Bomvolle Dadantkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Bomvolle Dadantkast

Bericht door AnnekeW » wo 27 sep 2017, 22:19

Mijn grootste volk bezet momenteel een volle Dadant broedkamer (10 ramen). Ik had ze misschien moeten splitsen dit jaar, maar durfde het niet aan omdat het mijn enige productievolk is en ze geen enkele zwermneiging vertoonden. Het volk is nu zo enorm dat wanneer je van onder in de kast kijkt (volledige gaasbodem), je alleen langs de randen en in de hoeken nog stukjes broedraam ziet. Voor de rest kijk je tegen een dikke tros bijen aan, die ook een dikke centimeter onder de ramen bungelt. Op aanraden van mijn buurman heb ik na het leeglikken van de honingkamers één HK laten staan om ze voldoende ruimte te geven. Omdat ze in een rap tempo de voorraad honing uit de BK aan het consumeren zijn (het gewicht van de kast wordt duidelijk lichter), ga ik ze bijvoeren.
Mijn vraag is nu: zal ik de HK op dit volk laten staan in de winter of is het beter om deze over een poosje toch te verwijderen? Normaalgesproken winter ik alleen in op één BK.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Bomvolle Dadantkast

Bericht door crunx » wo 27 sep 2017, 23:11

Als je nu echt een TE volle kast heb, zou ik voor een extra etage gaan.

Want als je nu 12 kg suiker erop gooit wordt het niet minder krap. (ik weet niet hoeveel suiker jij je kast geeft, slechts een indicatie)
Dus extra etage en misschien dan even iets meer voeren.

Over het algemeen is echter een DB kast ruim zat. Maar de meesten hebben ook afleggers in het jaar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bomvolle Dadantkast

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 sep 2017, 23:33

Wacht even als je een bak boven zet zit je in het voorjaar met veel opgeslagen suiker.
Neem aan dat het volk in de broedbak al veel voedsel heeft opgeslagen.
Om zitruimte te geven doe je dit onder de broedbak. Dit is de natuurlijke plaats en het voordeel je hebt geen suiker in de honingkamer.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bomvolle Dadantkast

Bericht door A.A. Staals » do 28 sep 2017, 08:40

Je zit in een andere situatie als wij hier. Maar in te volle kast in deze tijd van het jaar geloof ik niet in. Voorlopig groeien de volken niet. En in de winter kan die grote hoop in een klein bolletje. Ik zou zeggen niets doen dan zorgen dat ze voldoende voedsel hebben.

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bomvolle Dadantkast

Bericht door semar » do 28 sep 2017, 09:11

een honingbak eronder (hoeven evt geen raamen in) kan altijd.
ze zitten nu ook laag omdat bijen niet graag op verzegelde voedselcellen zitten)
soms is de bovenste helft van de ramen nauwelijks in gebruik.
bheb betzelfde bij 2 van mijn volken. de honingbak eronder kan geen kwaad
en dan hangen de bijen ook niet op het gaas als het kouder wordt.
zo niet in realiteit dan toch in iedergeval in je hart. :wink:

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Bijlagen
20170806_145740 (Kopie).jpg
de bruine kasten (dadant) hebben hun hongbak eronder, en dat blijft zo tot maart

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bomvolle Dadantkast

Bericht door szx2js » do 28 sep 2017, 11:08

Anneke, het is normaal dat bijen in de nazomer aan de onderkant van de broedkamerramen als een tros hangen. De Dadantkasten hebben daarom ook veel meer ruimte onder de ramen dan in een spaarkast. Die ruimte is juist met opzet gemaakt voor het 'doorhangen' van de bijen.

Pas als de bijen massaal buiten blijven zitten, is er sprake van ruimtetekort. Anders hoef je geen extra Hk te plaatsen, indien je dit toch graag doet, plaats hem dan onder. Dan kun je deze omstreeks 1 maart leeg weer weghalen.
Groet, Ben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten