bodem volledig afsluitbaar of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door marc17960 » do 18 jan 2018, 20:00

Mijn kasten komen volledig beschut te staan in een magazijn. Dus rechtstreeks gaat er geen zon op schijnen. Dus als ik het goed begrijp heb ik geen verluchte deksel nodig alleen als de kasten in een open ruimte staan waar de zon rechtstreeks op kan schijnen. Waarom hebben dan de meeste deksels die je koop allemaal een vaste verluchting??
Ik heb de kasten welke buiten komen aan het beitsen met een watergedragen beits van Sikkens. Mag de bovenkant en de onderkant van de broedkamers en honingzolders ook geverfd worden?? De kasten die binnen staan ga ik niet behandelen en volledig natuurlijk laten.
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door tomer » do 18 jan 2018, 23:54

marc17960 schreef:Dus als ik het goed begrijp heb ik geen verluchte deksel nodig alleen als de kasten in een open ruimte staan waar de zon rechtstreeks op kan schijnen. Waarom hebben dan de meeste deksels die je koop allemaal een vaste verluchting??
Ik heb de kasten welke buiten komen aan het beitsen met een watergedragen beits van Sikkens. Mag de bovenkant en de onderkant van de broedkamers en honingzolders ook geverfd worden??
Niet enkel voor de hitte maar ook om vocht weg te krijgen kunnen er ventilatiegaten zijn.
Vocht (regenwater) kan soms het deksel binnenkomen via de randen en hoeken, bvb waar het zink/aluminium te ver is ingesneden en door capillaire werking. Met ventilatiegaten kan het vocht weer weg. Zal je zeker geen problemen mee hebben als je kasten beschut staan.
Ik maak geen ventilatiegaten in mijn deksels, en de deksels zijn droog aan de binnenkant. Ik spuit wel een lijn silicone rondom het dak en in de hoeken en doe er dan de aluminium op.
Van de boven- en onderkant van je bakken zal je soms propolis moeten afschrapen, dus ik zou ze niet verven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten