Wanneer extra BK, onder of boven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door maartenkleijne » do 15 mar 2018, 17:28

De discussie van extra BK, onder of boven? komt elke jaar terug.
Ik heb twee scenario's:

1. De bijen zitten in een bak met zeker 7-10 ramen broed. Lijken meer ruimte nodig te hebben om zwermen te voorkomen.
Gauw een bak eronder, die ze in de loop van de komende weken kunnen gaan uitbouwen.

2. De bak zit heel vol. Goede dracht. Ze vliegen als wilden. Gauw een bak kunstraat er boven op, die ze in een week tijd kunnen uitbouwen.
gr,
m

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door tomer » do 15 mar 2018, 21:20

BuzzLightyear schreef:Ik doe dit liever met 2 compartimenten. Ik wil namelijk niet elke week de kast openen.
Klopt het dat de bijen in de zwermstemming komen als er geen nieuw darrenraat meer wordt uitgebouwd?
Als je met bouwramen wil werken om mijten weg te vangen is het belangrijk dat je regelmatig (bvb wekelijks) de kast opent.
Als je te laat bent (bvb het weer laat geen controle toe) en een raam darrenbroed is uitgelopen, dan kweek je juist mijten en kan je beter geen bouwraam hangen. In theorie kan je wel alles nauwkeurig plannen, maar in de praktijk is de darrenraat soms minder snel of juist sneller gebouwd en belegd. Ik kijk wekelijks en dan weet ik exact bij welk volk ik wanneer de darrenraat moet weghalen. Als er geen dracht is bouwen ze geen darrenraat meer, daarom gaan ze nog niet zwermen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten