Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door Abelhas » ma 02 apr 2018, 17:20

Vlieger, veger, schudzwerm, aalsteren: er is genoeg informatie te vinden over hoe je een volk kunt vermeerderen. Maar mijn doel voor dit jaar is om van één Miniplus-volk zoveel mogelijk Miniplus-volkeren te maken. En ik heb alleen een dakterras tot mijn beschikking. Misschien handig om iets van een teeltplan te hebben.

NB: Ik ben niet van plan om dit uit de hand te laten lopen. Ik hoop eigenlijk met 3-4 gezonde miniplusvolkeren de volgende winter in te gaan. Maar ik zit in een woonwijk en wil geen agressieve bijen. De imker bij wie ik mijn prachtvolkje uitzocht had ook een volkje met echte steekduivels dat ik ondanks de hogere haaldrift niet heb meegenomen. Dus mogelijk zal ik moeten selecteren als er bij een volgende generatie toch wat agressieve genen aanwezig blijken te zijn.

Kortom: Wat zou het beste plan zijn voor dit jaar, daarbij natuurlijk het risico vermijdend mijn enige volkje te verliezen?

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door imker Marinus » ma 02 apr 2018, 17:40

Abelhas schreef:Vlieger, veger, schudzwerm, aalsteren: er is genoeg informatie te vinden over hoe je een volk kunt vermeerderen. Maar mijn doel voor dit jaar is om van één Miniplus-volk zoveel mogelijk Miniplus-volkeren te maken.
Tja, je kunt later in het seizoen (het is nu nog te vroeg, er zijn geen darren) best een paar keer een schudzwerm maken en die wat raampjes met open broed meegeven. Niet elke week natuurlijk. Het kan vanaf dat er darren zijn, tot de langste dag (nog wat later kan ook wel, maar dan groeien de volkjes minder hard en de volkjes moeten wel een bepaalde omvang hebben om de winter door te kunnen komen). Maar imkeren met alleen maar Miniplus als kast, dat is niet handig. Heb je al een cursus gedaan? Uiteindelijk zal een goed volk toch te hard groeien voor een miniplus. Die kastjes zijn niet bedoeld als bijenkast, het is meer voor bevruchting. Overwinteren kan wel, maar uiteindelijk gaan die volken in een kast van normale omvang.

Je kunt er ook anders naar kijken, of je nu 4 miniplussen hebt op je balkon, of 1 normale kast. Eventuele overlast voor de buren is in beide gevallen gelijk.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door Abelhas » ma 02 apr 2018, 19:36

imker Marinus schreef:
Abelhas schreef:....
Tja, je kunt later in het seizoen (het is nu nog te vroeg, er zijn geen darren) best een paar keer een schudzwerm maken en die wat raampjes met open broed meegeven. Niet elke week natuurlijk. Het kan vanaf dat er darren zijn, tot de langste dag (nog wat later kan ook wel, maar dan groeien de volkjes minder hard en de volkjes moeten wel een bepaalde omvang hebben om de winter door te kunnen komen). Maar imkeren met alleen maar Miniplus als kast, dat is niet handig. Heb je al een cursus gedaan? Uiteindelijk zal een goed volk toch te hard groeien voor een miniplus. Die kastjes zijn niet bedoeld als bijenkast, het is meer voor bevruchting. Overwinteren kan wel, maar uiteindelijk gaan die volken in een kast van normale omvang.

Je kunt er ook anders naar kijken, of je nu 4 miniplussen hebt op je balkon, of 1 normale kast. Eventuele overlast voor de buren is in beide gevallen gelijk.
Dank. Ik heb een andere kast maar dat volk ging zwak de winter in en heeft het niet gehaald. Ik had miniplus voor reservevolkjes maar intussen vind ik dat voor mijn doel ideaal: Laag gewicht (makkelijk op dat dakterras), makkelijk hanteerbaar, en met een voerbak erop ipv eronder is het condensprobleem opgelost. Dat die volkeren hard groeien is een nadeel, maar ook een voordeel. Wat mijn doel betreft: als het wat raathoning voor eigen gebruik oplevert is dat leuk, ik wil geen potjes broodbeleg aan de deur verkopen of zo.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door harry mouris » ma 02 apr 2018, 20:23

Het gaat er denk ik niet om of er wel of geen honing gemaakt wordt. Feit is dat je volkje gewoon hard gaat groeien en dat jouw kastjes te klein zijn. Dit gaat geheid tot zwermen leiden en ik vraag me af of dat in jouw situatie zo handig is. Waarom ga je niet gewoon imkeren op een standaard manier? 1 gezond volk in 1 kast dat het formaat heeft dat de bijen nodig hebben. Misschien dat een dadantkast voor jou ideaal is.

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door JohnHoogendoorn » ma 02 apr 2018, 20:33

Buckfastimkers Overlarfdag

Op 30 mei bieden wij u de gelegenheid om bij ons over te larven van onze raszuivere koninginnen.

U kunt zelf overlarven of dit door ons laten doen in het door u meegebrachte materiaal.

Neem voor meer informatie contact met ons op of schrijf in via John@buckfastimkers.nl

Afbeelding

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door Abelhas » ma 02 apr 2018, 21:37

harry mouris schreef:Het gaat er denk ik niet om of er wel of geen honing gemaakt wordt. Feit is dat je volkje gewoon hard gaat groeien en dat jouw kastjes te klein zijn. Dit gaat geheid tot zwermen leiden en ik vraag me af of dat in jouw situatie zo handig is. Waarom ga je niet gewoon imkeren op een standaard manier? 1 gezond volk in 1 kast dat het formaat heeft dat de bijen nodig hebben. Misschien dat een dadantkast voor jou ideaal is.
Iemand adviseerde mij de Renson broedbeperking. En dat gaat mooi samen met het maken van raathoning.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door Abelhas » ma 02 apr 2018, 21:42

JohnHoogendoorn schreef:Buckfastimkers Overlarfdag
...
Dank voor het aanbod. Ik wil uiteindelijk een keer overstappen op zwarte bij.

Frank Bier
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 17 apr 2017, 21:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): abeille noire
Locatie: midi pyrenees France
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door Frank Bier » ma 02 apr 2018, 22:49

ik heb zwarte bijen, maar om ze op een balcon te zetten ? Steken net iets te vaak, zelf heb ik er geen problemen mee maar familie denkt er anders over. Staan nu een paar honderd meter van huis ideaal.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Teeltplan: Van één naar zoveel mogelijk Miniplus volkeren

Bericht door crunx » di 03 apr 2018, 19:45

Of je neemt contact met iemand op die al bijen op mini plus houdt, doet hem een paar euro voor een aantal ramen met opzittende bijen die op P0 brias zitten. Er zijn echt wel imkers die dat hebben, en willen.

Heb je na een aantal weken leuke f1 miniplus kasten, die ruim voor de winter klaar kunnen zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten