasten in het bos en had ook erg veel last. Bij openen in het voorjaar waren er complete raten weggevreten.

Nu zet ik voor alle vliegopeningen gaas (ipv verkleiners) zoals je dat bij de Segerberger krijgt. Zo goed als geen slak komt meer naar binnen.

Ik heb geen ervaring met Kielers.

Wout S
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 aug 2014, 14:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Bierbeek (België)
Contacteer:

Re: Slakken in kielerkastjes

Bericht door Wout S » za 09 sep 2017, 14:51

Nu stonden ze op een steen of op een palet op de grond. Volgend jaar zal ik ze eens op een plankje op een wat hogere paal zetten, misschien is het dan al opgelost. En rond een paal is snel een stukje koperdraad gedraaid dus eventueel kan ik dat ook nog proberen. Bedankt voor de tips.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten