zwermplannen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

zwermplannen...

Bericht door tomer » za 21 apr 2018, 22:24

Ondertussen heb ik bij 7 van de 8 volken belegde doppen...Het zijn grote volken met 7 tot 9 dadant ramen broed (tienramers en twaalframers). Van 4 volken heb ik woensdag een aflegger gemaakt (2 ramen broed afgenomen + bijen van 2 ramen) om de zwermdrang te verminderen. Er staat sinds vandaag een 3de HK op (de 1ste is vol en de 2de is meer dan half vol). Ruimte hebben ze nu dus voldoende. Ik ga woensdag kijken of deze acties de zwermdrang hebben gestopt. :think:
Bij 3 andere volken waren er vandaag ook belegde doppen en daar zal ik de komende week ook een aflegger van maken. De darrenraat op het bouwraam was gesloten en heb ik weggesneden.
Wat doe ik nu het beste of wat kan ik nog meer doen om de zwermdrang te verminderen/stoppen? Wekelijks controleren op zwermdoppen en deze weghalen, nog een aflegger maken, of nu al een kunstzwerm (bvb broedloze veger of vlieger) maken? Of wacht ik hier beter mee tot na de voorjaarsdracht?
Vorig jaar kon ik het zwermen tegengaan door gewoon elke maand (mei, juni, juli) een aflegger te maken, nu gaat dat niet voldoende zijn denk ik.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door tomer » zo 22 apr 2018, 16:53

Ik zal het anders vragen...hoe zorg ik dat de zwermplannen stoppen en er toch een honingopbrengst blijft?
Als ik nu wekelijks doppen blijf breken, blijven de volken dan gewoon honing maken? Ik dacht dat een volk dat wil zwermen niets meer deed, maar voorlopig doen ze nog wel hun best.
Als ik bvb een vlieger maak, en ik laat de koningin met alle vliegbijen in de oude kast, met honingkamers erop. Dan is de zwermdrang voorbij en ze blijven nog een tijdje nectar halen. Maar als je nu alle ramen broed afneemt, dan raakt het volk toch niet meer voldoende sterk tegen wanneer de acacia of de lindedracht begint? Plus dat ik dan 16 afleggerkasten nodig heb om alle broed in te steken.
Is het dan toch beter om de oude koningin met wat bijen in een zesramer te zetten (veger) en de grote volken een nieuwe koningin te laten maken?
En dan op dag 13 alle doppen breken in de hoofdvolken...Maar dan bestaat de kans dat de grote volken moerloos worden (als de jonge koningin niet terugkomt van een bruidsvlucht)
Wat is nu de beste keuze?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door oldtimer » zo 22 apr 2018, 17:36

Vele wegen naar Rome.

Als je de koningin eruit haalt en op nieuw raat zet.
In een kleinere kast, bijvoorbeeld een 5 of 3 ramer.
Kastje opvullen ook met nieuw raat en wat bijen, en je brengt ze een km of 4 a5 weg, dan kunnen ze even vooruit :lol: . Wel een pak deeg op het kastje leggen en even een ligt oxaal douchje is prima!(als je de koningin apart op een nieuwe raat hebt lopen kun je die ontzien met de oxaal douche)

In dit geval blijft het broed in de grote kast, 13 dagen later Tuters en kwakers, koningin in laten lopen en de andere doppen wegbreken.

Een leven zonder risico bestaat niet. Dus het risico dat de koningin niet terugkomt van bruidsvlucht is altijd aanwezig, maar op deze manier houd je het volk groot, en verklein je het risico op zwermen, en de honingproductie heeft er niet teveel van te lijden.

Een leuke bijkomstigheid is dat je binnen een aantal weken in de kast waar de koningin in zit uitkomend broed hebt waardoor je ook dit volk weer in een grote kast kunt zetten.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door tomer » ma 23 apr 2018, 01:01

Wel, ik denk dat ik het inderdaad zo zal aanpakken. Lijkt me wel wat werk om in 8 grote volken alle doppen te breken...misschien doe ik het in 2 keer.
Maar ik moet zowiezo iets doen. Vorig jaar totaal geen zwermdrang en nu allemaal tegelijk en zo vroeg op het seizoen!
Hoe lang kan ik zonder probleem doorgaan met wekelijks zwermdoppen breken? Of is het best om bij volgende controle reeds de vegers te maken?
Stel dat er uiteindelijk geen jonge koningin (in een grote kast) aan de leg raakt, dan zou de oude koningin daar terug kunnen ingevoerd worden?
En dan voeg ik bvb 2 kleinere kasten (de vegers) samen met de andere oude koningin.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 apr 2018, 10:08

Als je in een bijenvolk drie keer doppen breekt (dus drie weken lang) is het mogelijk dat het volk zat is en voordat de doppen zijn gesloten op de vleugels gaat.
Je maakt een kleine veger en na de zomerdracht verenigd je dit weer.
Doe je deze handeling eerder dan heb je kans dat het volk weer zwermplannen maakt.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door bee-tree » ma 23 apr 2018, 10:38

oldtimer schreef:Vele wegen naar Rome.

1........Als je de koningin eruit haalt en op nieuw raat zet,
In een kleinere kast, bijvoorbeeld een 5 of 3 ramer.
Kastje opvullen ook met nieuw raat en wat bijen, en je brengt ze een km of 4 a5 weg, dan kunnen ze even vooruit :lol: . Wel een pak deeg op het kastje leggen en even een ligt oxaal douchje is prima!(als je de koningin apart op een nieuwe raat hebt lopen kun je die ontzien met de oxaal douche)

2. In dit geval blijft het broed in de grote kast, 13 dagen later Tuters en kwakers, koningin in laten lopen en de andere doppen wegbreken.

3..Een leven zonder risico bestaat niet. Dus het risico dat de koningin niet terugkomt van bruidsvlucht is altijd aanwezig, maar op deze manier houd je het volk groot, en verklein je het risico op zwermen, en de honingproductie heeft er niet teveel van te lijden.

4..Een leuke bijkomstigheid is dat je binnen een aantal weken in de kast waar de koningin in zit uitkomend broed hebt waardoor je ook dit volk weer in een grote kast kunt zetten.
Bij 1 ; Als je minstens 10 ramen met bijen in het kastje afschudt,hoef je het kastje
niet weg te brengen. Er blijven dan genoeg huisbijen in het kastje.
De meeste vliegbijen vliegen er uit naar het hoofdvolk. Er worden al snel jonge bijen
in het kastje tot vliegbij gepromoveerd, om water te halen voor dat ene raam
met open en gesloten broed dat je de koningin hebt meegegeven in haar 'kasteeltje'.

Bij 2. Voor de zekerheid moet je vanaf de TIENDE dag toch maar luisteren, want
misschien heb je een verborgen dopje tijdens het doppenbreken over het hoofd gezien
bij 'n volk dat al natte doppen had.
Ben je slordig van aard, dan zou je nog vóór de tiende dag moeten luisteren,
Dat luisteren moet je minstens één minuut volhouden. Voor iemand die ongeduldig
van aard is, zal één minuut het oor tegen de kast aandrukken een hele opgave zijn,
als je in de avondstilte liever naar 'sport' kijkt. :mrgreen:

3. Daarom moet je wat meer volken aanhouden. Dan is de pijn procentueel kleiner
als er wat mis gaat. Jij doet dat al, maar de verzorging kost wel meer tijd,
misschien is dat niet te verenigen met de gezinssituatie.

Bij 4. Heb je niet genoeg kasten of wil je niet uitbreiden, dan kun je ramen
met volledig gesloten broed aftappen en overbrengen naar de kast
met de nieuwe koningin op het moment dat die zelf al gezorgd heeft voor
wat gesloten broed. Zo compenseer je het ontbreken van de wekenlange aanwas
met bijen in het hoofdvolk gedurende de tijd dat de nieuwe koningin moest
'groeien en geboren' worden en daarna bevrucht enz.
Je kunt met dat broed ook andere volken versterken. Dan hoeft de 'oude' koningin
in het krappe kastje niet weer zwermlustig te worden tenzij ze zich nog jong voelt :lol:
Abejas-árbor :b10:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door tomer » ma 23 apr 2018, 11:29

Goeie tips, bedankt. Dan zal ik er niet te lang meer mee wachten.
Met 8 tot 10 hoofdvolken heb ik werk genoeg, dus ik zal de vegers ofwel verenigen ofwel verkopen. Ik wil wel wat extra volkjes inwinteren.
Begin juli doe ik nog een totale broedafname en oxaalzuurbehandeling bij de grote volken, dus zal dan alle afleggerkastjes nog eens kunnen vullen...
Om gemakkelijk naar de tuters en kwakers te luisteren heb ik een goedkope stethoscoop.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door oldtimer » ma 23 apr 2018, 11:48

oldtimer schreef:Vele wegen naar Rome.
Dat zeg ik. :dance:

En verlies de vraag van de t.s niet uit het oog :lol:

Van het afschudden van 10 ramen bijen kom je bij de t.s niet in de buurt van zijn wens, namelijk ook nog honing halen.

Ik ga met Hans mee, top!
Alexander (Lex)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door bee-tree » ma 23 apr 2018, 13:18

oldtimer schreef:
oldtimer schreef:Vele wegen naar Rome.
Van het afschudden van 10 ramen bijen kom je bij de t.s niet in de buurt van zijn wens, namelijk ook nog honing halen.
Portemefeuille nog aan toe; verhip; het gaat dus weer over de knip !
Zoeteneurtjes nog aan toe ! :naughty: Abejas-árbor :b10:

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: zwermplannen...

Bericht door oldtimer » ma 23 apr 2018, 18:37

Bee-tree/Natuurlijk wonen, daar is niets mis mee :naughty:
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten