Miniplusvolkje en 1:1 suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Miniplusvolkje en 1:1 suiker

Bericht door Abelhas » za 16 sep 2017, 16:54

Mijn reservevolkje dat door wat beginnersfouten mijnerzijds niet zo goed ging, heb ik begin augustus in miniplus met 1:1 suikersiroop gezet. Ze gaan sindsdien als een lier want aten ze in het begin nauwelijks een kg suiker per week, nu eten ze 3 kg op als ik ze dat geef (in praktijk halen ze de 2 kg/week).

Ze halen ook veel meer stuifmeel dan het volkje dat ik in een Warrekast heb. Kortom, ik denk dat er straks een sterk miniplusvolk de winter in gaat.

Maar toch een twijfel: Kan het zijn dat ik het bioritme zo verstoor en dat ze reageren alsof het lente is vanwege die 'nectar'-stroom? Moet ik, met andere woorden, toch maar gaan checken of er geen zwermen aankomen?

En kan het kwaad als ze onverhoopt teveel suiker vreten voor de winter? Of moet ik juist de suikerconcentratie verhogen naar 3:2 vanwege de wintervoorraad?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Miniplusvolkje en 1:1 suiker

Bericht door Hans van der Post. » za 16 sep 2017, 17:14

Zwermen? :be2: Nog darren?
citaat: Maar toch een twijfel: Kan het zijn dat ik het bioritme zo verstoor en dat ze reageren alsof het lente is vanwege die 'nectar'-stroom? Moet ik, met andere woorden, toch maar gaan checken of er geen zwermen aankomen?
Bijen reageren op daglengte en temperatuur.

Heb je al eens in het volkje en gekeken?
Staat het op twee bakjes? Dan moet het bovenste baken grotendeels gesloten voer hebben.
Anders nog maar doorvoeren met 2 suiker en 1 water.
!Hans.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Miniplusvolkje en 1:1 suiker

Bericht door Abelhas » za 16 sep 2017, 22:50

Hans van der Post. schreef:Zwermen? :be2: Nog darren?
citaat: Maar toch een twijfel: Kan het zijn dat ik het bioritme zo verstoor en dat ze reageren alsof het lente is vanwege die 'nectar'-stroom? Moet ik, met andere woorden, toch maar gaan checken of er geen zwermen aankomen?
Bijen reageren op daglengte en temperatuur.
Helder!

Heb je al eens in het volkje en gekeken?
Staat het op twee bakjes? Dan moet het bovenste baken grotendeels gesloten voer hebben.
Anders nog maar doorvoeren met 2 suiker en 1 water.
Een paar weken geleden voor het laatst, tegelijk met varroabehandeling. Het volkje heeft 3 bakken. Ik ben een beetje terughoudend nu met de kou om het volkje geen warmte te laten verliezen, maar misschien toch maar weer eens kijken.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Miniplusvolkje en 1:1 suiker

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 sep 2017, 19:05

Ik heb dit jaar 40 Mini-Plus ingewinterd.

Je moet daarbij heel vroeg beginnen liefst al eind juli en dan langzaam dan krijg je het voer boven in en kan het broednestje langzaam zakken.
De meeste Mini-Plus staan op drie bakjes die hebben maximaal 7.5 kg nodig ze moeten dan sterk zijn.

Eén van die Mini's had ik op twee bakjes laten staan(weinig bijen) en toch maar even kijken wat bleek de onderste bak zat vol voer en het broed zat bovenin dus niet ideaal en er een bakje onder gezet en het bakje met voer bovenop.

Het beste is om de volkjes na te kijken voor het voeren en het meeste broed(jong broed) onderin of in het tussenbakje te plaatsen(verzegeld broed) bij voldoende bijen en het meeste voer bovenin en daarna pas gaan voeren.
Maar ik heb de ervaring dat de volkjes het later bijna altijd zelf weer oplossen door het voer te verplaatsen maar wat verzegeld was blijft vaak gewoon
staan.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten