Uitwinteren Mini Plus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
James
Berichten: 29
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Uitwinteren Mini Plus

Bericht door James » ma 05 mar 2018, 04:01

Beste Imkers,

Dit jaar heb ik een aantal mini plus kasten.
Nu heb ik echter wat vragen hierover want dit wordt mijn eerste jaar dat ik hier mee werk vanaf de start.


Ik laat ze dit jaar voor het eerst laat uitwinteren. Ze staan allemaal op 4 ropen.

Wat is hiervoor gebruikelijk/ aan te raden?

Haal je de ropen weg die je te veel hebt aan onbezette ruimte? (om de warmte huishouding te verbeteren)
Wat doe je bijvoorbeeld als er 1 of 2 rompen nog vol voer zijn?

Wat doe je bijvoorbeeld met een volk die heel klein is maar wel op 4 rompen zit?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Uitwinteren Mini Plus

Bericht door ErikS » ma 05 mar 2018, 08:51

eigenlijk vergelijkbaar met normale kasten.

- Lege bakken onderaan weghalen en als de ramen slecht zijn uitsmelten.
- Teveel voer wegnemen maar zeker 4 ramen voer laten houden. In principe kun je de voerramen verdelen over de volken evenredig naar aantal ramen met bijen.
- Als je wil kun je ruimte geven combineren met een truc. Stel je hebt een volle bak voer boven het volk en de 2e bak zit vol met bijen. Je kunt dan een bak bovenop zetten en de voerramen verdelen over deze 2 bakken. Uitgebouwde maar lege ramen en voerramen om en om. Je geeft dan en ruimte en de bijen houden contact met voer.
- Een heel klein volk met een leggende koningin kun je als "rugzak" op een rooster op een sterker volk plaatsen. Of een raam gesloten broed bijgeven. Wel zeker zijn dat de koningin legt en er geen ziekte in het spel is.

Een volk in een miniplus kan zich net zo snel ontwikkelen als een volk in een normale kast. Een goed leggende koningin zal in een week tijd een bak volleggen. Valt die bak uit dan heb je 3 bakken met bijen en acuut ruimtegebrek. Zeer alert zijn op volksontwikkeling en ruimte geven. Een volk kan ook in een week tijd overgaan van volop uitbreiding naar zwermstemming.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten