Wanneer extra BK, onder of boven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door harry mouris » zo 11 mar 2018, 19:49

Hoi,

Ruimte geven moet je doen als de bijen extra ruimte nodig hebben. Voorlopig is dat niet het geval. Sterker nog het volk krimpt waarschijnlijk zelfs nog even. .

Ik ga pas ruimte geven als de kers begint te bloeien. Dan gaat bij mij de honing kamer erop. Afhankelijk van de grootte van het volk zet ik dan een broedkamer onder. Anderen zetten de broedkamer boven de oude broedkamer zodat de oudste raten onder zitten. Die kan je dan in februari weg halen ivm raatvernieuwing. Ik zet gedurende het seizoen de oude ramen naar onder.

Voor zwermen hoef je voorlopig niet bang te zijn. Pas als er darren komen wordt het spannender. Ik imker nu 3 jaar en heb nog geen zwerm gehad.

Je geeft aan dat de middelste ramen zwart zijn. Je kan die nu niet vervangen omdat in het midden het broednest zit. Voor dit moment zou ik de boel met rust laten. Nog ff paar weekjes wachten...

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door harry mouris » di 13 mar 2018, 19:19

BuzzLightyear schreef:Bedankt voor de geruststellende informatie. Gezien mijn volk nog op 1 BK staat vraag ik mij af wanneer ik deze bouwramen het best kan geven, en 2. doe ik er dan beter aan om er één of twee te geven zolang het volk nog op 1 BK staat.

Als ik uitbreidt naar 2BK's wil ik zeker 2 darrenraat bouwramen hebben om te snijden. Dan is mijn derde vraag: Moet ik dan de darrenbouwramen naar beneden verplaatsen wanneer de onderste nieuwe BK wordt uitgebouwd?
1. Als ik de voorjaarsinspectie doe begin ik met het bouwraam
2.ik hou het bij 1 bouwraam dat is genoeg. Het gaat erom dat je een plek hebt om mijten te vangen. Het heeft geen toegevoegde waarde om 2 ramen te gebruiken.
3. Dat is niet handig. Als je de bovenste bak gebruikt kan je hem er zo uit halen. Dus bij mij zit het bouwraam altijd op positie 2 in de bovenste bak.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door harry mouris » di 13 mar 2018, 19:58

Ja. Je zal zien dat hier een daar wat cellen gebruikt worden om onbevruchte eitjes te leggen. Die cellen kan je herkennen doordat er een bult op komt omdat de dar groter is dan een werkster. Ik laat die darren gewoon lekker uitlopen. Het volk heeft ook darren nodig...

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door Tieme » wo 14 mar 2018, 09:11

Als je darrenraat wilt laten bouwen kan je gewoon een leeg raampje inhangen. De bijen bouwen daar dan vaak volledig darrenraat in. Hier en daar een celletje met een darrenpop is niet de manier om zeker te stellen dat er voldoende darren in de wereld zijn. Veel mensen snijden de darrenraat uit, maar bij een goede zomer en winterbehandeling hoef je het volk niet ook nog zijn zonen te ontnemen. Tenzij je natuurlijk erg varroagevoelige volken hebt.
Laatst gewijzigd door Tieme op wo 14 mar 2018, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door harry mouris » wo 14 mar 2018, 12:05

Ik gebruik een broedraam met 3 compartimenten!

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door harry mouris » wo 14 mar 2018, 15:19

Ja dat kan ik. Het werkt als volgt:

Het zijn 3 compartimenten naast elkaar. En week nadat het raam is geplaatst zijn de drie compartimenten alledrie uitgebouwd. Ik haal dan 2 compartimenten weg. In het compartiment dat blijft zitten legt de Q eitjes. De twee andere worden weer uitgebouwd. Na een week neem ik het laatste compartiment weg. In het eerste zitten inmiddels larven. Het tweede komen eitjes. Nog een week later heeft het eerste compartiment gesloten darrenbroed die ik eruit kan snijden. Het tweede raam heeft larfjes en het derde raam wordt belegd. Het eerste compartiment kan vervolgens weer worden uitgebouwd en het tweede uitgesneden. Etc.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door harry mouris » wo 14 mar 2018, 22:13

Ik gebruik 3 compartimenten omdat de ontwikkeling van een dar ca 3 weken duurt. Als je twee compartimenten hebt zal je dus om de anderhalve week moeten handelen anders komen de darren uit en dus ook de mijten. Gebruik je geen compartimenten dan 1 keer per 2 weken. Ik check overigens sowieso elke week de volken.

Als er geen darrenraat meer wordt gemaakt zijn er idd waarschijnlijk zwermplannen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door Tieme » do 15 mar 2018, 09:25

HI Harry,

Dit behoeft enige nuance. Een bouwraam wordt vaak als thermometer gebruikt om te zien of het volk wil zwermen: als ze nog bouwen kan het zijn dat ze niet gaan zwermen. Het hoeft hierbij geen darrenraat te zijn. Sterker nog. Als ze werksterraat bouwen hoef je je geen zorgen te maken. De bijen zijn dan erg blij met de koningin.

groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door A.A. Staals » do 15 mar 2018, 10:46

Een aardig boekje over het werken met bouwraampjes:
Die Intensivbetriebsweise der Bienenvolker mit dem Einsatzramchen in der Wabe,
(Deutsches Bundesgebrauhsmuster Nr.: GM 75 19 109).
Franz Knobelspies, Imkermeister, 7202 Muhlheim-Stetten.

Ik weet niet of je er nog aan kunt komen. (mei 1978)

ad staals

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer extra BK, onder of boven?

Bericht door harry mouris » do 15 mar 2018, 11:30

Tieme schreef:HI Harry,

Dit behoeft enige nuance. Een bouwraam wordt vaak als thermometer gebruikt om te zien of het volk wil zwermen: als ze nog bouwen kan het zijn dat ze niet gaan zwermen. Het hoeft hierbij geen darrenraat te zijn. Sterker nog. Als ze werksterraat bouwen hoef je je geen zorgen te maken. De bijen zijn dan erg blij met de koningin.

groeten,
Tieme
Thnx. Dit is een vollediger antwoord.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten