langstroth en dadant

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frank Bier
Berichten:26
Lid geworden op:ma 17 apr 2017, 21:54
Imker sinds:2017
Aantal volken:6
Bijenras(sen):abeille noire
Locatie:midi pyrenees France
Contacteer:
langstroth en dadant

Bericht door Frank Bier » zo 18 feb 2018, 19:42

Ik had nog een dadant kast staan , leeg en langstroth kasten vol met bijen? In augustus dacht ik slim te doen door de dadant op een langstroth te zetten. In de hoop dat de bijen omhoog trekken. Vandaag op voer gecontroleerd hebben ze de dadant helemaal vol alle 10 ramen met verzegelde honing gestopt. Dus mijn idee weg wel natuurlijk veel honing. Is het een optie om de middelste drie ramen eruit te halen en lege terug te hangen? of de kosten omdraaien de onderste boven en visa versa ? Wie heeft idee wilde een walk away split doen in mei ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: langstroth en dadant

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 feb 2018, 20:56

Ben je al in je volk geweest? Woon je in Zuid-Frankrijk?
Hier in het westen van het land was het +7 graden en de volken vlogen zeer matig.
Zou voorlopig van het volk afblijven tot de eerste week april - als je in NL imkert.

Tegen die tijd eerst nakijken en oordelen wat je moet doen.
!Hans.

Frank Bier
Berichten:26
Lid geworden op:ma 17 apr 2017, 21:54
Imker sinds:2017
Aantal volken:6
Bijenras(sen):abeille noire
Locatie:midi pyrenees France
Contacteer:

Re: langstroth en dadant

Bericht door Frank Bier » zo 18 feb 2018, 21:05

was gelukkig de hele week warm genoeg, en wilde nog een behandeling met apivar doen (nog net tijd tot de honingkamers erop gaan) En zocht de bijen in de kas tot mijn verbazing vol met honing waar ik bijen verwachte. Was in begin oktober nog niet het geval maar staan in een bos met 15 HA hedera.
Bijen vliegen al volop in zuid frankrijk maar er komt weer een koude periode aan met nachtvorst en overdag rond de 16 graden. Moeilijke periode met altijd veel dode bijen op de vliegplank.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: langstroth en dadant

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 feb 2018, 22:32

Je schrijft: was gelukkig de hele week warm genoeg, en wilde nog een behandeling met apivar doen (nog net tijd tot de honingkamers erop gaan)
Even nog een opmerking Frank, je blijkt dus zeer zuidelijk te zitten? Zet in je profiel de regio waar je zit.
Dit is dan wat gemakkelijker om op je vragen een juist antwoord te geven.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 62 gasten