Afstand tot dracht ( koolzaad )

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

James
Berichten:29
Lid geworden op:di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door James » ma 16 apr 2018, 11:45

Beste imkers,

Een vraag:

"Hoeveel impact heeft afstand ten opzichte van (koolzaad) oogst? "

Ik kan een kast van mij bij een vriend neerzetten die in de buurt woont van een veld koolzaad ( 800meter )
Als ik dit doe, staan mijn kasten (gevoelsmatig) veilig.

MAAR, ga ik dan nog echt meer genieten van koolzaad honing of is dat niet geweldig ivm de vliegafstand/ tijd / temperatuur?

Of is scheelt dit me al zoveel dat ik beter naar het veld toe moet met de kasten of gewoon de hele koolzaad vergeten?

Op het internet zag ik een stuk staan dat iemand had getypt waarin hij verklaarde dat elke 100m 10% kostte ten opzichte van de dracht.... Dit leek mij persoonlijk overdreven...

Kan iemand mij hierover duidelijk bieden?

reobedsnah
Berichten:23
Lid geworden op:di 25 apr 2017, 12:28
Aantal volken:0
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door reobedsnah » ma 16 apr 2018, 13:46

James, bijen vliegen 60 km/u dus 1 km per minuut. Die afstand is dus 2 vingers in de neus. Ik voorspel je: zouden jouw kasten op 4 km onder de wind staan van dat veld dan gaan ze eventueel met een bammetje voor onderweg. Die geur is zoooo verleidelijk...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 16 apr 2018, 16:43

Elke vergroting van afstand tussen drachtbron en volk zal ten koste gaan van het rendement. Dat weet iedereen die wel eens goedkoop getankt heeft net over de grens. Als een bij 1600 meter moet vliegen tussen kast en dracht dan zal de opbrengst beduidend minder zijn in vergelijking met een volk dat in de kool staat. Neemt niet weg dat een koolzaadveld op 800 meter afstand een aantrekkelijke drachtbron kan zijn. De bijen zullen er zeker goed op halen, mits het weer een beetje meewerkt.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door ErikS » ma 16 apr 2018, 16:49

Bijen vliegen 8 meter per seconde, ca 30 km/hr.
dus wind is een issue.
Maar bij goede temperatuur en redelijk wind is het geen probleem. Maar een stevige wind is een te grote hindernis tenzij de dames van beschutting naar beschutting kunnen vliegen.

crunx
Berichten:329
Lid geworden op:vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie:Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door crunx » di 17 apr 2018, 00:52

Beste James,

Dat afstand een factor is moge duidelijk zijn.
Ik geloof niet meteen in de 10% regel die je aangeeft; dan zou het meteen 80% schelen; of praten we over cumulatie? dan scheelt het nog meer.... Zou er niet te zwaar aan tillen...

Tuurlijk als de komende periode 8 graden is zullen ze niet zomaar elke afstand vliegen dus zal de oogst tegenvallen.
Wanneer je een goed voorjaar hebt ( niet perse fantastisch) is het intressant om naar koolzaad toe te gaan. Ookal is het slechts voor de boost die je volk er door krijgt.

Ik neem echter wel aan dat we over een aantal hectaren praten en niet over een aantal vierkante meters :lol:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 apr 2018, 07:45

James schreef:
Ik kan een kast van mij bij een vriend neerzetten die in de buurt woont van een veld koolzaad ( 800meter )
Als ik dit doe, staan mijn kasten (gevoelsmatig) veilig.

Kan iemand mij hierover duidelijk bieden?
Opgelet ....
Wanneer bijen op enige afstand van een goede drachtbron geplaatst worden moet je rekening houden met de overlast door bijen
direct tussen de volken en de dracht .
Deze hebben een zodanige snelheid dat zij , wanneer zij tegen personen vliegen .....gelijk zullen steken .

Jaap v P

kolnerke
Berichten:69
Lid geworden op:zo 19 jul 2015, 15:40
Imker sinds:2016
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica en bastaard
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door kolnerke » di 17 apr 2018, 08:49

Jaap v.Popering schreef:
James schreef:
Ik kan een kast van mij bij een vriend neerzetten die in de buurt woont van een veld koolzaad ( 800meter )
Als ik dit doe, staan mijn kasten (gevoelsmatig) veilig.

Kan iemand mij hierover duidelijk bieden?
Opgelet ....
Wanneer bijen op enige afstand van een goede drachtbron geplaatst worden moet je rekening houden met de overlast door bijen
direct tussen de volken en de dracht .
Deze hebben een zodanige snelheid dat zij , wanneer zij tegen personen vliegen .....gelijk zullen steken .

Jaap v P
Maar dat kan toch altijd voorkomen lijkt mij. Mocht de kast er al jaren staan en een buurman plaatst een paar hectare koolzaad dan of een andere goede dracht dan heb je dat ook. En ook al heb je geen idee van een goede dracht in de buurt dan zouden de bijen ook hetzelfde reageren.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 apr 2018, 09:06

kolnerke schreef: Maar dat kan toch altijd voorkomen lijkt mij. Mocht de kast er al jaren staan en een buurman plaatst een paar hectare koolzaad dan of een andere goede dracht dan heb je dat ook. En ook al heb je geen idee van een goede dracht in de buurt dan zouden de bijen ook hetzelfde reageren.
Jazeker .....maar wanneer men dat in de gaten krijgt dat er meerdere personen gestoken worden .....Krijg jij die aan de deur ....Ik heb dat al meerdere keren ervaren .

kolnerke
Berichten:69
Lid geworden op:zo 19 jul 2015, 15:40
Imker sinds:2016
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica en bastaard
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Afstand tot dracht ( koolzaad )

Bericht door kolnerke » wo 18 apr 2018, 17:53

Ah ok. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten