zwermplannen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door pflipp » di 08 mei 2018, 14:11

Wachtende op de goede afloop even een enigszins off-topic vraag:
Hans van der Post. schreef:Ik ben van ver voor Pettinga.
Geef mij maar ing. Mommers die heeft de Aalster gepropageerd hij "joeg" zijn assistenten door het land om in de afdelingen de bijenfilm over de Aalster te vertonen: "Bijenhouden met succes". De zesraams kast heb ik voor een tienraams verruild of geef de kunstzwerm weg!
Waarom propageert Tjeerd Blacquère de Aalster?
Antwoordt: Door een broedstop heb je minder varroa en kun je de broedloze gebruiken om de varroa goed te bestrijden.
Dit maakt mij nieuwsgierig. Ik zie de Aalster methode als een omschrijving van de elementaire manier van bijenhouden met zwermpreventie. Wat deed men dan vóór het Aalsteren, dat het zo revolutionair was?

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door J.R. » di 08 mei 2018, 14:28

Niets, ze wilden zoveel mogelijke zwermen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door Hans van der Post. » wo 09 mei 2018, 00:00

J.R. schreef:Niets, ze wilden zoveel mogelijke zwermen.
Nou niet helemaal er waren veel methodes om het zwermen te voor komen ook in de korfteelt. Veel zwermen stamde uit de korfteelt.
Nog een boek geschreven en uitgegeven 1917 door Dr. G.A. Ootmar "Wonderen van het bijenvolk".
Dit laatste boek is voor die tijd zeer modern geschreven.
Er is een bijenbijbel uit de tijd rond 1930 Wedmore is bewerkt door Schotman. -Handboek der moderne bijenteelt.
Als laatste: "Bijen en bijenhouden" Geschreven door J.G. de Roever 1948 Kasten en korventeelt.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door tomer » za 12 mei 2018, 01:46

De broedafleggers die ik gemaakt heb van de volken met eerste tekenen van zwermdrang hebben zelf gezwermd.
Op dag 13 was er geen getuut te horen (ik heb zeer lang en goed geluisterd), dus ik dacht dat het in orde was en er geen doppen te breken waren.
Op dag 17 hingen er plots toch 2 zwermen in de bomen achter de kasten. Toen ik aan de kasten luisterde, bleek dat 3 van de 4 broedafleggers een tuter hadden. Hoe komt het dat er op dag 13 niets te horen was en wel op dag 17? Zijn ze blijven wachten op een mooie zonnige dag en zijn de kwakers al die dagen blijven wachten in een dop?
In de zwermen zaten ook darren, dat wist ik nog niet dat die ook met een zwerm meegingen...dus toch weer enkele dingen bijgeleerd.
Luisteren op dag 12, 13, 14, 15, 16, 17...indien er dagen zijn met minder goed weer. :whistle:

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door A.A. Staals » za 12 mei 2018, 06:38

tomer schreef:De broedafleggers die ik gemaakt heb van de volken met eerste tekenen van zwermdrang hebben zelf gezwermd.
Op dag 13 was er geen getuut te horen (ik heb zeer lang en goed geluisterd), dus ik dacht dat het in orde was en er geen doppen te breken waren.
Op dag 17 hingen er plots toch 2 zwermen in de bomen achter de kasten. Toen ik aan de kasten luisterde, bleek dat 3 van de 4 broedafleggers een tuter hadden. Hoe komt het dat er op dag 13 niets te horen was en wel op dag 17? Zijn ze blijven wachten op een mooie zonnige dag en zijn de kwakers al die dagen blijven wachten in een dop?
In de zwermen zaten ook darren, dat wist ik nog niet dat die ook met een zwerm meegingen...dus toch weer enkele dingen bijgeleerd.
Luisteren op dag 12, 13, 14, 15, 16, 17...indien er dagen zijn met minder goed weer. :whistle:
Een broed aflegger wil wel eens wachten met doppen aanzetten, er is op de dertiende dag niet altijd een rijpe dop. (Dit gebeurd ook in hoofdvolken na het maken van een veger.) Dus dertiende dag altijd controleren en pas doppen breken als je geconstateerd hebt dat er een dop uitloopt/is uitgelopen.
Zwerm beheersing via broedaflegger is een manier om aan de gang te blijven. Je moet steeds weer controleren op doppen aanzetten.
Ik maak altijd vegers en heb daardoor weinig werk.

ad staals

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door Mr Bij » zo 13 mei 2018, 00:49

Ik dacht als je een kleine broedaflegger maakt dat ze niet gaan zwermen??

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door tomer » zo 13 mei 2018, 09:17

Dat dacht ik ook. Ik heb wel 2 ramen met broed genomen ipv 1 en 1 a 2 ramen bijen afgeschud. Vorig jaar hetzelfde gedaan zonder probleem.
Toen merkte ik wel dat op de dertiende dag nog niet overal de doppen rijp waren.
Dus maw ze trekken dan doppen op eitjes ipv op 1-dagslarfjes?

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door bee-tree » zo 13 mei 2018, 09:28

tomer schreef:De broedafleggers die ik gemaakt heb van de volken met eerste tekenen van zwermdrang hebben zelf gezwermd.
Op dag 13 was er geen getuut te horen (ik heb zeer lang en goed geluisterd), dus ik dacht dat het in orde was en er geen doppen te breken waren.
Op dag 17 hingen er plots toch 2 zwermen in de bomen achter de kasten. Toen ik aan de kasten luisterde, bleek dat 3 van de 4 broedafleggers een tuter hadden. Hoe komt het dat er op dag 13 niets te horen was en wel op dag 17?

Luisteren op dag 12, 13, 14, 15, 16, 17...indien er dagen zijn met minder goed weer. :whistle:

Tomer, waarom heb je niet geluisterd op dag 10 en 11 ?
Waarschijnlijk is vóór dag 13 'n 'vóórzerm' van de flinke broedaflegger vertrokken.
Vier dagen later was de eerste nazwerm aan de beurt.

Dat magische getal van 13 is niet voor niets een ongeluksgetal :o Zj. :b10:

P.S. Kortgeleden is al gewaarschuwd dat men eerder dan de dertiende dag
moet luisteren.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door tomer » zo 13 mei 2018, 09:45

Nee dat denk ik niet. Het gaat hier niet om de flinke 'broedafleggers' die overbleven na het maken van een veger (dus de hoofdvolken), maar over de gewone, kleinere broedafleggers. Ik zie nauwelijks een verschil tussen de gezwermde en niet gezwermde broedafleggers, dus echt veel bijen zijn er niet weg. De geschepte zwermen zitten nu op 3-4 ramen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 52 gasten