Raampjes probleem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Renedebeij1972
Berichten:1
Lid geworden op:zo 29 apr 2018, 17:29
Imker sinds:2018
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Raampjes probleem

Bericht door Renedebeij1972 » zo 29 apr 2018, 18:39

Beste Bijen
Ben nieuw hier en ook nieuw in het bijen houden. Ben net begonnen met de bijen cursus en heb gisteren mijn eerste kast gekocht . Ik heb deze kast 2de hands gekocht en wat blijkt nu,in de onderste broedkamer zitten 10 ramen en de 2de broedkamer en in de honingkamer zitten er 11 dus de ramen zitten niet recht boven elkaar,is dit een probleem?

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Raampjes probleem

Bericht door harry mouris » zo 29 apr 2018, 19:15

Maakt volgens mij niets uit. Je kunt eventueel nieuwe afstandstrips kopen

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Raampjes probleem

Bericht door ErikS » zo 29 apr 2018, 19:59

checken dat de ruimte vertikaal tussen de ramen 10 mm of meer is. Anders kunnen de dames niet van straat beneden naar straat boven.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Raampjes probleem

Bericht door pflipp » zo 29 apr 2018, 22:43

De conventionele wijsheid is dat bijen broedraten dichter op elkaar bouwen dan die aan de uiteinden, bestemd voor honing, wegens warmtehuishouding vs. opslagcapaciteit. In de spaarkast kun je dat mooi emuleren door 11 ramen in de broedkamers te zetten en 10 in de honingkamer. Ik heb geloof ik wel eens horen beweren dat de slechte aansluiting zelfs helpt om de koningin te ontmoedigen om in het honinggedeelte te gaan leggen.

Maar in jouw geval zitten de 11 ramen in de honingkamer? Dat lijkt me minder zinnig. Misschien misplaatste inhaligheid van iemand? Ik zie het nut in elk geval niet; 10 dikke ramen zijn meer waard dan 11 dunne.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Raampjes probleem

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 29 apr 2018, 23:10

Het maakt allemaal niets uit of de raampjes niet boven elkaar hangen. Ik gebruik 10 en 11 raams bakken naar believen door elkaar. Ook maakt het niets uit als je koudbouw en warmbouw door elkaar gebruikt.
Als je volken er lekker warmpjes bij zitten, voldoende ruimte hebben, geen last van tocht of vocht hebben, dan zullen ze zich altijd redden. Kijk maar eens hoe een volk in een korf, of in de vrije natuur, de raten bouwt. Daar hangt ook niet alles recht boven elkaar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raampjes probleem

Bericht door Hans van der Post. » zo 29 apr 2018, 23:35

Renedebeij1972 schreef:Beste Bijen
Ben nieuw hier en ook nieuw in het bijen houden. Ben net begonnen met de bijen cursus en heb gisteren mijn eerste kast gekocht . Ik heb deze kast 2de hands gekocht en wat blijkt nu,in de onderste broedkamer zitten 10 ramen en de 2de broedkamer en in de honingkamer zitten er 11 dus de ramen zitten niet recht boven elkaar,is dit een probleem?
Om nu gemakkelijk te kunnen uitwisselen zou ik voor de meest gangbare kiezen en de bakken met elf ramen ombouwen met 10 afstandstrippen.
Ramen die in bakken met 10 ramen worden uitgebouwd zijn dikker. Je kunt ze moeizaam in een bak met 11 ramen hangen zonder de bijen te kneuzen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten