onderste bak verwijderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pjsss
Berichten:29
Lid geworden op:di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:
onderste bak verwijderen

Bericht door pjsss » ma 19 feb 2018, 10:59

Vorig jaar was ik te laat om mijn onderste bak weg te nemen bij het uitwinteren (ramen die ik wilde vervangen) waardoor die ramen alweer volzaten met stuifmeel en nectar waardoor ik het zonde vond om die op dat moment weg te nemen. Momenteel heb ik één volk op 2,5 bak, en eentje nog op drie bakken staan, en die twee onderste (halve en hele) wil ik weer weg. Met de zon van gisteren vlogen beide volken goed uit dus ik wil niet weer te laat zijn.

Het volk met de halve bak extra zat met de bal vrij hoog bij het sublimeren in december, het volk op 3 bakken zat dieper - beide kasten liepen over na het oxalen dus ze zijn ongeveer even groot schat ik. Maar ik gok dat ze allebei niet tot aan de onderste bak hangen want ik wil ze zo min mogelijk storen.

Dus mijn vraag : kan ik die twee onderste bakken wegnemen of ben ik eigenlijk al te laat ? Deze week en het weekend worden redelijk koud dus misschien dat ze dan weer netjes op een hoopje hangen (en ze zullen ondertussen wel allebei al wat omhoog geklommen zijn)

Ik wil de ramen echt weg (eentje was een verkeerde maat van de aflegger die ik kreeg van mijn bijen peter - en eentje moet nog terug naar de imker waarvan ik een volkje overnam) dus ik kan ze niet met stuifmeel en/of nectar doorgeven aan een andere aflegger...

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: onderste bak verwijderen

Bericht door harry mouris » ma 19 feb 2018, 16:52

Ik heb gisteren de onderste bakken verwijderd. Even de bakken kantelen en kijken of de onderste bak leeg is. Indien ja, dan weghalen. Indien er bijen in de onderste bakken(ken) zitten voor nu zo laten. Ik had dat bij 2 volken. Je kan dan later bij de eerste inspectie eventueel de ramen met broed uit de onderste bak naar boven halen en dan alsnog de onderste bak verwijdern. Broed in de onderste bak kan/zal leiden tot honing in de tweede broedbak. Daarom idd wel weghalen. :b10: :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 76 gasten