Bijen en schapen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

uppy
Berichten: 25
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 10:49
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Pijnacker.
Contacteer:

Bijen en schapen.

Bericht door uppy » wo 10 jan 2018, 14:14

Kunnen schapen rondom de bijenkasten lopen zonder problemen?
Ik heb e.v.t een nieuw plekje, maar er lopen een paar slapen en een geit.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 10 jan 2018, 14:23

Je moet je kasten wel even afschermen met wat paaltjes en een draadje tegen de schapen ..Zij kunnen er zo lang tegen gaan schuren met hun lichaam dat deze omvallen .
Voor de rest geen enkel probleem .

Jaap v P

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door cklander » wo 10 jan 2018, 14:28

Op een bijenstand bij mij grazen in het kader van natuurbeheer ook regelmatig schapen. De herder zet het stukje van de kasten altijd netjes af, met draad. Er zijn nooit problemen..... alhoewel.... het enige probleem wat ik soms heb is dat als ik op de terugweg ben, ik soms iets ruik in de auto.... een of andere schapengeur........ ma ja...... schoenen en automatjes zijn snel schoongemaakt.......... :lol:

uppy
Berichten: 25
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 10:49
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Pijnacker.
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door uppy » wo 10 jan 2018, 15:16

Ok,duidelijk :be8:

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door beethere » wo 10 jan 2018, 20:06

Op een stukje waar ik een paar zesramertjes had staan, bleken eergister een paar schapen gelopen te hebben. gevolg: 2 zesramertje op zijn kant, 1 10-remer en 1 zesramer met dode verkleumde bijen op de vliegplank. dankjewel... :(

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door mick » wo 10 jan 2018, 21:36

Onze schapen zijn gescheiden van de bijenstal met zo’n kastanje hekwerkje.
Ze grazen daar rustig langs en trekken zich niets aan van de bijen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door tomer » wo 10 jan 2018, 23:03

Als de kasten hoog genoeg en stevig staan is er geen probleem. Zie onderstaande foto die Joselito ooit op het forum plaatste...
Bijlagen
004.JPG

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door Astrid Schoots » vr 12 jan 2018, 19:11

Ik heb de schapenstal en de bijenstal 'rug-aan-rug' tegen elkaar staan. En de schapenwei loopt voor de kasten langs, een grote wei.
Doorgaans geen problemen, maar een paar dingen wil ik noemen:

1. Als de bijen beginnen te vliegen in het vroege voorjaar zijn ze erg aan het zoeken, en nog niet gericht op een dracht aan het vliegen.
Dan vliegen ze dus ook door de stal wat de schapen een beetje zenuwachtig maakt.

2. De bijen zoeken ook naar mineraalrijk vocht, en komen zo vaak op de stalvloer terecht op zoek naar de lekkere verse urine of mooie grasdrollen die door de dikke laag stro heen toch te ruiken zijn, en landen dan dicht bij de schapen op de grond, die daar net lekker hun herkauw/middagdut aan het houden zijn. De schapen worden daarvan bloednerveus, en rennen dan steeds weer de open wei in - waar het dan soms te zonnig is, want ze lagen immers net lekker in de schaduw. Ook eindeloos met hun staartje kwispelen, kop omlaag gedoken in freeze-houding.. niet echt leuk. Schapen (althans mijn Ouessants) hebben een heilig ontzag voor vliegend gedierte, wellicht ivm de kans op de dodelijke myasis, waarbij vliegenmaden achterlangs naar binnen vreten. Gelukkig nog nooit gehad.

3. Een manier van schapen om zich te beschermen tegen strontvliegen, is om weg te rennen en zich dan met een duik plat op de grond te gooien, kop laag, liefst half achter een houten schot ofzo. En een enkel keertje zit daar net een bij te rusten of te drinken, maar ik hoefde slechts een keer een angel uit de buik te vissen

3. Als de dracht eenmaal goed bevlogen wordt is er weinig meer aan de hand, maar zie ik nog wel regelmatig een schaap heftig naar de andere kant van het weiland rennen.

Al met al is het dus prima te combineren, maar heel soms een beetje sneu voor de schapen.
Het probleem wat je bij paarden hebt (stampen op de grond, trillingen, zweetlucht) waardoor bijen geïrriteerd kunnen raken, daarvan is bij schapen absoluut geen sprake. In die zin kloppen alle vredige verhalen hier boven.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door mick » za 13 jan 2018, 16:11

Hoi Astrid, ik heb ook Ouassant schaapjes (maar 3 stuks).
Maar ik heb nog nooit enige actie of reactie gezien van de schapen op de bijen. Ze liggen dikwijls tegen het hekje op 70 cm van de
kasten.
Maar ik zal niet te hard roepen anders heb ik dit voorjaar prijs natuurlijk. :wink:

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen en schapen.

Bericht door Astrid Schoots » za 13 jan 2018, 19:49

Ha Mick,
gelukkig maar - maar ik heb ook alleen maar geprobeerd volledig te zijn vanuit wat ik ook heb gezien naast de vredigheid, al is het geen drama wat ik al schreef. En het speelt dus alleen in het voorjaar en ìn de open stal, niet in het weiland.
Misschien is een verschil ook dat ik er in die genoemde drie lentes geen 3 maar 23 schapen had, en dat ik er vaak uren bij zat om filmopnames te maken. Dus ik heb wel veel tijd genomen om goed te kijken ;-)
(als je het leuk vindt, zie bijv https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 3EamfgH1R7 voor wat schapen- en ezelfilmpjes)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten