Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

blijmetdebij
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 16:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): nvt
Contacteer:

Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door blijmetdebij » wo 01 nov 2017, 20:39

Ik ben benieuwd of imkers ervaringen hebben met bijen bij afrikaantjes (tagetes).

Ik ben namelijk adviseur in de boomkwekerijsector maar daarnaast bezig met projecten rondom vitale bijen: Blij met de bij en The Place to BEE.
Een ding dat opvalt is dat er veel bloemen worden gezaaid voor bijen. Boomkwekers zaaien veel afrikaantjes (tagetes) om hun bodem gezond te houden. We komen veel honingbijen en hommels tegen op deze afrikaantjes en er zijn zelfs geluiden dat de afrikaantjes een goede werking tegen varroamijt zouden hebben. Ik heb meer info proberen te achterhalen. Uit onderzoek in het buitenland blijkt dat een extract van tagetesbloemen effect tegen varroa zou hebben. We hebben dit jaar een test gedaan met een paar volken op een perceel met afrikaantjes en varroamijt op de onderlegger geteld.

Ik ben benieuwd of anderen ook ervaring hebben. Ook in de bollenteelt wordt steeds vaker ook Tagetes gezaaid.

Meer weten: https://www.facebook.com/blijmetdebij/p ... 8312025082
of https://www.gouwekoerier.nl/nieuws/alge ... ale-bijen-
Laatst gewijzigd door blijmetdebij op wo 01 nov 2017, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door ErikS » wo 01 nov 2017, 21:16

Geen ervaring mee maar intrigerend!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door bee-tree » wo 01 nov 2017, 21:26

Klinkt goed. Varroabestrijding met Tagetes en haar olie.
Met Afrikaantjes en hun olie heb ik geen ervaring, wel met Wintergreen-olie.

Veel meer informatie over proefnemingen zijn te vinden op de volgende sites:
In 2005. An in vitro Evaluation of Tagetes minuta Essential oil.
via http://www.researchgate.net en http://www.tandfonline.com

In 2006. Management of Varroa destructor by essential oils and formic acid
via http://www.entomoljournal.com

In 2007. Essentials oils toxicity related to Varroa destructor and Apis mellifera
via http://www.scielo.org.ve

In 2016 op http://www.buckfastbalinge.nl

Abejas-árbor :b10: De olie van bijenboom Eucalyptus wordt ook genoemd.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door oldtimer » wo 01 nov 2017, 22:38

Vorig jaar, of misschien wel in 2015 heb ik onderstaand stukje gelezen. Heb voor de privacy van de betrokken mensen de namen eruit gehaald.
Zoals dit heel vaak gaat heb ik er nooit een reactie of vervolg of zelfs maar een aanmelding om mee te doen op gezien.

Doe er je voordeel mee! Baat het niet dan schaadt het niet.
De topic starter heeft het goed gezien! De info is in uw eigen land al langere tijd en volop aanwezig.

=======================================================================================================
Wie doet mee? Varroa en afrikaantjes...
Collega imkers.

Zoals enkelen van jullie weten, heb ik vorig jaar een bijenvolkje na de heidedracht bij een groot perceel met afrikaantjes gezet.
Al heel snel was mij duidelijk dat de bijen met erg veel stuifmeel thuis kwamen. Het volk groeide snel.
De honingopbrengst was niet veel, ca 2,5 kilo, maar verder was er ook niets meer te halen, dus mooi meegenomen.
Begin oktober heb ik mijn 11 volken met mierenzuur behandeld.

Gedurende het seizoen behandel ik mijn bijen met hiveclean.

Omdat ik van meerdere kanten hoorde, dat hiveclean geen uitwerking op de varoamijt zou hebben, heb ik bewust 1 volk niet met hiveclean behandeld, de andere 10 wel.
Van deze andere 10 heb ik 1 volkje bij de afrikaantjes geplaatst.
Na de mierenzuur behandeling viel mij het volgende op.

Het volk dat ik niet met hiveclean had behandeld, had een stevige varoa druk.

Van de 10 anderen hadden 9 ongeveer dezelfde hoeveelheid varoa als andere jaren.

Het ene volk dat bij de afrikaantjes had gestaan had nagenoeg geen varoa.

Dit laatste vond ik zeer opmerkelijk. Was dit een incident – een toeval – of hadden de afrikaantjes er daadwerkelijk voor gezorgd, dat dat volk zo weinig varoa telde.
De bloembollentelers zaaien die afrikaantjes om de aaltjes die in de grond zitten onschadelijk te maken, zodat ze volgend jaar een schoon perceel tot hun beschikking hebben.

Ik herinner mij dat mijn vader vroeger in de moestuin ook afrikaantjes zaaide om ongenode gasten verre te houden.
Enige tijd geleden ben ik op bezoek geweest bij Gert Veninga, van het gelijknamige bloembollenbedrijf.
Gert heeft dit jaar 6 percelen met in totaal 63 Ha. afrikaantjes gezaaid.
De leden van Eendracht mogen weer bijenvolken bij zijn percelen plaatsen.
Degenen die belangstelling hebben, kunnen zich bij mij melden.
Ik vraag jullie wel om aan het eind van het seizoen, de varoadruk goed te bekijken.
Tellen van de mijten hoeft voor mij niet, maar graag zou ik willen weten of de varoadruk bij de volken die bij de afrikaantjes stonden, meer, minder of gelijk is aan de druk bij uw andere volken.

Ik ben namelijk erg benieuwd of de varoamijt echt een hekel aan de afrikaantjes heeft.

Het bewuste volk dat vorig jaar bij de afrikaantjes stond, was dit voorjaar met afstand mijn beste volk. Het heeft op het koolzaad bijzonder veel binnengebracht.

Wie mee wil doen kan zich bij mij melden, bij voorkeur per mail.

Met imkergroet,
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 nov 2017, 23:25

Vraagje hoe komt het stofje wat de bodem-aaltjes bestrijd in een bijenvolk?
Las net op een site dat een extract van afrikaantjes in de bodem niet zou helpen.
Wel als de plant in de bodem groeit.

https://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/aaltjes.html
Afrikaantjes helpen
Spanjaarden voerden het afrikaantje vanuit Mexico in. Binnen Europa is vanuit Tunesië en Spanje de plant verder verspreid ten tijde van keizer Karel V. Van de afrikaan zijn in Nederland twee soorten van het geslacht Tagetes van belang: Tagetes patula en Tagetes

erecta. In de tuin worden afrikaantjes als eenjarige aangeplant. De plant bloeit zeer rijk en is verkrijgbaar in vele kleuren: geel, oranje, bruinrood of mengingen daarvan. Afrikaantjes worden door zaaien verkregen of in pot gekocht.
De dodende werking van afrikaantjes op wortelaaltjes (Pratylenchus-soorten) berust op de reactie van wortelcellen in de endodermis. In deze endodermis komen zwavelverbindingen (thiofenen) voor. Als een aaltje deze cel binnendringt vormt de plant peroxidase. De combinatie van peroxidase en de zwavelverbinding zorgt ervoor dat er ozon (O3) wordt gevormd. Deze agressieve vorm van zuurstof leidt tot 'verbranding' van het aaltje.

Het planten van afrikaantjes blijkt dus een veilig en natuurlijk middel om ingezet te worden in de strijd tegen wortelaaltjes. Vooral plaatsen in de tuin waar ieder jaar bloembollen worden geplant, zijn gebaat bij het in de zomer houden van afrikaantjes.

Wortel- of plantenextracten van afrikaantjes hebben overigens geen enkel effect op het doden van aaltjes.
!Hans.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door crunx » do 02 nov 2017, 00:31

@Hans van der Post -

Het gaat ook niet om het stofje wat bodemaaltjes "bestrijd"; Thiophenen.
Dat is veels te kort door de bocht.

Even los van het feit dat deze plant ook bepaalde jagers aantrekt die jagen op jou jagers.

Het zal gaan om een aantal dingen die aanwezig zijn in de plant en het geen wat het aan de bij geeft, zowel direct als indirect.

Monoterpenen - is 3% limoneen, >39% Beta-ocimenen, mycreen, pineen en camfeen
Ketonen - Tageton (tot 50%), 2,6-dimethyl-7-octeen-4-on(>10%), tagetenon(>26%)

Verder bevat het:
Aldehyden: citral
Coumarines

Ik zal niet te diep gaan in op wat precies wat doet, maar even kort door de bocht helpt dit alles met het doden van parasieten, microben, schimmels, ontstekingen en bactericide. Zowel direct als indirect

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door Hans van der Post. » do 02 nov 2017, 00:35

Dank voor de reactie. Maar hoe krijg je de die stofjes in het bijenvolk? Dit zal niet door de lucht gaan. :think:
!Hans.

Glenn1ap
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 20:38
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door Glenn1ap » do 02 nov 2017, 08:17

Nemen de bijen dat niet mee elke keer ze op een bloem landen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 nov 2017, 01:02

Glenn1ap schreef:Nemen de bijen dat niet mee elke keer ze op een bloem landen?
Dan zou het via het stuifmeel het volk binnen moeten komen.
Honing geeft de bloem niet.
!Hans.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Afrikaantjes tegen varroamijt ??

Bericht door crunx » vr 03 nov 2017, 02:58

Hans van der Post. schreef:
Glenn1ap schreef:Nemen de bijen dat niet mee elke keer ze op een bloem landen?
Dan zou het via het stuifmeel het volk binnen moeten komen.
Honing geeft de bloem niet.
Ik heb gezien dat dit wel schijnt uit te maken welke soort afrikaantjes er is gezet:

Tagetes erecta Grootafrikaantje 1-jarig N 3P 3 6-9
Tagetes patula Afrikaantje 1-jarig N 3P 0 7-10
Tagetes tenuifolia Sterafrikaantje 1-jarigN 3 P 3 6-10

(bron: http://www.bijenbestuiving.nl/plantenli ... n_insecten )

Of het zo is dat weet ik zo niet, daarvoor ben ik nog te kort bezig met tagetes.
Wat wel duidelijk is, is dat ze behoorlijk verschillen in niet alleen het uiterlijk maar ook wat betreft werkzame stoffen;
Er zijn bepaalde rassen die men bijv. adviseert boven de andere wanneer ze dienen voor aaltjes, en bepaalde meer gebruikt ivm de beta-caroteen.

Wanneer ze echt nectar zouden halen kan je verwachten dat deze een aantal positieve stoffen bevat, die direct of indirect behulpzaam zijn.

Er komt echter iets mooiers bij, de plant zelf heeft bepaalde stoffen inzicht waarvan we weten dat alleen al de geur bepaalde insecten maar ook parasieten afschrikt. Dus Hans "Maar hoe krijg je de die stofjes in het bijenvolk? Dit zal niet door de lucht gaan." Dat zou ik nog even in de ijskast neerzetten.

Een paar andere stoffen in de planten triggeren ook wat functies wat betreft hygiëne van de bij.

Je zou dus kunnen suggereren dat een bij die de plant bezoekt zowel hier direct als indirect zijn voordeel mee heeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten