De wintertros

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

dirk02
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 10:34
Imker sinds: 5 jaar
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Merksplas (B)
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door dirk02 » di 26 dec 2017, 22:54

Hier is nog NOOIT een kast open geweest tss okt en maart!!!
Laat de bijen met rust!
Zorg dat je ingewinterd bent voor 1 september.
Doe de behandeling voor de mijt juist na de afname van de zolders.
En nog eens laat ze met rust!
Tss () hier staan al bijen van 1979 en... maar 2 dood op +/- 15 volken.

Nog prettige feestdagen aan ieder!


:wink:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 dec 2017, 00:02

Dirk02 ik heb mijn volken in 2002 tot 2010 met rust gelaten. - Van de 16 volken waren er regelmatig drie volkenmet bijen de rest was leeg met volle suikerramen. Heb besloten dat dit overkomt mij nooit meer van dat moment de volken in deze tijd behandeld met oxaal.
Volgens mij ligt het er aan waar je imker hoeveel volken je in de directe hebt staan en wordt er gereist.
Dus hoe afgelegen je imkert hoe minder je kans op varroa besmetting hebt.
Oja mijn volken zijn op 10 september winterklaar.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door A.A. Staals » wo 27 dec 2017, 08:16

Hans van der Post. schreef: Volgens mij ligt het er aan waar je imker hoeveel volken je in de directe hebt staan en wordt er gereist.
Dus hoe afgelegen je imkert hoe minder je kans op varroa besmetting hebt.
Hans
Hier geloof ik niet in. Alle volken zijn besmet. Er komen maar weinig mijten in je volken door vervliegen. De mijten worden hoofdzakelijk in de volken gekweekt. De groei van het aantal mijten na de winter is afhankelijk van het aantal overgebleven mijten na de winterbehandeling. Gedrag van de bijen, opruimen en broedstops (zwermen/kunstzwermen) bepalen mede de toename van het aantal mijten.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 dec 2017, 10:31

A.A. Staals schreef:
Hans van der Post. schreef: Volgens mij ligt het er aan waar je imker hoeveel volken je in de directe hebt staan en wordt er gereist.
Dus hoe afgelegen je imkert hoe minder je kans op varroa besmetting hebt.
Hans
Hier geloof ik niet in. Alle volken zijn besmet. Er komen maar weinig mijten in je volken door vervliegen. De mijten worden hoofdzakelijk in de volken gekweekt. De groei van het aantal mijten na de winter is afhankelijk van het aantal overgebleven mijten na de winterbehandeling. Gedrag van de bijen, opruimen en broedstops (zwermen/kunstzwermen) bepalen mede de toename van het aantal mijten.
ad staals
Ad bij deze stelling van jou is het niet erg er dat op een bijenstand met verschillende imkers er een paar bij zijn die niets aan bestrijding doen.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door ErikS » wo 27 dec 2017, 10:44

A.A. Staals schreef:
Hans van der Post. schreef: Volgens mij ligt het er aan waar je imker hoeveel volken je in de directe hebt staan en wordt er gereist.
Dus hoe afgelegen je imkert hoe minder je kans op varroa besmetting hebt.
Hans
Hier geloof ik niet in. Alle volken zijn besmet. Er komen maar weinig mijten in je volken door vervliegen. De mijten worden hoofdzakelijk in de volken gekweekt. De groei van het aantal mijten na de winter is afhankelijk van het aantal overgebleven mijten na de winterbehandeling. Gedrag van de bijen, opruimen en broedstops (zwermen/kunstzwermen) bepalen mede de toename van het aantal mijten.

ad staals
ad. de meningen over vervliegen zijn verdeeld. Maar algemeen bekend is dat darren niet huisvast zijn maar graag alle kasten bezoeken alsof het een kroeg is, gevolg is verspreiden van mijten. Ook is algemeen bekend dat volken die instorten leeggeroofd kunnen worden. De mijten gaan dan mee met de rovers.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door ErikS » wo 27 dec 2017, 10:47

Primus schreef:Druppelen heeft dan weinig zin omdat er veel te veel naar beneden valt en niet doorgegeven wordt door de bijen.
Begrijp ik niet, druppelen doe je op de bijen met een plakkerige vloeistof. Die blijft hangen. Tenzij je druppelt waar geen bijen zitten kan ik je opmerking niet plaatsen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door A.A. Staals » wo 27 dec 2017, 11:45

ErikS schreef:
ad. de meningen over vervliegen zijn verdeeld. Maar algemeen bekend is dat darren niet huisvast zijn maar graag alle kasten bezoeken alsof het een kroeg is, gevolg is verspreiden van mijten. Ook is algemeen bekend dat volken die instorten leeggeroofd kunnen worden. De mijten gaan dan mee met de rovers.
Inderdaad darren kunnen mijten binnen brengen. Volken die instorten hebben meestal nog al het voer, die mijten zijn dus niet verspreid. Volken leegroven gebeurd maar de mijten die meegenomen worden verdelen zich dan meestal over meerdere volken.
In de buurt van mijn stand (1km) ligt een andere stand met ongeveer 30 volken. Daar was jaarlijks een groot verlies aan volken en altijd een hoge varroa besmetting. Ik heb hier nooit last van gehad, de varroa van daar leverde bij mij geen probleem.

ad staals

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door johan » wo 27 dec 2017, 19:55

A.A. Staals schreef:
ErikS schreef:
ad. de meningen over vervliegen zijn verdeeld. Maar algemeen bekend is dat darren niet huisvast zijn maar graag alle kasten bezoeken alsof het een kroeg is, gevolg is verspreiden van mijten. Ook is algemeen bekend dat volken die instorten leeggeroofd kunnen worden. De mijten gaan dan mee met de rovers.
Inderdaad darren kunnen mijten binnen brengen. Volken die instorten hebben meestal nog al het voer, die mijten zijn dus niet verspreid. Volken leegroven gebeurd maar de mijten die meegenomen worden verdelen zich dan meestal over meerdere volken.
In de buurt van mijn stand (1km) ligt een andere stand met ongeveer 30 volken. Daar was jaarlijks een groot verlies aan volken en altijd een hoge varroa besmetting. Ik heb hier nooit last van gehad, de varroa van daar leverde bij mij geen probleem.

ad staals
Ik denk dat jullie beiden heel veel ervaring en kennis hebben. Wat de uitleg van ad betreft kan dit zo zijn op jou stand. Maar je weet ook dat elke bijenstand zijn eigen specifieke kenmerken heeft die allen een invloed kunnen hebben. Denk aan microklimaat (veel vocht doordat je in een lager gelegen gebied zit of je kasten lager bij de grond staan, zon of schaduw, stal met dak of geen stal) , kasttype, drachtgebied, pesticidengebruik, leeftijd koningin, genetica,... En vergeet de initiële mijtbelasting in je volken en de effectiviteit van de zomerbehandeling niet. En wellicht nog een aantal zaken die we nog niet weten.
We hebben afgelopen jaar kennis genomen van het fenomeen waarbij mijten via bloemen overgaan op andere bijen.
Dus ja, de varroadruk vanuit de omliggende bijenvolken speelt mee in de overlevingskansen van bijenvolken. Maar als je er in slaagt om het niveau van varroabesmetting in je volken laag genoeg te houden kom je er wellicht meestal mee weg.
Zit je in een streek waar alle negatieve invloeden samenkomen (mager drachtgebied met een overmaat aan bijenvolken die bovendien een hoge varroa besmetting hebben), hebben je volken een lagere overlevingskans en zal je wakker moeten zijn en eventueel een najaarsbehandeling extra moeten uitvoeren in augustus-september

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten