Suikerdeeg erop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Suikerdeeg erop

Bericht door Theo777 » di 05 dec 2017, 15:13

Hallo.
Een van mijn kasten is een stuk lichter dan de andere.
Deze staat meer dan genoeg wintervoer gekregen. Ik kan niet zien va boven of er voer zit want zit vol met bijen.
Nu wil ik er een pak apifonda op leggen. Hoe ga ik dat doen zonder bijen te pletten? Bij iets hogere temp. zodat ik ze nu naar beneden kan roken als ze wat vd tros zijn? Ze zitten denk ik ook niet echt strak op tros nu.
Zal zo wel ff foto proberen bij te plaatsen.
Gr. Theo
Bijlagen
image-2017-12-05.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 dec 2017, 16:31

Het best kan je een pak apifonda een rond gat van een cm of 8 snijden en met de opening naar beneden midden op de tros leggen .Daarna plastic over het geheel leggen ......een lege HK er overheen en goed afsluiten . Dan zullen zij die pak van binnenuit leeg maken .....Zie foto,s .
suikerdeeg.jpg
suikerdeeg-b .jpg

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door szx2js » di 05 dec 2017, 16:45

Theo, het is begin december. Als je 14 kilo gevoerd hebt in augustus/september dan kan dit volk niet zonder voer zitten. Het kan natuurlijk wel je lichtste volk zijn. Ik zou wachten op de kou komend weekend. Dan trekken ze zich terug op de tros en kun jij mooi tussen de straatjes in gluren, desnoods het plastic aan de zijkant iets oplichten en met de zaklantaarn er tussen schijnen.
Kijk ook eens waar straks de wintertros zit. Zitten ze in het voorste deel van de kast, dan zit er achterin nog voer. Zitten de bijen achterin i.p.v. voorin dan moet je al wel het advies van Jaap opvolgen, mits je geen gesloten voer meer ziet.
Laatste tip: lift de kast eens per kant aan alle 4 kanten en voel het verschil. Waarschijnlijk is de voorkant lichter dan de achterkant, het verschil is het voer.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door Theo777 » di 05 dec 2017, 17:54

Dank voor de tips. Ga t ervaren als ze op de tros gaan!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 dec 2017, 20:45

szx2js schreef:Theo, het is begin december. Als je 14 kilo gevoerd hebt in augustus/september dan kan dit volk niet zonder voer zitten..
Heb je wel eens ervaren dat je bijenvolk met zo'n zachte herfst zijn wintervoer omzet in broed ???? Ik wel .

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door johan » wo 06 dec 2017, 00:10

Je knie ook verzegelde ramen uit je andere volken nemen (daar waar geen bijen opzitten, aan de buitenkant) en deze in het 'lichte' volk hangen.. als je zeker bent dat ze niet zullen toekomen met hun voorraad. Hang deze ramen dan ergens zodat de wintertros er mee in contact kan komen.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door Theo777 » wo 06 dec 2017, 09:48

Dat zou idd ook mogelijk zijn. Is gemaakte schudzwerm met P moer die snel hele mooie volle ramen gesloten broed maakte. Heb de kast nu aan alle kanten getild en rechts is hij idd zwaarder dan achter. Links ietsje zwaarder. Binnenkort als ze weer goed op tros zitten bwkijk ik ze even zoals Ben aangaf. En dan ook gelijk oxaal geven. En desgewenst suikerdeeg erop.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 dec 2017, 10:19

Theo777 schreef: Heb de kast nu aan alle kanten getild en rechts is hij idd zwaarder dan achter. Links ietsje zwaarder.
Dat betekend dat het wintervoer aan de zijkant van de tros zit .....waar zij bij het krimpen van de tros niet meer bij kunnen ....Wil jij risico's lopen voor de prijs van enkele euro's ??

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door szx2js » wo 06 dec 2017, 10:45

Theo, Het beste is om de kasten medio september (aansluitend op het inwinteren) en eind oktober te liften om te controleren of ze voldoende wintervoer opgeslagen hebben. Indien een kast veel lichter is dan de anderen, dan kun je op die momenten nog goed vloeibaar een paar kilo's voer geven. Ook het verschil in gewicht tussen de kasten geeft aan wat die ene lichte kast al gebruikt heeft.
Bij mij komt gemiddeld 1 op de 20 kasten in aanmerking voor 4 tot 6 kilo extra inversuiker omdat ze tijdens het inwinteren extra broed aangezet hebben i.p.v. dat ze netjes wintervoer opgeslagen hebben. Ze hebben dan inderdaad een deel van de energie omgezet naar broed.
Maar dat betreft zeker geen 10 kilo voer, maar meestal 4 tot 5 kilo. Er is dus voor de korte termijn geen tekort, maar mogelijk wel aan het eind van de winter (eind februari). Overigens moet je dat voor de zekerheid nog wel even checken door als ze op de wintertros zitten tussen de straatjes te gluren op zoek naar verzegeld voer. Indien ze overigens voorin de kast zitten, dan zul je zeker nog voer achterin hebben, want ze blijven - indien ze inmiddels broedloos zijn - tegen de voerkrans aanzitten.
Soms zit een volk met zijn wintertros links of rechts, maar meestal in het midden. Mijn ervaring zegt dat dit niets uitmaakt. Ze volgen gewoon het voer. Uitsluitend in februari schuilt er gevaar. Ze hebben dan al een broednestje ontwikkeld en bij plotselinge langdurige kou kunnen ze dan losraken van het voer, omdat ze het broed niet zullen verlaten.
Mocht je gedurende de winter toch moeten voeren vanwege voergebrek dan kun je het beste een voerraam met verzegeld voer uit een andere zware kast verhuizen naar de lichte kast. Hang het zo dicht mogelijk in de buurt van het broednest. Heb je geen andere kasten of een voerraam dan moet je wel terugvallen op suikerdeeg. Dat werkt overigens geweldig aan het eind van de winter (vanaf eind februari), de dagtemperaturen laten het toe dat de bijen de tros verlaten en het voer aanspreken. Maar medio december bestaat de kans op matige tot strenge vorst en dan trekken ze zich terug op de wintertros en raken ze mogelijk het contact kwijt met het pak suikerdeeg op de toplatten. Daar schuilt dus een gevaar in, alhoewel de winter tegenwoordig slechts speldeprikken uitdeelt.
Overigens gebruiken de volken in november, december en januari ongeveer 1 kilo wintervoer per maand. Dus in die periode is er minder gevaar op voertekort. Het grootste gevaar dreigt in februari en maart!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Suikerdeeg erop

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 dec 2017, 15:08

Op den duur ziet ...denk ik een beginnend imker door de bomen het bos niet meer . Wat is er nu simpeler dan een pak suikerdeeg van 5,25 euro's om je ongerustheid weg te nemen . Het is beter aan de vroege kant een pak te gebruiken , wanneer zij eenmaal aan het verhongeren zijn ben je te laat ,

Dan haak ik even in op Naamloos hier boven code szx2js

Ik reageer even op ....jij stelt dat er voor de korte termijn geen te kort aan voedsel zal zijn .......Ik kan dat van op afstand niet zien ....zij kunnen ook begin volgende week dood zijn van de honger .

...Ik haak even in na ....Mocht je gedurende de winter enz ....Om deze tijd een raam voer overhangen ....In een beginnerscursus leert men al dat de wintertros zich vormt bij de vliegopening ....naar boven ..en dan naar achteren beweegt . Een raam voer daarnaast hangen zal niet werken omdat de tros nu niet meer zijwaarts zal bewegen . Dan zou je zo'n raam met voer tussen de bijen moeten hangen . Ik heb wel meer een volk dood zien gaan met vier volle ramen voer aan de zijkant .

De pak suikerdeeg heb ik geschreven moet je op de tros plaatsen ..... Wanneer de bijen zich niet tot tegen de dekplank bevinden zal je daar een oplossing voor moeten bedenken . Wanneer het suikerdeeg ...nu.. in contact met de bijen is .....gaan zij vandaag beginnen met opnemen en zullen het contact tijdens de winterzit niet verbreken .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten