Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Bericht door cklander » di 02 jan 2018, 20:36

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met de “OTS”-bedrijfsmethode? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Is iemand bekend met de Miller-bedrijfsmethode? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Welke methode tot vermeerdering van volken heeft jullie voorkeur en waarom?

Mvg. Chris

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Bericht door ErikS » wo 03 jan 2018, 08:45

Hallo,

OTS werkt, maar ook boogsnedes werken. Of inzetten van stukjes raat.
Wil wel opmerken dat mijn buckfast bastaarden regelmatig de aangesneden cellen links laten liggen en dagen later zelf een eitje/larve uitkiezen.

Een Miller ken ik van "50 years among the bees". slimme praktische methode.

Over vermeerderen van volken. Naar mijn mening zijn de gebruikelijke technieken met overlarven en starter enz bedoeld voor mensen met een controlfreak tik (die heb je nu eenmaal, niet vervelend bedoeld) en voor mensen die het aantal koninginnen wil maximaliseren dat ze kunnen telen.
Maar...... mijn mening. Een koningin is gebaat bij maximale doorlopende voeding. Elk gemanipuleer, aanraking, afkoeling en onderbreking zal een gevolg hebben. Dus mijn voorkeur is koninginnen laten opkweken in een volk aan de raat, met de raat kun je vrij manipuleren naar mijn mening. Dus boogsnede, miller, Hopkins, OTS, stukken raat overzetten, kan allemaal en werkt prima.

Ik hou zelf aan dat minstens 1000 bijen nodig zijn om een larve optimaal te voeden. Daarna minstens 2000 bijen om een koningin optimaal te voeden en de eerste eileg bij te kunnen houden. Als je sterke volken wil kweken en ook een goed beeld wil krijgen van het potentieel van een koningin heeft tientallen koninginnen kweken geen nut omdat je de bijen niet hebt om de volken te bemannen tenzij de je bedrijfsvoering erop afstemt, bv om een gewenste eigenschap te selecteren. Wil je koninginnen verkopen is dat een ander verhaal.

KI heeft zeker nut als je gecontroleerd met een stam verder wil kweken. Aan de andere kant kun je je afvragen hoe goed de mens de toekomstige eigenschappen van een combinatie koningin dar op het gedrag kan voorspellen. Als je buchler, aumeier en liebig mag geloven is het nut van KI klein voor "normale" imkers. Zelf volken opkweken en selectie is dan hun voorkeurs strategie.

grtz,

erik.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Bericht door imker Marinus » do 04 jan 2018, 18:06

ErikS schreef: Naar mijn mening zijn de gebruikelijke technieken met overlarven en starter enz bedoeld voor mensen met een controlfreak tik (die heb je nu eenmaal, niet vervelend bedoeld) en voor mensen die het aantal koninginnen wil maximaliseren dat ze kunnen telen.
Maar...... mijn mening. Een koningin is gebaat bij maximale doorlopende voeding. Elk gemanipuleer, aanraking, afkoeling en onderbreking zal een gevolg hebben. Dus mijn voorkeur is koninginnen laten opkweken in een volk aan de raat, met de raat kun je vrij manipuleren naar mijn mening. Dus boogsnede, miller, Hopkins, OTS, stukken raat overzetten, kan allemaal en werkt prima.

Ik hou zelf aan dat minstens 1000 bijen nodig zijn om een larve optimaal te voeden. Daarna minstens 2000 bijen om een koningin optimaal te voeden en de eerste eileg bij te kunnen houden. Als je sterke volken wil kweken en ook een goed beeld wil krijgen van het potentieel van een koningin heeft tientallen koninginnen kweken geen nut omdat je de bijen niet hebt om de volken te bemannen tenzij de je bedrijfsvoering erop afstemt, bv om een gewenste eigenschap te selecteren. Wil je koninginnen verkopen is dat een ander verhaal.
Ha Eriks,

Ik ga wel mee in de strekking van je verhaal. Alleen hoe doe je dat nu wanneer je koninginnen wilt telen die je wilt laten bevruchten op een teeltstation? Die moeten aangeleverd worden op een bepaalde datum en om die reden moeten ze ook op die datum al een bepaalde leeftijd hebben. Mede daarom wordt gewerkt met overlarven en een starter. Er is dan inderdaad meer controle nodig over het proces, maar om dan nu meteen van 'control freaks' te spreken, dat is misschien niet het gehele verhaal.

Misschien moet ik het anders vragen. Hoe zou jij het aanpakken wanneer je je koninginnen op Ameland wilt laten bevruchten en je hebt er een stuk of 10 nodig? Ik vind zelf zo'n teeltlat wel prettig, daar kunnen makkelijk van die uitloopkooitjes omheen zodat de jonge moertjes veilig zijn, elkaar niet kunnen afmaken. Ben wel benieuwd naar andere mogelijkheden, want ik ben vooral niet zo'n fan van overlarven.

Vriendelijke groet,

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Bericht door ErikS » do 04 jan 2018, 18:14

Hallo Marinus,

Door in een geschikt volk een uitgebouwd raam in het broednest te hangen, dan heb je een heel redelijke kans dat het met een dag belegd is. Wil je zeker zijn dan het volk broedloos maken en een uitgebouwd raam inhangen. Op dit raam een boogsnede doen. https://buckfastimker.wordpress.com/de-boogsnede/ http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... edemethode
De doppen kun je netjes uitsnijden en elk in een raam plaatsen en een volk hangen. Ik heb daar een truc voor, staat ook op het forum, zal die opzoeken. viewtopic.php?f=7&t=30892&p=198247&hili ... at#p198247

of de doppen lossnijden met een strook erboven en ze in een raam vastzetten met een punaise tegen de toplat. Een moerloos volk neemt de dop graag aan.

mvg

erik.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Bericht door imker Marinus » vr 05 jan 2018, 09:41

Bedankt voor je reactie. Ik ga het eens proberen. Het is een wat natuurlijker manier dan overlarven. Spreekt mij wel aan.

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Bericht door De Woldimker » vr 05 jan 2018, 19:21

Heb zelf ook wel eens gehoord een reep raat met eendaagse larfjes , met een paar tyraps aan de bovenlat bevestigen
( natuurlijk wel met de cellen naar onderen )
En dan in een moerloos volk hangen zijn hier ook ervaringen mee ??

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode OTS / Miller ter vermeerdering van volken

Bericht door ErikS » za 06 jan 2018, 09:49

jawel, mijn ervaring is lastig omdat de raatstrook afkoelt, als de bijen niet binnen minuten op de lat zitten kunnen de larven al afgekoeld zijn. Een alternatief is met eitjes werken. Doe je hetzelfde aan de onderkant van een raam waar je een stuk van de raat hebt afgesneden werkt het wel. vastzetten met cocktail prikkers.

de big fat beeman doet ook iets dergelijks maar dan vastsmelten. Best queens ever! ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=y64cKn4rLNM

een andere manier is Hopkins. Een raam plat op de bovenkant leggen.
https://www.youtube.com/watch?v=9gE4swX9XN8

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten