Agressieven volken carnica

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

reobedsnah
Berichten: 23
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:28
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door reobedsnah » za 06 jan 2018, 23:52

He Hansie: laat ze nu met rust, het is winterslaaptijd. Agressie kun je pas in april/mei beoordelen en dan gelijk keuzes maken met welke aflegger doorgaan. “agressie” is maar 1 factor, niet de belangrijkste....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door bazzel » zo 07 jan 2018, 01:49

Hoi Hans,
Wat je zou kunnen doen is een glazen dekplank gebruiken. Daarop leg ik een isolatie mat zodat ze toch warmte goed vast kunnen houden. Zo kun je in de winter toch even spieken zonder de bijen te veel lastig te vallen. Ik kan zo goed zien dat er nog genoeg voer is.

Verder kun je gebruik maken van de varroa laden. Niet de hele winter gebruiken ivm ventilatie en beschimmelde ramen. Maar zo af en toe een paar dagen eronder geeft veel inzicht. Mijn moer is alweer lekker aan de leg. Dat lees ik af van de varroalade.

Op de varroa laden kun je ook zien waar de bijen zitten. Voorin of achterin en hoeveel straten bijen er zijn.

In de winter trekken bijen over het algemeen van onder voor naar achter boven. Ook een indicatie hoeveel voer er is.

Daarnaast kun je je kast ook een klein beetje aan de achterkant optillen om te voelen hoe zwaar hij is. Nog een indicatie.

Dit alles tezamen kun je tijdens de winter een goede indicatie krijgen hoe het volkje ervoor staat zonder te storen.

Bij storen bij te koud weer kunnen bijen verkleumen en sterven omdat ze dan de tros verlaten.

Groet bas


Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 jan 2018, 10:49

Hansje schreef:Hallo allemaal ,

Vorig jaar begonnen met imkeren , met plezier.
Nu heb ik een paar volken wat agressief steken , wat nu
Iemand zei mij alles opruimen en opnieuw beginnen
Even overnieuw: bijna iedereen reageert (leest) als of deze beginnende imker nu midden in de winter zijn volken openmaakt.
Hij vraagt simpel wat moet ik doen opruimen of nieuw beginnen, hij denkt vier maanden vooruit!
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door tomer » zo 07 jan 2018, 11:24

Net zoals een meidoornhaag moet steken (als erfafbakening of als veekering), vind ik dat bijen ook mogen steken wanneer het moet. Natuurlijk hangt het er vanaf waar je imkert en is agressie niet gewenst als de buren dichtbij wonen. Zolang ze niet massaal naar je gezicht vliegen vind ik het geen probleem om met F2 of F16 te werken. Als het maar gezonde volken zijn die veel honing halen.

Hansje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 08:52
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door Hansje » zo 07 jan 2018, 13:05

Hallo allemaal

Bedank voor jullie reactie , ik heb toch weer wat bijgeleerd :be8: :be8: :be8:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door bee-tree » zo 07 jan 2018, 23:10

Hansje schreef:Hoi oldtimer
Ben vorige week de kasten gaan inspecteren , de bijenvlogen weer op en staken in mijn imkerjas
Dat is toch niet normaal van de tijd van het jaar

Hans, goed dat je ons bedankt
en de andere Hans(met het uitroepteken) moet morgen maar even naar .......bellen
voor een nieuwe ........Hoezo ? Het staat er eerlijk. Wat ?
Hansje schrijft namelijk dat hij in de laatste week van december aan het
inspecteren is geweest. Inspecteren is diepgaander praktijk dan effe loeren via het afdekfolie.

Het is hier al maanden geen dag boven de 10 graden geweest. Er is nog geen reinigingsvlucht
van enige betekenis geweest. Elke verstoring is nadelig. Ik wil graag een portie bijen uit de kasten
halen om te testen hoe de -- misschien ten onrechte vermaledijde -- molmuis er op reageert.
Helaas bestaat de kans op roer, dus, imker, houd je nieuwsgierigheid in bedwang,
zeg ik tegen mezelf.

Dode bijen en een paar levende wil het proefdiertje niet eten, heb ik al geconstateerd.
Maar drie verse dode rosse woelmuizen-- elke week eentje--
heeft de spitsmuis als AASETER wel gretig verhapstukt, na de proef met de bijen,
die buiten de kasten lagen. Zj. :b10:

P.S.Verantwoording : Deze reactie is een voorbeeld van LINKEN ofwel koppelen
van verschijnselen die met elkaar verweven zijn tot een web of net naar het voorbeeld
van het "world wide web" waarin je kennisgebieden met elkaar kunt verbinden of linken.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door bee-tree » di 09 jan 2018, 08:39

Sympathieke reactie. Ze geeft de burger moed ; is opbeurend; vermindert het gehalte
aan HSP70 -stresseiwit in de hersenen.

Volgens onderzoek doen de organische zuren (=mierenzuur, oxaalzuur)
en de aromatische oliën (=thymol en menthol) dat ook bij de bijen tijdens de Varroabestrijding.

Als dat waar is, zou je tijdens het werken in het volk je handen met wat tijmolie of gekneusde
tijmblaadjes kunnen instrijken. Of met muntolie of een andere vluchtige parfum. Zjef :b10:

P.S. De blaadjes van de geurige kruiden liggen in de schappen van grote supermarkten
en groente- en fruitwinkels. Flesjes aromatische oliën bij drogisten.

Net als jij vermeld ik voorlopig niet de bron waaruit ik de de informatie geput heb.

Mag ik vragen Buzzlightyear welke parfum jij bedoelt ? Aftershave ? :o :naughty:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door Jaap v.Popering » di 09 jan 2018, 09:11

bee-tree schreef:.

Als dat waar is, zou je tijdens het werken in het volk je handen met wat tijmolie of gekneusde
tijmblaadjes kunnen instrijken. Of met muntolie of een andere vluchtige parfum. Zjef :b10:
Ik heb een heel oude Imker gekend welke ALTIJD bij het werken in zijn bijen zijn handen inwreef met Darren-poppen tegen de agressiviteit en bijensteken .

P.S . Bijen haten parfum dat zou ik niet aanraden .

Jaap v P

Frank Bier
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 17 apr 2017, 21:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): abeille noire
Locatie: midi pyrenees France
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door Frank Bier » wo 10 jan 2018, 19:56

maart 2017 twee agressieve volken gekregen, na bijvoeren bleef er één volk stekelig de ander is niets mee aan de hand (probleem voedsel gebrek) het stekelige volk heb ik nog steeds , meeste honing van al mijn kasten, indringers geen schijn van kans zelfs een aziatische frelon gaat eraan. Ik trek wel een trui onder mijn imkerjas aan. Je leert ermee omgaan en bovendien zijn wij de indringers en de rovers. Moet wel zeggen dat ze ver van de bewoonde wereld staan.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Agressieven volken carnica

Bericht door Luuk » di 16 jan 2018, 22:08

Tijdens de oxaalzuurbehandeling steken bijen mij regelmatig. Als het koud is en de kast wordt verstoord, hebben bijen weinig kans om te steken omdat ze snel versuffen door de kou. De kans die ze hebben, nemen ze soms te baat: opvliegen en direct steken.

Een paar kasten van mij was de deksel van afgewaaid en waren ingeregend bij 2 graden. Slecht voor de volken maar ze doen het toch nog. Ze zijn taaier dan je denkt. Maar nu zomaar openmaken is vragen om problemen. Onder andere steken.

Rustig werken bij goed weer helpt bij bijna alle bijenvolken.

(overigens heb ik weleens alle doppen willen breken van een moerloos stekerig volk - dat leerde ik snel af - ze staken als een dolle).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten