Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door sailor1957 » ma 02 okt 2017, 10:49

Goedemorgen,

Ik imker momenteel met drie volken waarvan er één zeer zachtaardig is, een uitstekende haaldrift en waarvan het moertje zeer goed aan de leg is.
Ik wil volgend jaar graag door met afstammelingen van dit volk en heb nagedacht over de methode die ik wil hanteren.
Ik zou in dit geval niet de Aalstermethode willen hanteren omdat moertjes uit redcellen over het algemeen kleiner zijn en bovendien minder legcapaciteit vertonen dan moertjes uit de eerstbelegde cellen.

Mijn theorie is als volgt:
Bij het constateren van zwermneigingen van dit volk wil ik het "oude" moertje overzetten in een zesramer met voldoende voer, een uitgebouwd raam en 4 kunstraten. Hierin 6 ramen bijen in afslaan en klaar. Tot zover dus nog niets nieuws.
In de oude kast wil ik ongeveer 3 doppen laten staan (het liefst op één raam om verder zoeken te voorkomen).
In een andere zesramer wil ik ook een raam met drie doppen inhangen en hier ook 6 ramen met bijen in af slaan plus uiteraard een raam met voer.
Hierna elke dag controleren op uitlopen van moertjes.
Ik ga er vanuit dat in de oude kast een nieuwe moer zich aanmeld en dat dit ook gebeurd in de zesramer. Indien dit zo is, de resterende doppen wegbreken. Het vraagt natuurlijk wel wat om elke dag te controleren maar dat vind ik niet erg.
Ik hoop dat ik nu niets over het hoofd zie waardoor er alsnog zwermen ontstaan en alle drie de volken voorspoedig groeien..
Vraag is, zie ik iets over het hoofd?
Graag schieten op mijn methode als jullie hierin fouten ontdekken!
Alvast bedankt voor het meedenken en de eventuele reacties.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 okt 2017, 11:20

Ja je ziet in ieder geval iets over het hoofd. Als je een aantal zwermcellen breekt voelt het bijenvolk zich "moerloos" hoe gek dit ook klinkt, drie doppen laten staan is geen optie. Ze zetten doppen aan op larfjes die dan nog aanwezig zijn.
Dus citaat: In de oude kast wil ik ongeveer 3 doppen laten staan (het liefst op één raam om verder zoeken te voorkomen.

Je zal dan toch het hele volk door moeten om te kijken of er niet ergens een redcel is aan zet. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door sailor1957 » ma 02 okt 2017, 11:34

Dank Hans voor je reactie.
Ik ga er vanuit dat je doelt op de kast waar de moer oorspronkelijk in verbleef.
Als ik je goed begrijp, zal ik dit volk dus regelmatig moeten controleren op redcellen.
Heb ik dit juist of bedoel je het anders?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door ErikS » ma 02 okt 2017, 11:52

ken je OTS methode?

http://www.mdasplitter.com/docs/2016/Up ... EBSITE.pdf
http://www.mdasplitter.com/

De meningen zijn overigens verdeeld over koninginnen uit redcellen maar de oude stelling dat ze perse minderwaardig zouden zijn houdt niet stand.

je kunt ook een boogsnede toepassen in een moerloos volk. hoef je niet te wachten op aanzetten van doppen.

Mijn mening/ervaring. Elke dag kijken in een volk met een uitvallende koningin is vragen om problemen. Een volk met uitlopende dop 3 weken met rust laten en dan zoeken naar eitjes en broed, laat die koningin maar met rust. Een volk op bv 2 ramen bijen en een uitvallende dop zal niet zwermen, ze bijten zelf de doppen uit als de eerste uitvalt.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door sailor1957 » ma 02 okt 2017, 12:49

Erik,

Dank voor je reactie. Ik kende deze methode niet maar heb mij nu even ingelezen.
Ik ga er vanuit dat je de methode van Mel Disselkoen bedoelt wat een vrij simpele manier is om koninginnen te kweken zonder noemenswaardige stress voor het volk.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door Theo777 » ma 02 okt 2017, 18:59

ErikS schreef:ken je OTS methode?

http://www.mdasplitter.com/docs/2016/Up ... EBSITE.pdf
http://www.mdasplitter.com/

De meningen zijn overigens verdeeld over koninginnen uit redcellen maar de oude stelling dat ze perse minderwaardig zouden zijn houdt niet stand.

je kunt ook een boogsnede toepassen in een moerloos volk. hoef je niet te wachten op aanzetten van doppen.

Mijn mening/ervaring. Elke dag kijken in een volk met een uitvallende koningin is vragen om problemen. Een volk met uitlopende dop 3 weken met rust laten en dan zoeken naar eitjes en broed, laat die koningin maar met rust. Een volk op bv 2 ramen bijen en een uitvallende dop zal niet zwermen, ze bijten zelf de doppen uit als de eerste uitvalt.

grtz

erik.
Welke kopje vd vele artikelen slaat gericht op deze methode Erik?

Groet. Theo

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door Dirk Blanken » ma 02 okt 2017, 19:26

Redcel koninginnen kunnen volwaardige koninginnen zijn maar dan moet je wel zeker weten dat ze vanaf heel kleine larfjes zijn opgezet als koningin.

Dus als je in een moerloos volk na 6 dagen alle dichte doppen breekt weet je zeker dat de koningin uit een hele jonge larve voortkomt.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door oldtimer » ma 02 okt 2017, 19:35

Je ziet in ieder geval over het hoofd dat je het volkje met moer weg moet brengen, 3 a 5km. (afvliegen)

Hoe ik het al jaren doe, en dat bevalt mij prima.
5 of 6 raams kastje, met gaasbodem en vlieggat dicht.
-- 2 ramen brias uit een goed volk. Zorg in ieder geval dat er eitjes en kleine larven in cellen zitten. Hoeft niet veel maar wel wat te zijn.
-- één of twee ramen voer
-- een mooi uitgebouwd raam
-- Wat opvulling in de vorm van nieuw raat of uitgebouwde ramen.
-- Een flinke dot bijen erin, minstens 3 a 4 ramen (Dadant) Ligt eraan wat je missen kunt uit de betreffende kast.

-- Vergeet een beetje sproeien met oxaalzuur niet (niet te veel)
-- Dekplank erop.
Op de dekplank een pak 2.5kg Fondabee (tja ik ben er gek mee, en de bijen ook)
Zorg dat er een gat zit in de dekplank :lol:

Breng het kastje weg en ga ruim na de 30ste dag kijken. de 33ste a 35ste dag is prima
Afhankelijk van de tijd van het jaar en de temperatuur, gegarandeerd dat je een koningin hebt en larven met gesloten broed.
Als je bij het volkje aankomt en je ziet ze met stuifmeel sjouwen en flink bijen op de plank hoef je eigenlijk al niet meer te kijken en kun je het volk in donker mee naar huis nemen en na een paar dagen over zetten in een grotere kast.

Het voordeel hiervan is dat je het volk waar je belangrijke koningin in zit thuis houdt (in mijn geval) dus daar zicht op hebt, en je verzwakt haar volk naarmate je meer bijen afneemt, dus minder kans op zwerm neigingen, maar zwermen is hiermee niet uitgesloten.

Op de landelijke site van de Belgische bijenhouders wordt een andere ook leuke methode omschreven, zoek dan naar het maken van een zuigeling.

Veel plezier met deze geweldige hobby waarover iedereen altijd een andere mening heeft :lol: .

Op de door jou omschreven methode (ook prima hoor) kun je ook luisteren in plaats van kijken. In de zomer, rond 20 a 21 uur :dance:
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door tomer » ma 02 okt 2017, 20:50

Oldtimer beschrijft het maken van een broedaflegger. Zo doe ik het ook, behalve dan dat ik de 24ste dag pas oxaalzuur sproei, wanneer al het broed is uitgelopen. Ik ben tevreden over de nieuwe volken die zo ontstaan, ook al zijn het koninginnen uit redcellen. Je kan hier ook nog selecteren met welke volken (koninginnen) je verder wil.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Selectie op zachtaardigheid en haaldrift

Bericht door sailor1957 » ma 02 okt 2017, 21:23

Allen bedankt voor jullie reactie en zoals reeds wordt genoemd, zoveel mensen zoveel meningen.
Ga mij er nog verder in verdiepen maar wil in ieder geval proberen om moertjes te kweken welke niet van redcellen zijn.
Is een uitdaging maar dat is nou juist het leuke er aan.
Ik hou mij aanbevolen voor nog meer meningen!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten