wat te doen met verzegelde "suiker" raten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
agnita
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

wat te doen met verzegelde "suiker" raten

Bericht door agnita » za 10 mar 2018, 09:21

Tot mijn geluk vlogen uit mijn beide kasten afgelopen week de bijen massaal naar buiten. Zodra het warm genoeg is zal ik ze bij elkaar voegen tot 1 volk.
Er zijn best nog veel volle verzegelde raten en ik vraag mij af wat ik daarmee moet doen? Het zijn raten vol met - naar ik aanneem - vooral suikerwater van de inwintering, laat je ze allemaal aan de bijen, of een paar, zodat de bijen nieuwe raten vol met nectar kunnen stoppen, is daar een richtlijn voor? Ik heb er op cursus nooit over gehoord.
Hoe lang kun je die suikerraten bewaren, kan ik ze ev. achter de hand houden mocht het een slechte zomer worden?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: wat te doen met verzegelde "suiker" raten

Bericht door crunx » za 10 mar 2018, 09:55

Ramen nog gewoon bewaren, het is nog veelste vroeg om alles weg te doen;

Het tijdstip dat echt het voer toeneemt in de kast is er namelijk nog lang niet. Er wordt iedere dag nog steeds meer gebruikt dan er in komt
En het is nog zo vroeg dat er een "arme tijd" kan komen.
Wanneer je alles nu al weg doet kan het goed betekenen dat je vervolgens weer moet voeren.

In mei kun je wel een keer nadenken om het echt weg te doen/ te slingeren.
Tot die tijd zou ik gewoon apart houden/ in de kast houden.

Mocht je echt niet weten waar je ze moet houden, doe er dan iets omheen en stop ze in je vriezer. Deze ramen kun je vervolgens gebruiken bij het maken van een aflegger dit jaar.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: wat te doen met verzegelde "suiker" raten

Bericht door H.J.Booij » za 10 mar 2018, 12:07

waarom wil je ze bij elkaar voegen?

agnita
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: wat te doen met verzegelde "suiker" raten

Bericht door agnita » za 10 mar 2018, 15:16

Ik heb maar 2 kasten (tbh) en laat de bijen zwermen, die kunnen dan weer in de lege kast. Dan heb ik voor de winter 2 volken en dus 2x zoveel kans, dat er 1 de winter goed doorkomt. Zo kan ik ook mooi om en om de kasten schoonmaken.

Ik was ook niet van plan om nu al raten weg te halen, maar vroeg me af hoe dat gaat als je straks nog van die suikerraten in je kast hebt, terwijl er genoeg te halen is. Mocht ik overhebben, dan kan ik dus wel een paar bewaren voor noodvoeding.
Mijn (hopelijk) nieuwe zwerm moet zelf frisse raten bouwen en krijgt eventueel nieuw suikerwater. Om het zelf op te eten lijkt mij eigenlijk niks, het is toch geen echte honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 72 gasten