De wintertros

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door peter-koi » do 21 dec 2017, 15:06

Ja het is nu zulk lekker weer er werd hier soms wat gevlogen door mijn dames.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Kroese » za 23 dec 2017, 01:10

BuzzLightyear schreef:
Ik heb 4 a 5 mL per straatje gedruppeld.

Ik weet dat de behandeling gezien de temperatuur niet zo effectief meer is. Maar gezien het (vermoedelijke) broed dat binnen enkele dagen zal sluiten heb ik er toch voor gekozen om nu nog te behandelen.

Ook denk ik dat als de temperatuur toch nog wat zakt de oxaalzuur kristallen nog worden verspreid. Het zal nog een tijdje een 'nawerking' hebben.. toch?
De effectiviteit is door de temperatuur niet minder dan dat ze in de bol zitten.
De oxaal zal toch wel verspreid worden onder de bijen.
In de zomer wordt er oxaal/water op de bijenjasjes verdeeld/gesproeid, en dan werkt het ook.
Bij die temperatuur vliegen er wel veel meer bijen op.

Maar zaterdag middag 14 uur ga ik op onze stal voor een groep van 20 leden ook druppelen. Het wordt dan ook nog zo'n 10 graden. Misschien moet ik wel iets roken, of water sproeien, om het opvliegen te verminderen.

Natuurlijk vind ik tussen de -5 en +5 idealer, omdat ze dan stil zitten, maar zoveel verschil in werking is er waarschijnlijk niet.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Primus » za 23 dec 2017, 10:13

Blijkbaar zijn er nog veel imkers die geen goede info krijgen !! 3 Weken na een nachtvorst zijn de meeste volken broedvrij waarom dan niet smeden als het ijzer heet is? Na de korstte dag zal er nog wel een koudeperiode komen doch dan zal er steeds broed aanwezig zijn omdat bijen na de korstte dag weer broed aanzetten, en dit gaat nu snel gaan. Voel maar eind januari boven op je dekplank.
MVG CP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Kroese » za 23 dec 2017, 11:15

Primus schreef:Blijkbaar zijn er nog veel imkers die geen goede info krijgen !! 3 Weken na een nachtvorst zijn de meeste volken broedvrij waarom dan niet smeden als het ijzer heet is?
Dat is niet altijd zo met bv Buckfast, die broeden soms nog langer door. Maar de laatste dagen is het hoger dan 5 graden, daarvoor hadden we een periode lager dan 5 graden. In die lagere temperaturen neemt het broed af, loopt het uit. Als het weer zo'n 10 graden wordt gaan ze weer leggen, maar dat broed duurt weer 9 dagen voor het gesloten is. Ik doe het liever nu dan op de andere datum de 30e die we in de mail naar de leden hadden aangekondigd.
Primus schreef:Na de korstte dag zal er nog wel een koudeperiode komen doch dan zal er steeds broed aanwezig zijn omdat bijen na de korstte dag weer broed aanzetten, en dit gaat nu snel gaan. Voel maar eind januari boven op je dekplank.
MVG CP
Kijk ook maar eens naar de foto's die Jaap van Popering in de voorgaande winters heeft gemaakt.
Ook daar was vaak nog broed aanwezig, terwijl de meeste dachten dat het wel broed vrij zou zijn.

Het blijft toch een beetje rekenen en gokken op een geschikte datum.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Kroese » za 23 dec 2017, 11:24

Kroese schreef:
Primus schreef:Blijkbaar zijn er nog veel imkers die geen goede info krijgen !! 3 Weken na een nachtvorst zijn de meeste volken broedvrij waarom dan niet smeden als het ijzer heet is?
Je kunt daar geen keiharde (info) planning opmaken, dat is echt afhankelijk van de temperatuur.

Maar de laatste dagen is het hoger dan 5 graden, daarvoor hadden we een periode lager dan 5 graden. In die lagere temperaturen neemt het broed af, loopt het uit. Als het weer zo'n 10 graden wordt gaan ze weer leggen, maar dat broed duurt weer 9 dagen voor het gesloten is. Ik doe het liever nu dan op de andere datum de 30e die we in de mail naar de leden hadden aangekondigd.
Primus schreef:Na de korstte dag zal er nog wel een koudeperiode komen doch dan zal er steeds broed aanwezig zijn omdat bijen na de korstte dag weer broed aanzetten, en dit gaat nu snel gaan. Voel maar eind januari boven op je dekplank.
MVG CP
Kijk ook maar eens naar de foto's die Jaap van Popering in de voorgaande winters heeft gemaakt.
Ook daar was vaak nog broed aanwezig, terwijl de meeste dachten dat het wel broed vrij zou zijn.

Het blijft toch een beetje rekenen en gokken op een geschikte datum rond de kortste dag (21 December)
Het is wel zo dat Carnica en locale bijen iets eerder met broeden ophouden dan BuckFast heeft men mij verteld. :D

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Primus » za 23 dec 2017, 11:59

Kroese schreef:
Primus schreef:Blijkbaar zijn er nog veel imkers die geen goede info krijgen !! 3 Weken na een nachtvorst zijn de meeste volken broedvrij waarom dan niet smeden als het ijzer heet is?
Dat is niet altijd zo met bv Buckfast, die broeden soms nog langer door. Maar de laatste dagen is het hoger dan 5 graden, daarvoor hadden we een periode lager dan 5 graden. In die lagere temperaturen neemt het broed af, loopt het uit. Als het weer zo'n 10 graden wordt gaan ze weer leggen, maar dat broed duurt weer 9 dagen voor het gesloten is. Ik doe het liever nu dan op de andere datum de 30e die we in de mail naar de leden hadden aangekondigd.
Primus schreef:Na de korstte dag zal er nog wel een koudeperiode komen doch dan zal er steeds broed aanwezig zijn omdat bijen na de korstte dag weer broed aanzetten, en dit gaat nu snel gaan. Voel maar eind januari boven op je dekplank.
MVG CP
Kijk ook maar eens naar de foto's die Jaap van Popering in de voorgaande winters heeft gemaakt.
Ook daar was vaak nog broed aanwezig, terwijl de meeste dachten dat het wel broed vrij zou zijn.

Het blijft toch een beetje rekenen en gokken op een geschikte datum.

Ik wil alleen maar zeggen dat het juiste moment om te behandelen voorbij is !!!!!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door tomer » za 23 dec 2017, 12:18

Primus schreef: Ik wil alleen maar zeggen dat het juiste moment om te behandelen voorbij is !!!!!
De eerste nachtvorst hier in België (waar zowel Primus als ik imkeren), was de nacht van 6 op 7 november. Het heeft dan slechts 1 nacht lichtjes gevroren: -2°C. Daarna was het terug warmer.
Vanaf 3 december heeft het verschillende nachten harder gevroren. Vanaf morgen is dus volgens mij in onze streek het ideale moment.
Ik ga maandag oxalen, dan wordt het 9°C, ideaal weer om te verdampen.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Hans » za 23 dec 2017, 13:13

De nachten gaan kouder worden. Het kan nog prima als je het vroeg doet.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Primus » za 23 dec 2017, 14:04

tomer schreef:
Primus schreef: Ik wil alleen maar zeggen dat het juiste moment om te behandelen voorbij is !!!!!
De eerste nachtvorst hier in België (waar zowel Primus als ik imkeren), was de nacht van 6 op 7 november. Het heeft dan slechts 1 nacht lichtjes gevroren: -2°C. Daarna was het terug warmer.
Vanaf 3 december heeft het verschillende nachten harder gevroren. Vanaf morgen is dus volgens mij in onze streek het ideale moment.
Ik ga maandag oxalen, dan wordt het 9°C, ideaal weer om te verdampen.
Dan ben je nu te laat om te druppelen ,de bijen zitten momenteel niet op wintertros maar los in de kast !!! Verdampen kan nog wel hier moeten de bijen niet voor in tros zitten.
En wat de Fpto's Van Jaap van Poperinge betreft die zijn bijen zwermen ook nog in september hier dus niet en ik geloof dat het volledig van zijn microklimaat aan de zee afhangt dat de bijen daar in december nog broed hebben staan. Hier landinwaarts is dat niet het val ik heb dat ook al is gecontroleerd en geen broed gevonden toen.
MVG CP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Hans van der Post. » za 23 dec 2017, 14:10

Primus elke plaats is anders jij zit in België en een ander midden NL.
De een heeft een kunststof -en de ander een houtenkast of bijenstal.
Het is vaak niet te vergelijken.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten