hoelang aflegger dicht laten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

hoelang aflegger dicht laten?

Bericht door perk » di 08 mei 2018, 11:49

Hoi,

ik ben pas begonnen (7/4) maar blijkbaar met een zeer zwermlustig volk F1 Carnica
alles in duits normaal met segeberger kast

12/4 honingzolder en stuifmeelbak geplaatst (met roosters), volk had al paar dopjes gemaakt en uitbreiding nodig
21/4 zwermcellen verwijderd (hiervoor al dopjes ook)
26/4 een broedaflegger gemaakt incl gesloten doppen op de raat + zwermcellen verwijderd uit productievolk

3/5 toch een zwerm gehad, maar omwille van de koninginrooster zijn de bijen terug in de kast gegaan.

6/5 koninginenaflegger (veger) gemaakt + weer zwermcellen verwijderd, deze in Kielerkastje gestoken met bijen en voeding
productiekast laten staan met 1-2 doppen (waarvan 1 gesloten)

Mijn bedoeling is gewoon standbevruchting toe te laten en te hopen dat er geen aggressie in komt, momenteel zijn de bijen echt zachtaardig.
Ik snap niet hoe dat het komt dat er zo snel telkens gesloten doppen zijn, tenzij ik er gewoon over kijk. Sommige zijn echt goed verstopt in de zijkant van de raten.

de vraag is nu.. hoe lang moet je zo een aflegger gerust laten staan buiten?
De theorie is toch dat als er een gesloten dop is, de jonge koningin max 7 dagen later uitkomt? Ik heb nog geen getuut gehoord.

Men verteld me hier dat het zeer waarschijnlijk is dat de bijen de andere doppen gaan opruimen en dat er weining kans is op zwermen uit de aflegger, maar ook dat ik de aflegger zeker 3 weken na maken moet dichtlaten. Dat anders er risico is op wegvliegen van de jonge koningin of de bevruchting te verstoren.

Dat komt niet overeen met het advies online om na uitlopen de rest van de doppen te breken.

Hoe kan je daar dan een oogje op houden of nakijken wat er aan de hand is en bijvoerderen indien nodig?
backup plan is anders na 3 weken eens open te doen en te kijken of ik larfjes zie (misschien te vroeg?)

Patrick

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: hoelang aflegger dicht laten?

Bericht door harry mouris » di 08 mei 2018, 15:33

Hallo Perk,

Volgens mij kan je best na 2 weken voorzichtig kijken. Als er iets mis is gegaan moet je het wel weten, want anders is je volkje te lang moerloos en gaan de werksters eitjes leggen. En dat wil je niet.

Overigens in je verhaal staan 2 dingen die ik niet zo goed snap:

1. Je geeft aan een stuifmeelbak met roosters te hebben geplaatst. Waarom heb je dat gedaan? Is het om pollen te oogsten? Ik zou dat niet doen. De pollen zjin cruciaal voor de ontwikkeling van je larven en dus de gezondheid van je volk.
2. je geeft aan dat de zwerm terug kwam omdat de koningin niet weg kon door het koninginnenrooster. Betekent dit dat je een rooster onder de broedbak heb (dus op de onderbak) om te voorkomen dat de koningin naar buiten kan? Dat betekent dat de darren die nu ook in je volk uitloppen er ook niet uit kunnen. Dat gaat niet goed vrees ik.

Maar mogelijk lees ik je verhaal niet goed. Ben benieuwd naar je overwegingen.

Groet HArry

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: hoelang aflegger dicht laten?

Bericht door perk » di 08 mei 2018, 15:59

Harry,

1) de stuifmeelbak is eigenlijk gewoon een broedromp gescheiden van de echte broedkamer erboven door een koninginen rooster.
De bedoeling is niet pollen te oogsten, maar gewoon ruimte te voorzien waar ze zelf hun pollen en nektar kwijt kunnen.
Het idee is deze romp dan in juli te gebruiken als nieuwe broedkamer in het kader van bio-technische varoa bestrijding.
Ze krijgen dan een goede start naar de winter met overvloed aan pollen (althans dat is het plan, want ik heb het ook nog nooit gedaan)

2) inderdaad, een rooster onder de broedkamer. Eigenlijk in de stijl van Renson. Ik weet dat je daar de darren mee opsluit, dus perfect is het niet.

Patrick

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: hoelang aflegger dicht laten?

Bericht door harry mouris » di 08 mei 2018, 16:36

Spannend. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de Renson methode. Misschien is dit volk wat te zwermlustig om deze methode toe te passen. Laat weten hoe het verder afloopt.

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: hoelang aflegger dicht laten?

Bericht door perk » ma 21 mei 2018, 21:08

de broedaflegger lijkt ondertussen goed gegaan, we hebben die nu na een 24 dagen overgezet van 6 ramer naar 11 ramer (met aantal vulblokken).
Het begon denk ik al een beetje krap te worden want ze begonnen aan het dekglas te bouwen.
De nieuwe koningin lijkt ook aan de leg en heb ik kunnen merken met een stift, toch veel makkelijker op ze achteraf terug te vinden zo.

Geen idee of het een goede beslissing was of te snel groter gegaan, maar een 11 ramer werkt toch makkelijker voor ze te laten uitgroeien en ik wil niet meer in de fout gaan met te weinig ruimte te geven. Bijvoederen lukt ook beter nu.

Patrick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 42 gasten