Grote platen bijenwas

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door depauws » zo 18 feb 2018, 08:24

Teake
Ik heb ervaring met half-gekoelde gietvormen (onderzijde gekoeld met waterbak type Kroese).
Zonder koeling na 10 wafels vertraagde werking, na 20 wafels moeten stoppen.
Bij half-gekoeld :men kan continue voortwerken a rato van 20-30 wafels per uur. Ik gebruik de tussentijd om de wafels in te smelten en de raampjes voor te bereiden.
Groeten
Depauws

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door m.kolsters. » zo 18 feb 2018, 11:22

IK heb nog een kleine was pers rollen 60 cm. breed en 10 dik de hoogte 70 cm. Deze is van gietijzer.
Koop je 2 giet matten die maak je op de rollen en giet een plaat even door de pers en klaar.
Je kan ook een plank nat maken en in de was dompelen 4 maal en dan er door draaien.
Doe maar bieden. 06 15203088
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Erick » zo 18 feb 2018, 13:54

m.kolsters. schreef:IK heb nog een kleine was pers rollen 60 cm. breed en 10 dik de hoogte 70 cm. Deze is van gietijzer.
Koop je 2 giet matten die maak je op de rollen en giet een plaat even door de pers en klaar.
Je kan ook een plank nat maken en in de was dompelen 4 maal en dan er door draaien.
Doe maar bieden. 06 15203088
Ik heb wel interesse Foto? indicatie vraagprijs?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Kroese » zo 18 feb 2018, 13:58

Teake de Jong schreef: Hennie:
Uit jouw verhaal betr. "vlakkoeling" begrijp ik dat jij een pers hebt gemaakt waar je geen koperen of kunststof buis/slang hebt gebruikt om het water door te laten lopen, maar dat je twee afzonderlijke aluminium platen met een waterdichte holle ruimte als een soort van sandwichplaat aan elkaar hebt gemaakt en waar je met behulp van aangebrachte flensen het koelwater door laat stromen, heb ik dat goed gelezen?Teake
Juist, ik heb 2 Alu platen van 5mm dik gescheiden door 2cm brede stroken van 2mm dik aan de randen. de naden met sanitair siliconen gedicht. die hecht gewoon een stuk beter dan de 2 componenten siliconen.
Ik heb 9mm gat flenzen gebruikt. als inlaat is dit voldoende als uitlaat kun je achteraf bezien beter een iets grote gat nemen bv 12 mm. Dit om te voorkomen dat zich de waterdruk zich ophoopt tussen de platen. Zeker als je te dunne platen gaat gebruiken, kunnen ze bol gaan staan.
Teake de Jong schreef: Ik wil een dergelijke pers gaan maken, en ben me aan het oriënteren welk materiaal ik daarvoor het best kan gebruiken.
Zou aluminium traanplaat hiervoor geschikt zijn als ik de ruwe traankant van de plaat ga gebruiken om de siliconen laag op aan te brengen?
En zou het traanoppervlak een goed hechtend oppervlak zijn voor die siliconenlaag, ik kan er voor een betere hechting natuurlijk geen gaatjes in gaan maken :think:
Zou met deze werkwijze koeling aan èèn zijde voldoende zijn omdat je aan die ene zijde wel 100% koelend contact zal hebben met de warme was, wat met gebruik van slangen en leiding m.i. minder het geval zal zijn.
Ben heel benieuwd naar de reactie's :be8:
Teake
De 2 componenten siliconen hecht slecht aan Alu plaat.Ik heb het 2 componenten vlak geplakt met sanitair siliconen aan de Alu plaat. Voor een nog betere hechting heb in gaatjes niet door de plaat geboord, en de bramen laten zitten.
Dat heeft bij mij goed gewerkt.

Beter is natuurlijk 2 vlakken koelen, maar je kunt ook alleen de bovenklep koelen. Zla allicht iets sneller koelen dan geen koeling.

Let wel, vlak koeling maken kost erg veel werk. Buis koeling koper of siliconen leiding leggen in freesgroeven in Multiplex werkt veel sneller, maar koelt misschien wel wat langzamer. Maar wat is tijd in de winter periode als je met pensioen bent?? :D :D :D

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Teake de Jong » zo 18 feb 2018, 15:47

Hennie, bedankt voor de duidelijke uitleg, ik zal je vast nog wel een keer bestoken met detail vragen.
Wat ik al aangaf, ik wil duhoka formaat wafels kunnen maken.
Kan jij mij een was wafel leveren iets groter dan duhoca om de siliconen matjes te maken?
Zodat ik de wafels na het gieten/persen mooi strak op duhoca formaat kan uitsnijden zonder lelijke randen?

Ik werk trouwens veel met polymeerkit, dat is een flexibel blijvende en zeer goed lijmende kit, daar wil ik de dubbele platen mee aan elkaar lijmen.
Ik heb er mijn buscamper compleet mee gebouwd, geweldige hechting staal op staal of op alu op alu, of een van beiden op hout.
Siliconenmatjes lijm ik uiteraard met sanitaire siliconenkit.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Kroese » zo 18 feb 2018, 21:58

Teake de Jong schreef:Hennie, bedankt voor de duidelijke uitleg, ik zal je vast nog wel een keer bestoken met detail vragen.
Wat ik al aangaf, ik wil duhoka formaat wafels kunnen maken.
Kan jij mij een was wafel leveren iets groter dan duhoca om de siliconen matjes te maken?
Zodat ik de wafels na het gieten/persen mooi strak op duhoca formaat kan uitsnijden zonder lelijke randen?Teake
Ik ga morgen weer beginnen met het persen. Ik heb 3 persen: 1 X simplex, 1X Duhoka met slang koeling, en 1X 33cm X 33Cm met de vlak koeling.
Ik zal die DuHoKa pers ook even gebruiken, die is aan alle zijden 3cm groter dan een DuHoKa vel op maat.
Ik zal eens zien of die mooi genoeg is, en overal even dik om een pers van te maken. Die grote met vlakkoeling heeft een dun naadje in de raat.
Teake de Jong schreef:Ik werk trouwens veel met polymeerkit, dat is een flexibel blijvende en zeer goed lijmende kit, daar wil ik de dubbele platen mee aan elkaar lijmen.
Ik heb er mijn buscamper compleet mee gebouwd, geweldige hechting staal op staal of op alu op alu, of een van beiden op hout.
Siliconenmatjes lijm ik uiteraard met sanitaire siliconenkit.
Teake
Ik ben benieuwd naar die polymeer kit. heb even gegoogeld, ziet er goed uit. Mogelijk is dat iets voor mij om mijn piepschuimbakjes weer opnieuw te lijmen. Ik heb hiervoor op advies een keer Polymax gebruikt, maar dat is echt waardeloos, en laat op piepschuim los.
Teake anders kom je een keer s'middags langs verder in deze week als ik aan het persen ben. Kijken zegt meer dan schrijven.
Zwolle Apeldoorn is maar een klein stukje.......

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Teake de Jong » zo 18 feb 2018, 23:20

Hennie, dat is een goed idee, ik kom graag bij je langs om het persen en de persen in levende lijve te aanschouwen!
Ik ben ook meer van zien dan van lezen 8)
Je hoort van mij!
Trouwens..., Polymax van Bison is ook een polymeerkit heb ik ook veel gebruikt, maar het zal waarschijnlijk niet hechten op piepschuim...
Daarvoor kan je beter Zwaluw montagefix W 310ml gebruiken, nog een stuk goedkoper ook.
Of Pattex Special Polystyreen, googel maar even.
Zal een catalogus voor je meenemen.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door oldtimer » za 03 mar 2018, 23:21

Ik ben weer even verder gegaan met één van de persen.
De maten van deze toch ook nog forse pers 45x38 centimeter.

De slangen die op de vorige foto's te zien waren zijn verder gevuld met een willekeurige goedkope siliconen kit.
De aluminium platen zijn zonder gaten en gelijmd met siliconen met hier en daar een verzonken schroefje. (Geklemd tussen een plank met lijmklemmen)
De aluminium platen heb ik met een slijptol opgeruwd/verwoest :lol:
De randen aan de binnenkant van de latten heb ik heel dun gekit om de vloeibare siliconen er niet tussendoor te laten lopen.

Komende dagen maar eens gieten.

Wordt vervolgd.

Ben overigens benieuwd hoe de platen was van Teake uitgevallen zijn.
Bijlagen
waspers9.jpg
Waspers 7 mrt 18.jpg
Waspers 6 mrt 18.jpg
Waspers 5 mrt 18.jpg
Waspers 3 mrt 18.jpg
Waspers 2 mrt 18.jpg
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Teake de Jong » za 03 mar 2018, 23:48

Ik ben nog niks verder, moet eerst nog de nodige klussen in en rond het huis afmaken, geduld aub :be8:
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door oldtimer » ma 05 mar 2018, 21:14

Gisteravond en vandaag een plaat begoten.
Bij de groothandel waar ik vandaag was hebben ze een Highteck kit/lijm.
Ze hadden een DEMO koker liggen en die kreeg ik mee op te proberen met die siliconen op aluminium.
Ik dacht dat dit hier ook even ter sprake was geweest. Eigenlijk had ik er al een sanitair siliconenkit voor gehaald.

Nog even een punt van aandacht: De Siliconen Condensatie 20 (C20) die wij allemaal blijkbaar gebruiken had ik een aantal maanden in huis.
Het zit in de 5 ltr bus met de ring om de deksel. Beter kun je het niet afsluiten.
Het punt van aandacht is dat het indikt na een aantal maanden. Niet heel erg als het indikken niet teveel is, maar de mooie vloei gaat er uit=minder.

Nog even een plaatje.
Bijlagen
Hightack2.jpg
Silicon and more.jpg
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten