bijenkasten in gesloten ruimte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » ma 09 apr 2018, 13:32

Heb er zaterdag in de voormiddag 2 glazen volledig uitgenomen, andere vensters gelaten zoals het was, dus verduisterd met wel nog de opening van 10 cm aan de bovenkant en dit vinden de bijen toch een stuk beter.
Er wordt niet meer gevlogen door de kleine opening. Voor ik het glas eruit gehaald had, was er het probleem dag de bijen beter de weg naar buiten vonden, maar naar binnen was iets anders. Denk dat het glas te veel spiegelde aan de buitenkant omdat er aan de binnenkant die plaat tegen zat.

Heb deze morgen de kasten een 25 cm laten zakken en ook dit wordt ook goed geaccepteerd. Denk tegen woensdag de kasten eens te openen en een controle te doen.

Nu binnen een paar dagen nog eens 25 cm en tegen eind van de week de laatste 25 cm en dan staan ze waar we begonnen waren.

Heb vandaag ook de lichtdoorlatende maar matte folie ontvangen om tegen het glas te kleven. Hoop dat dit ook lukt, dan krijg ik toch wat meer licht en warmte binnen, omdat ik alleen de zon op het glas heb tot de middag.
one whisky a day, keeps the doctor away

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door pjsss » ma 09 apr 2018, 14:33

Ik zag in de moestuin van Chenonceau een bijentoren staan

https://goo.gl/images/HWtYSP

waarmee ze een hoge ingang maakten waardoor de bezoekers niet door de aanvliegroute konden lopen, misschien kan je een gelijkaardig "periscoop" voorzien van buiten naar de voorkant van de onderste bak ? Lijkt me wel handig om licht te hebben van de ramen, ik werk zelf onder een afdak maar hang de helft van de tijd met de ramen "buiten" in de zon om alles goed te kunnen zien - kan waarschijnlijk wel warm worden zo'n veranda... werken met pak zal niet lang een optie zijn :p

Maar als de kast overstroomt zoals gisteren zou ik ze toch niet zo graag in een afgelsoten ruimte hebben precies :)

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » ma 09 apr 2018, 17:36

wat de temperatuur betreft in die ruimte (ik zou het geen veranda noemen, want dan zou ik veel meer glas moeten hebben), valt het wel mee omdat de zon er vanaf een uur of 11-12 niet meer op het glas schijnt.
Nu vliegen de bijen heel goed en op dit moment heb ik geen kap nodig achter mijn kasten. Morgen of overmorgen ga ik voor de eerste keer de kasten openmaken voor een controle in deze ruimte, want de volken gaan naar de appels als de bloesems er zijn.
Normaal zullen ze een maand wegblijven als alles goed gaat. Hoop alleen maar dat als ze eenmaal terug in hun bijenhal staan ik niet dezelfde problemen ga krijgen, want dan heb ik weer volledig nieuwe vliegbijen,
Fingers crossed.
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door tomer » ma 09 apr 2018, 20:30

Als je van plan bent om de ramen er terug in te zetten en geen tunnels naar buiten maakt, ga je wel opnieuw problemen hebben.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door bee-tree » di 10 apr 2018, 08:30

marc17960 schreef:Heb er zaterdag in de voormiddag 2 glazen volledig uitgenomen, andere vensters gelaten zoals het was, dus verduisterd met wel nog de opening van 10 cm aan de bovenkant en dit vinden de bijen toch een stuk beter.
Er wordt niet meer gevlogen door de kleine opening. Voor ik het glas eruit gehaald had, was er het probleem dag de bijen beter de weg naar buiten vonden, maar naar binnen was iets anders. Denk dat het glas te veel spiegelde aan de buitenkant omdat er aan de binnenkant die plaat tegen zat.


ATTENTIE ! Na eergisteren het advies opgevolgd te hebben van Bee-tree :b10:
om de bevolkte kasten gefaseerd hoger te plaatsen met behulp van stellingdelen,
.......... :idea: :idea: :idea:
heb ik deze morgen de kasten een 25 cm laten zakken en ook dit wordt ook goed geaccepteerd. Denk tegen woensdag de kasten eens te openen en een controle te doen.

Nu binnen een paar dagen nog eens 25 cm en tegen eind van de week de laatste 25 cm en dan staan ze waar we begonnen waren.
Beste Marc, ik heb mijn reactie in het citaat gezet, namelijk:
ATTENTIE ! en de twee zinnen vóór de komma. Die zijn van ondergetekende.
Klopt het ?
Zo wekt jouw post niet de indruk dat je van de hak op..... :mrgreen: Zj. :b10:

P.S. Zorg dat je getraind hebt voor de reis naar het fruit, opdat je geen
hernia inquinalis of andere hernia's oploopt, zoals mij overkomen is in het verleden.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » zo 15 apr 2018, 16:14

Bijen vliegen goed nadat er 2 vensters verwijderd zijn. :) Heb vandaag 1 van de vensters, die er nog verduisterd instaan, aan de buitenkant bekleed met een folie die een melkglas uitzicht heeft, en dan de verduistering weggenomen, maar moet toegeven dat dit geen succes was. Bijen blijven tegen het glas vliegen. :x
Denk dat ik al het glas ga verwijderen, zodra ik meer ruimte nodig heb voor mijn afleggers.
Morgen vertrekken de meeste volken naar de kers.
one whisky a day, keeps the doctor away

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bijenkasten in gesloten ruimte

Bericht door marc17960 » ma 16 apr 2018, 19:51

Heb vandaag 5 kasten naar de kers gebracht en de resterende kast thuis opnieuw 25 cm laten zakken. Staan nu nog 30 cm van de bodem. Alles verloop prima tot nu toe. :be9:
one whisky a day, keeps the doctor away

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten