Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Abelhas » ma 09 okt 2017, 20:49

Ik moet iets vergeten hebben van de scheikundelessen van vroeger. Weet iemand hoe dit ook alweer zit:

Sacharose (tafelsuiker) heeft volgens de oplosbaarheidstabel bij 20°C een oplosbaarheid van 2000 g/l. Dat komt overeen met wat ik gevoerd heb om in te winteren. Bij hogere concentraties zou ik verwachten dat het weer zou neerslaan. Ik kan bij een hogere temperatuur best meer dan 2000 g/l water oplossen, als de temperatuur daalt zou je verwachten dat weer suikerkristallen zouden ontstaan.

Alleen bevatten honing, stroop en jam veel meer suiker dan 2000 g/l water. Ik zie het suikerwater in mijn voerbak evenmin kristaliseren nu de temperatuur onder de 20°C daalt. Nu kristaliseert honing wel, maar op basis van deze theorie zou dat veel eerder moeten gebeuren.

Weet iemand hoe die eigenschap van suiker in water heet die 'honing mogelijk maakt'?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door crunx » ma 09 okt 2017, 23:12

Wanneer het in je cellen wordt gedrukt is het geen 100% tafelsuiker meer, heb je daar al over gedacht?

Hoe kom je er trouwens bij dat jam meer dan 2000 gr suiker per liter heeft?

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Biodlarn » di 10 okt 2017, 18:52

Volgensmij kun je met (warm)water en suiker maximaal een oplossing maken met ca. 66% suiker. Wil je wintervoer hebben met een hoger suikergehalte dan zul je de sacharose moeten inventeren met behulp van enzymen. Dan kun je rond de 75% suiker in je oplossing krijgen.
Het 'rijpen' van honing gebeurdt toch ook onder invloed van enzymen?

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Abelhas » zo 22 okt 2017, 11:28

BuzzLightyear schreef:Ik krijg makkelijk 3kg suiker opgelost in 2 liter water. En als ik het goed warm maak, dan krijg ik misschien wel 5kg suiker in 1 liter water en heb je een soort suikerstroop.

Bij hogere temperaturen los je dus (makkelijker) en meer op. Als dit afkoelt zal het niet neerslaan of versuikeren. Het blijft een oplossing.
OK, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat de suiker neerslaag als de temperatuur daalt. Bij een verzadigde zoutoplossing was dat wel gebeurd.

Kennelijk geldt die maximale oplosbaarheid van suiker bij een zekere temperatuur alleen als je het wil oplossen, niet als het eenmaal is opgelost. Maar wat dat nou veroorzaakt weet ik nog niet.
Laatst gewijzigd door Abelhas op zo 22 okt 2017, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door maartenkleijne » zo 22 okt 2017, 12:28

Niet zo, Abdelhas.
Ik heb herhaaldelijk een korst neergeslagen suiker in de voerbak gehad....
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 okt 2017, 15:17

Maarten dan is er toch iets verkeerd gegaan. Als je exact 2 delen suiker op een deel water oplost (zonder te koken)krijg je pas een korst als je te laat voert en het suikerwater dagen in het voerbak blijft staan. Dit komt doordat ze niet kunnen opnemen als de temperatuur in de nacht beneden de tien graden komt.
Als bijen die suikeroplossing in de raten opbergen kristalleerd deze niet.
!Hans.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Biodlarn » zo 22 okt 2017, 20:14

Hans van der Post. schreef: Als je exact 2 delen suiker op een deel water oplost (zonder te koken)krijg je pas een korst als je te laat voert en het suikerwater dagen in het voerbak blijft staan. Dit komt doordat ze niet kunnen opnemen als de temperatuur in de nacht beneden de tien graden komt.
2 delen suiker op 1 deel water is een 66% oplossing en daarmee heb ik hetzelfde gemerkt. Vaak heb ik ook een suikerkorst in de vaten met voer zitten.
Bij een 60% oplossing, 3 delen suiker en 2 delen water, heb ik dit nog niet gemerkt. En ik heb hier al behoorlijk koude nachten al ik de boel ga voeren.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat een 66% oplossing in princiepe een zo goed als verzadigde oplossing is.
Of kan er nog meer suiker opgelost worden in water dan 2 delen op 1 deel?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 okt 2017, 22:14

Biodlarn ik los suiker hooguit voor een week op. Begin veertien dagen na einde dracht.
Dit is eerste week augustus dan zijn de dagen en nachten hier nog niet koud.
In de tijd dat ik bijen houd is maar een paar keer voor gekomen dat de nachten zo koud waren dat de bijen niet in de voerbakken kwamen.
!Hans.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Abelhas » za 28 okt 2017, 11:35

Vandaag inderdaad een flinke korst aangetroffen. De scheikunde van de middelbare school bleek dus toch gelijk te hebben. :-)

Ik ben inderdaad te laat met voeren. Het gaat om een Warré-kast dus die had ik niet hoeven voeren, maar hij lijkt me niet zo gevuld. Volkje zit ook bovenin de kast, etc. Ik denk met de ervaring van nu dat ik een volkje heb gekocht dat niet zo sterk was door varroabesmetting want na de hive-clean behandeling zien ze er beter uit. Ik heb nu nog een keer met suikerwater gevoerd en voor de zekerheid iets meer water toegevoegd. De bijen drinken ervan. Hierna zal ik maar over stappen op apifonda om het volkje door de winter te krijgen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Scheikunde van honing: oplosbaarheid van suiker

Bericht door Hans van der Post. » za 28 okt 2017, 11:44

Abelhas schreef:Vandaag inderdaad een flinke korst aangetroffen. De scheikunde van de middelbare school bleek dus toch gelijk te hebben. :-)
Heb je ook meegerekend dat als je een voerbak op het volk hebt staan en nog enig sinds warmte uit het volk naar boven straalt ook verdamping van water plaats vind? gevolg........................?
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten