bijenkasten in gesloten ruimte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » vr 06 apr 2018, 10:17

heb een vraag.

is het een probleem als je kasten in een grote gesloten ruimte plaatst waar de bijen eerst in terecht komen voordat ze naar buiten kunnen vliegen door een gemaakte opening??

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door bee-tree » vr 06 apr 2018, 10:40

marc17960 schreef:heb een vraag.

is het een probleem als je kasten in een grote gesloten ruimte plaatst waar de bijen eerst in terecht komen voordat ze naar buiten kunnen vliegen door een gemaakte opening??

marc
Je vraag is niet helder.

Beschrijf jouw gesloten ruimte: is ze met of zonder ramen, is de deur op slot ?
Hoe groot is ze ? Hoe ver staan de kasten van de opening af die je wilt maken ?
Of bedoel je : Hoelang kun je de kasten gesloten houden omdat je nog
een opening in de ruimte moet maken ? Enz.enz. Abejas-arbor :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op vr 06 apr 2018, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » vr 06 apr 2018, 11:08

ben blij dat je deze vragen stelt. Zal ook nog proberen van een foto te posten, maar dit moet ik nog uitzoeken hoe dit moet.
Ik ga proberen de situatie te schetsen.
gesloten ruimte 7 mt lang 3 mt breed en hoogte schuinaflopend in de breedte 2.5 mt aan de buitenmuur en 2 mt aan de binnenkant. In de muur die tegen het magazijn zit staat een deur die gesloten kan worden. Dat is op zich geen probleem.
De muur die naar buiten geeft is aan de onderkant een gemetste muur van ongeveer 0.9 mt hoog vanaf de vloer met daarboven een metalen kader 70cm hoog en 7 mt lang. Het enkel glas is 60 cm hoog en 7 mt lang. Aan de bovenkant van het glas is dus een opening van een 10 tal cm over de volledige lengte van 7 mt. Boven het metalen kader van het glas staat een balk van 25 cm en daar ligt het dak op.
De vloer waar de kasten op staan staat 90 cm lager dan de onderkant van het glas en de kasten staan 60 cm van de gemetste muur af.
Dus bijen komen buiten staan 60 cm van een betonnenmuur welke 90 cm hoog is, met daarboven een raam met enkel glas van 60 cm hoog met daarboven een opening van 10 cm om de ruimte te verlaten.

ga proberen van een foto te posten.
Heb mijn bijen sinds woensdag maar merk dat ze gewoon hun weg niet terug vinden. Overal vindt ik bijen.

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door tomer » vr 06 apr 2018, 11:57

Ik denk dat het zo inderdaad héél moeilijk is om hun kast terug te vinden. De bijen die binnen willen moeten eerst een spleet van 10 cm boven een raam binnen vliegen en dan hun kast zoeken in het gebouw? De bijen die naar buiten willen zullen waarschijnlijk ook tegen het glas vliegen.
Is er een mogelijkheid om een opening onder het glas te maken? En dan lange gekleurde vliegplanken tot buiten het gebouw laten komen...Dan zou het mss kunnen.
Laatst gewijzigd door tomer op vr 06 apr 2018, 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » vr 06 apr 2018, 11:58

Het is mij gelukt met de foto's. Hoop dat ik het probleem met mijn dames ook zo snel opgelost krijg.
6746.JPG
Dit is het gebouw aan de buitenkant
6764.jpg
Zo ziet het er nu uit aan de binnenkant.
6754.jpg
Hier zie je de opening boven aan het glas
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door tomer » vr 06 apr 2018, 12:04

Nee, dit ziet er niet goed uit. Op zich wel mooi, maar te moeilijk voor de bijen. Misschien zet je de kasten beter voorlopig op het platte dak, dan vinden ze hun kast terug. Of de ramen eruit... :)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door bee-tree » vr 06 apr 2018, 12:05

Marc, sorry voor m'n bericht want de situatie waarin de bijen en jij verkeren
is niet mooi. Sluit de kasten als die een gazen bodem hebben.
De schuur(?) is koel genoeg om ze rustig te houden als de zon er niet in kan schijnen.
Raap de verkleumde bijen op. Ze lijken misschien dood te zijn, maar
zijn waarschijnlijk verdoofd. Verzamel ze in glazen potjes en dek die af
met zakdoeken of zoiets en doe eerst er een papiertje in met wat suikerwater
of honing er op. Vanavond kun je de potjes op de raten leggen. Laat de
zakdoekjes voorlopig op de potjes zitten.

Oorzaken :Als er licht van boven komt, al is het maar door een kleine glazen dakpan,
dan vervliegen de bijen zich.
De temperatuur in de schuur is te laag om zich rustig te kunnen invliegen;
de bijen willen ook boven en achter de kasten op verkenning.
Het zijn bijen die voor het eerst buiten komen en nog niet 100 % ge-oefend zijn
om het karwei van zich invliegen aan te kunnen .

Ik moet me nog meer inleven in de situatie om goed advies te kunnen geven.

Marc,ik kan me de paniek voorstellen waardoor
je eerste bericht zo onduidelijk was. Zj, :b10:

P.S. Ik krijg nu pas jouw foto's onder ogen. Bij Tomer ben je in goede handen.
Ik ga de situatie bestuderen.
Laatst gewijzigd door bee-tree op vr 06 apr 2018, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » vr 06 apr 2018, 12:13

tomer schreef:Ik denk dat het zo inderdaad héél moeilijk is om hun kast terug te vinden. De bijen die binnen willen moeten eerst een spleet van 10 cm boven een raam binnen vliegen en dan hun kast zoeken in het gebouw? De bijen die naar buiten willen zullen waarschijnlijk ook tegen het glas vliegen.
Is er een mogelijkheid om een opening onder het glas te maken? En dan lange gekleurde vliegplanken tot buiten het gebouw laten komen...Dan zou het mss kunnen.
Heb inderdaad vastgesteld dat zowel woensdag als donderdag de bijen de weg moeilijk naar buiten vonden en veel tegen het glas vlogen. heel veel bijen zijn gesneuveld voor het glas en ook zeer veel in de gesloten ruimte, voor de kasten op de vloer, maar ook buiten op het terras, op de auto's op het hout en zelf op bloemen, om daar eigenlijk niet meer te vertrekken en te sterven.
Mijn bedoeling was om het glas dicht te plakken met een folie zodat het een soort melkglas zou worden, wel licht maar geen zon. Aangezien ik deze folie vandaag pas zou hebben heb ik het volgende gedaan..
Deze morgen heb ik een paar aanpassingen gedaan, en hoop dat dit wel zal werken. Heb het glas verduisterd en de kasten hoger geplaatst.
6889.JPG
Zou dit ook werken als ik een lichtdoorlatende folie zou gebruiken?? want het is toch maar frisjes nu.
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door tomer » vr 06 apr 2018, 12:20

Nee, zoals bee-tree zegt, de bijen moeten zich kunnen invliegen wanneer ze de kast uitkomen, dat gaat niet in zo'n ruimte en daardoor zullen ze hun kast niet terug vinden. Ik zou ze voorlopig buiten zetten, bvb op het platte dak, anders hou je geen bijen meer over.
Het had wel gewerkt als je de kasten tegen de buitenmuur had gezet met een gat in de betonnen muur, ter hoogte van de middelste steen en daar de vliegplank door steken. De bijen komen dan de kast uit en oriënteren zich op hun (liefst gekleurde) vliegplank. Bijen die toch in de ruimte terecht komen via spleten tussen kast en muur kunnen via de spleet boven het glas weg.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » vr 06 apr 2018, 12:32

tomer schreef:Nee, zoals bee-tree zegt, de bijen moeten zich kunnen invliegen wanneer ze de kast uitkomen, dat gaat niet in zo'n ruimte en daardoor zullen ze hun kast niet terug vinden. Ik zou ze voorlopig buiten zetten, bvb op het platte dak, anders hou je geen bijen meer over.
Het had wel gewerkt als je de kasten tegen de buitenmuur had gezet met een gat in de betonnen muur, ter hoogte van de middelste steen en daar de vliegplank door steken. De bijen komen dan de kast uit en oriënteren zich op hun (liefst gekleurde) vliegplank. Bijen die toch in de ruimte terecht komen via spleten tussen kast en muur kunnen via de spleet boven het glas weg.
Dat is geen optie omdat ik dan in de garage uitkom.
En als ik nu eens trechters maak die aan de ingang van de kast vertrekken en via een tunnel naar buiten breng. het enige wat ik dan doe is het vlieggat verplaatsen naar buiten. Enige vraag is natuurlijk dan weer hoe lang mag deze zijn??
one whisky a day, keeps the doctor away

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten