1 raams aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

1 raams aflegger

Bericht door victort » do 12 apr 2018, 21:04

Beste imkers,

Nu de winter achter ons ligt wil ik graag wat volken vermeerderen. Als mijn volken zijn goed de winter doorgekomen en 1 volk in het bijzonder. Ik dacht dat ik dit volk veel te groot had gelaten qua ruimte (2BK 1HK), maar dit volk liep bijna uit de kast toen ik dit inspecteerde een maand geleden.
Gelete op de aanwezigheid van darren, wil ik komend weekend de 1 raams aflegger methode gebruiken ( https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... -volk.html)
Zijn er imkers die ervaring hiermee hebben en deze willen delen. Is het echt noodzakelijk dat ik een 5 raams kastje gebruik of kan ik ook, middels een kantraam, een normaal formaat kast gebruiken?
Graag jullie visie! Groet Victor

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door tomer » do 12 apr 2018, 22:04

Dit is toch eigenlijk de gewone manier om een aflegger te maken? Ik doe meestal 1 of 2 ramen broed, 1 raam stuifmeel, 1 raam voer en 3 waswafels.
Als het gaat in een afleggerkast, maar direct een grote kast met vulblok gaat ook (ontwikkeling gaat dan misschien iets trager).

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door victort » vr 13 apr 2018, 10:43

tomer schreef:Dit is toch eigenlijk de gewone manier om een aflegger te maken? Ik doe meestal 1 of 2 ramen broed, 1 raam stuifmeel, 1 raam voer en 3 waswafels.
Als het gaat in een afleggerkast, maar direct een grote kast met vulblok gaat ook (ontwikkeling gaat dan misschien iets trager).
Ja wellicht,behalve dan dan je nu slechts 1 raam broed meeneemt uit het volk (en wellicht 1 raam voer, maar dit kan je volgens de methode ook bijvoeren) en 1 lege uitgebouwde waswafel.
VOlgens jou is dus een afleggerkast beter dan een grote ivm de eventueel vertraagde groei...thanks...Anderen ervaring met deze methode?

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door EstherB » vr 13 apr 2018, 10:52

Hallo,

Het lijkt me nu nog wat vroeg ervoor, maar ik ben dit een keer tegengekomen. Misschien heb je er wat aan:

https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... ramer.html

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door victort » vr 13 apr 2018, 11:04

EstherB schreef:Hallo,

Het lijkt me nu nog wat vroeg ervoor, maar ik ben dit een keer tegengekomen. Misschien heb je er wat aan:

https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... ramer.html
Ik dacht ook dat het nog te vroeg is, maar gezien de enorme grootte van het volk en de aanwezigheid van darren, weet ik niet goed waarom niet. De drieraams methode ken ik ja

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door tomer » vr 13 apr 2018, 11:25

Ik gebruik liever een extra raam broed en schud ook wat extra bijen af, dan heb je een sterkere aflegger en is het hoofdvolk ook wat minder sterk. Zeker als je nu al een overvolle kast hebt, kan je zo de zwermdrang verminderen. Slechts 1 raampje broed met opzittende bijen wegnemen, gaat de zwermdrang niet veel verminderen.

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door victort » vr 13 apr 2018, 12:36

tomer schreef:Ik gebruik liever een extra raam broed en schud ook wat extra bijen af, dan heb je een sterkere aflegger en is het hoofdvolk ook wat minder sterk. Zeker als je nu al een overvolle kast hebt, kan je zo de zwermdrang verminderen. Slechts 1 raampje broed met opzittende bijen wegnemen, gaat de zwermdrang niet veel verminderen.
Thanks, goede tip, ik wil aan de ene kant het hoofdvolk ook niet te zeer verzwakken, maar inderdaad de zwermdrang ook wel wegnemen. WEllicht dus 1 raam broed met beide zijden 3/4 broed en 1 raam met wat minder broed. Bijen afslaan doe ik inderdaad ook...nou dan gaan we maar eens de tuin in :-)

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door harry mouris » vr 13 apr 2018, 15:01

Zou je niet beter en paar weken wachten. Er zijn nog maar weinig darren dus de nieuwe q kan mogelijk slecht aanparen ik zou voor nu een extra bak plaatsen om gewoon ruimte te geven.

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door victort » vr 13 apr 2018, 15:16

harry mouris schreef:Zou je niet beter en paar weken wachten. Er zijn nog maar weinig darren dus de nieuwe q kan mogelijk slecht aanparen ik zou voor nu een extra bak plaatsen om gewoon ruimte te geven.
Dat was aanvankelijk ook mijn intentie, toen ik net echter de kast openmaakte en alle hoogsels ben doorgelopen, verbaasde het me nog meer hoe groot dit vol al is. In de onderste bak zaten bijna 5 ramen 70% bezet met gesloten broed, de rest met brias, in een gedeelte van de tweede breodbak ook, en de bovenste HK zat ook voor 70% vol met gesloten honing. Het aantal darren en darrenbroed dat ik aantrof was evenmin weinig. Tevens 1 koninginnedop gezien die gesloten was.
Ik heb in een zesramer nu 1 volledig gesloten broedraam gehangen, 1 raam met 70% brias, 1 raam volledig met voer en stuifmeel, en drie uitgebouwde ramen. Deze kast heb ik op een andere stand gezet waar zeer veel groen is. Over 1 maand weet ik meer en zal ik dat hier posten :-) Bedankt voor alle tips!

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: 1 raams aflegger

Bericht door victort » vr 13 apr 2018, 15:36

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten