volken vermeerderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: volken vermeerderen

Bericht door tomer » vr 30 mar 2018, 21:48

oldtimer schreef:Direct bij het maken van de aflegger een oxaal zuur douchje.
Schudzwerm of aflegger maken in de zin van behandelen niet veel uit.
Het echte behandelen van het volk kun je dan in augustus doen, (Api-Life Var strips) en daarna weer in de broedloze periode in December.
Behalve dat een aflegger (bij mij toch) gesloten broed meekrijgt en een schudzwerm niet. Ik behandel ze op dag 24, als er een leggende koningin is. Dan zijn de meeste mijten dood en moet het volk in augustus niet nog eens opnieuw behandeld worden.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: volken vermeerderen

Bericht door marc17960 » wo 25 apr 2018, 09:11

Ben gisteren mijn volken gaan controleren op een kersen plantage.
9 dagen geleden zijn de kasten geplaatst voorzien van honingzolder met waswafels niet uitgebouwd.
Meeste kasten nog niets aan honing in de zolders :cry: , wel reeds een gedeelte uitgebouwd, maar hadden tussen koninginnenrooster en broedkamer veel honig gestockeerd in wildbouw. Broedkamer zat goed vol met broed, honig en pollen. Heb dan ook op elke broedkamer een nieuwe geplaatst met waswafels niet uitgebouwd, om Madam meer plaats te geven en de nieuwe bijen werk 8) ..
1 kast had reeds een verzegelde koniginnencel. Oude koningin was nog aanwezig Heb het raam met de koniginnencel samen met een honingraam in kast geplaatst. Thuis heb ik dit in een 3 ramer gestoken samen met een waswafel niet uitgebouw. De waswafel heb ik wel eerst nat gespoten.
Ik ben van plan om binnen een 2.5 week te controleren of de koningin geboren en bevrucht is.
Aangezien dit voor mij de eerste keer is, ben ik iets vergeten dat ik nog kan corrigeren of waar moet ik zeker aan denken alles tot een goed einde te laten komen.
Alle raad is welkom.
one whisky a day, keeps the doctor away

Lippe

Re: volken vermeerderen

Bericht door Lippe » wo 25 apr 2018, 10:14

Persoonlijk plaats ik een nieuwe BK onder, maar dat is ieder voor zich.

Ik zou de drieramer ze wel direct gaan voeren, dan bouwen ze de wafel snel uit. Kleine beetjes vloeibaar of met deeg. Als je de drieramer op je eigen stand laat staan vliegen je vliegbijen weer af naar het hoofdvolk. Als je ze op de eigen stand laat staan, zou ik het vlieggat dan ook verkleinen tegen roverij.

Slechts 1 raam verwijderen uit het hoofdvolk tempert de zwermdrift ook maar van korte duur. Persoonlijk had ik er meer bijen bij in afgeslagen of 1 of meerdere ramen broed meegegeven. De ruimte in de drieramer is ook snel te klein. 1 raam broed dat uitloopt bezet 2 ramen en dat is het kastje gauw vol. Het duurt wel even voordat de jonge q bevrucht is en haar broed uitloopt, maar als het eerste raam broed van haar uitloopt zit je kastje ook gelijk bomvol.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: volken vermeerderen

Bericht door marc17960 » wo 25 apr 2018, 13:23

Lippe schreef:Persoonlijk plaats ik een nieuwe BK onder, maar dat is ieder voor zich.
ook als de honingzolder nog niet voor de helft is uitgebouwd??
Lippe schreef: Ik zou de drieramer ze wel direct gaan voeren, dan bouwen ze de wafel snel uit. Kleine beetjes vloeibaar of met deeg. Als je de drieramer op je eigen stand laat staan vliegen je vliegbijen weer af naar het hoofdvolk. Als je ze op de eigen stand laat staan, zou ik het vlieggat dan ook verkleinen tegen roverij.
ook als de drieramer een volledig raam met voer heeft??
Drieramer is verplaatst van het fruit naar mijn eigen ruimte, dus dat zit goed. Vogelvlucht meer dan 30 Km
Het vlieggat van de drieramer is maar 18 mm breed.
Lippe schreef: Slechts 1 raam verwijderen uit het hoofdvolk tempert de zwermdrift ook maar van korte duur. Persoonlijk had ik er meer bijen bij in afgeslagen of 1 of meerdere ramen broed meegegeven.
Ik heb in de onderste broedkamer dus 2 nieuwe waswafels geplaatst en een volledige broedkamer erbovenop. Zou dit niet voldoende zijn??
Lippe schreef: De ruimte in de drieramer is ook snel te klein. 1 raam broed dat uitloopt bezet 2 ramen en dat is het kastje gauw vol. Het duurt wel even voordat de jonge q bevrucht is en haar broed uitloopt, maar als het eerste raam broed van haar uitloopt zit je kastje ook gelijk bomvol.
Zou het dan beter zijn om ze nu om te hangen in een 5 of 6 ramer?? en gaat dat dan geen problemen geven?? Ik heb enkel waswafels en geen uitgebouwde ramen.
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: volken vermeerderen

Bericht door tomer » wo 25 apr 2018, 17:32

waren er behalve die ene gesloten koninginnencel nog andere doppen te zien?

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: volken vermeerderen

Bericht door marc17960 » wo 25 apr 2018, 20:02

voor zover als ik mij kan herinneren niet.
Koningin is een duitse kweekkoningin met een wit schild, dus 2016 toch??
Is het nog veilig om nu opnieuw over te zetten in een zesramer??
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: volken vermeerderen

Bericht door tomer » do 26 apr 2018, 00:06

Als er nu maar 2 ramen met bijen inzitten, zou ik ze voorlopig nog een maand in de drieramer laten. Als de koningin geboren is aan aan de leg is en er is ruimte nodig kan je ze overhangen.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: volken vermeerderen

Bericht door marc17960 » do 26 apr 2018, 09:01

dit is eigenlijk wat Pia Aumaier doet, 1 broedraam, 1 voedselraam en 1 leeg raam, alleen heb ik er al een gesloten koninginnecel opzitten.
Ga toch een 3 weken wachten, dan zou koningin geboren en bevrucht moeten zijn, als alles goed gaat.
Ze zijn het al goed gewend in hun nieuwe kastje.
one whisky a day, keeps the doctor away

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten