Stille roverij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Stille roverij

Bericht door Dirk Blanken » do 07 dec 2017, 20:25

Zelfs mij overkwam het me.
5 raszuivere volkjes mini-plus volkjes van dezelfde afkomst op een rijtje en eentje vloog altijd vanaf het begin beter???

Ik heb vandaag de volkjes hun varroa behandeling gegeven en het volkje wat altijd al heel goed vloog was dood.
Oorzaak geen voer meer.

Dit gebeuren ken ik en toch overkomt het je.

Alle volken die vroeg en laat blijven doorvliegen controleren op voorraad.
Ev. verplaatsen nu is een 10 meter of minder genoeg.
Maar hoe moet je zo'n volkje nog weer invoeren, het bijzetten van ramen is het beste ev. suikerdeeg in het voorjaar.

Groeten Dirk.
dertiende

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stille roverij

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 dec 2017, 21:54

Het bijzetten van ramen met voer zal niet werken of je moet deze in het midden van het volk hangen .
Beter is een pak suikerdeeg boven op de tros neerleggen ...werkt altijd goed omdat de suikerdeeg oplost door de condens vorming

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stille roverij

Bericht door Dirk Blanken » vr 08 dec 2017, 18:10

Jaap v.Popering schreef:Het bijzetten van ramen met voer zal niet werken of je moet deze in het midden van het volk hangen .
Beter is een pak suikerdeeg boven op de tros neerleggen ...werkt altijd goed omdat de suikerdeeg oplost door de condens vorming
Het betreft een mini-plus volkje op 3 bakjes Jaap.
Die kan je een extra bakje met voerramen opzetten bovenop dat is ongeveer 5 kg.
De andere mini-plus hebben 8 kg gekregen dus één raampje per volkje kan er wel af.

Voor grotere kasten heb je gelijk.

Mensen zijn altijd heel enthousiast over het vroeg en laat doorvliegen van volken maar dan is stille roverij vaak de oorzaak.
Dom dat ik dat niet door had!

Dirk
dertiende

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Stille roverij

Bericht door RutgerV » zo 10 dec 2017, 13:53

Het is mij dit jaar ook overkomen, 15 6-ramers op rij, met allemaal raszuivere moeren.
Vorige week tijdens het oxalen ook één dood en één al bijna zonder voer.
Ik heb eind september het gewicht gecontroleerd en toen was alles ruim op gewicht.
Bij degene die nog in leven was heb ik snel een raam voer tegen de tros aangehangen en suikerdeeg erop gelegd.
Je voelt je inderdaad erg dom als je zo'n berg dooie bijen uit zo'n kastje staat te schudden.
Dat is nou eenmaal een nadeel aan een groot aantal volken erop nahouden, je moet systematisch gaan werken en je hebt geen tijd meer om elk volk uitgebreid te observeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten