onvindbare darrenbroedige moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Bmans » za 16 sep 2017, 20:46

Ik heb een 6-ramer met een darrenbroedige moer, netjes 1 eitje per cel. Verschillende keren heb ik haar al niet kunnen vinden. Ze zal wel wat klein zijn vermoed ik. Er zijn nu al wel darren geboren. Wat kan ik het beste doen?
Wie heeft er een (handige) oplossing?

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door gijs.v » za 16 sep 2017, 21:12

Verenigen met een ander volk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Bmans » za 16 sep 2017, 21:23

gijs.v schreef:Verenigen met een ander volk.
Dan heb je toch kans dat de goede moer afgestoken wordt en je een groter (verenigd) volk darrenbroedig hebt?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Hans van der Post. » za 16 sep 2017, 23:27

Ja je moet het anders doen: neem een broedbak - leeg - daar sla je alle raten uit de zesramen af. Leg dan op de lege broedbak een moerrooster op het moerrooster een krant en daarop het moer goede volk. De onderbak hou je leeg!
De niet gevonden moer blijft onder het rooster. Laat voorlopig - 3 weken - dit staan. Tegen die tijd is de moer opgeruimd en kun je de zaak in omgekeerde volgorde "afbreken". Zorg wel dat je de bijen die dan nog onder het rooster zitten niet zomaar afslaat. de darrenbroedige moer kan er tussen zitten.
!Hans.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Freek » zo 17 sep 2017, 10:44

Als ze onvindbaar is in een zesramer denk ik eerder dat het een eierleggende werkbij is, die heb ik dit jaar ook gehad in een schudzwerm.
In deze tijd van het jaar zou ik zo'n volk opdoeken, d.w.z. afslaan voor de andere volken op een mooie dag zodat de bijen zich inbedelen bij de andere volken niet verenigen bij pech steekt zo'n eierleggende bij je moer af.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 sep 2017, 11:31

Hans van der Post. schreef:Ja je moet het anders doen: neem een broedbak - leeg - daar sla je alle raten uit de zesramen af. Leg dan op de lege broedbak een moerrooster op het moerrooster een krant en daarop het moer goede volk. De onderbak hou je leeg!
De niet gevonden moer blijft onder het rooster. Laat voorlopig - 3 weken - dit staan. Tegen die tijd is de moer opgeruimd en kun je de zaak in omgekeerde volgorde "afbreken". Zorg wel dat je de bijen die dan nog onder het rooster zitten niet zomaar afslaat. de darrenbroedige moer kan er tussen zitten.
Wel de afgeslagen bijen met een kleedje afdekken , en een keer controleren of zij op het moerrooster liggen . Ik heb het meegemaakt dat zij op een tros met de koningin aan de dekplank bleven hangen .

Jaap v P

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Bmans » zo 17 sep 2017, 14:49

Volkje afslaan op een meter of 50-100 en de kast niet terug plaatsen is ook een optie? Dan moeten ze zich maar ergens inbedelen? Of is dit onverstandig?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 sep 2017, 15:40

Ja hoop gedoe :!: en kans dat de aanvliegende bijen de in de kast aanwezige goede moer "om zeep" helpen door ineens heel veel vreemde bijen.
Als je een krant gebruikt zoals aan gegeven gaat het proces van samenvoegen geleideleider.
!Hans.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door EstherB » zo 17 sep 2017, 15:44

Hans van der Post. schreef:Ja hoop gedoe :!: en kans dat de aanvliegende bijen de in de kast aanwezige goede moer "om zeep" helpen door ineens heel veel vreemde bijen.
Als je een krant gebruikt zoals aan gegeven gaat het proces van samenvoegen geleideleider.
Een vraag uit interesse: Mocht er toch geen moer aanwezig zijn maar een of meerdere eierlegende werksters, werkt deze methode dan ook? Of heb je dan dus dat de werkster gewoon door het moerrooster kruipt en dat je dan mogelijk de gewilde moer kwijt raakt?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door A.A. Staals » zo 17 sep 2017, 16:49

Bmans schreef:Ik heb een 6-ramer met een darrenbroedige moer, netjes 1 eitje per cel. Verschillende keren heb ik haar al niet kunnen vinden. Ze zal wel wat klein zijn vermoed ik. Er zijn nu al wel darren geboren. Wat kan ik het beste doen?
Wie heeft er een (handige) oplossing?
Niets doen. Allemaal oude bijen,geen winterbijen. Ook al gaan ze bij een ander volk dragen ze niets bij aan de vorming van winterbijen in dat volk.
De kans dat je de koningin van het volk waar je ze bij zou doen, of op aflaat vliegen, verliest is altijd aanwezig en nu niet meer te herstellen. Pas zelf nog meegemaakt). De moer van het volk waar je iets bij doet kun je beschermen door haar in een kooitje te doen,

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten