Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door ErikS » wo 16 mei 2018, 10:12

Als je twijfelt, foto maken met smartphone en uitvergroten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 mei 2018, 23:49

Goede Tip Erik! :violin: :violin:
!Hans.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » do 17 mei 2018, 21:21

Foto met smartphone is wel een goede, moet enkel nog even wennen aan werken bij bijen en dan zonder handschoenen, dat durf ik nog niet helemaal aan.
Bijen over mijn hand laten lopen als ik er niet bij aan het werk ben gaat wel maar tijdens heb ik nog wat de angst dat ze me willen of per ongeluk steken in vingers.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Flevobij » do 17 mei 2018, 23:14

Hallo Matthijs,

Niet meer helemaal je onderwerp, maar als je zonder handschoenen nog niet aandurft, probeer dan eerst plastic keukenhandschoenen. Die zijn glad, maar bijen kunnen er wel door steken of prikken. Steken is bewust door de bij, prikken is vaak bij beknelling. Als je alleen je beitel en raamoren tussen je duim en wijsvinger houdt, andere vingers los, is de kans op prikken klein.
Eventueel kun je de keukenhandschoenen insmeren met lijnzaadolie. Gaat het dan goed, smeer dan je handen in met lijnzaadolie, dat voorkomt steken/prikken. Of je slaat de stap via keukenhandschoenen over....

Smartphone in plastic zakje, geen lijnzaadolie er op.

Wordt je toch geprikt, angel er meteen uithalen. Beetje rook of gras of azijn inwrijven op de plek voor geurmaskering en/of zwelling.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » za 19 mei 2018, 18:10

Laatst ben ik gestoken door een bij in mijn vinger, ze zat in mijn haar en zou haar er wel even uit vegen.
Een steek is niet zo erg, maar doe vinger is wel twee dagen dik bij mij.

Dat met latex handschoenen zal ik nog wel eens gaan proberen als ik er wat vertrouwder mee ben.
Lijnzaadolie houden bijen niet van of zo iets?

Hartelijk bedankt voor de tips weer!!

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door harry mouris » za 19 mei 2018, 22:17

Na elke steek wordt het effect minder. Nog ff volhouden.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » za 11 mei 2019, 00:27

Dit jaar heb ik weer hetzelfde, 1 volk heeft op dit moment een klein beetje darrenbroed en bij elkaar ongeveer twee ramen werksterbroed en 1,5 raam honing.
Nergens eitjes of larfjes te vinden.
Nu ga ik er van uit dat er een koningin in zit omdat dit vorig jaar ook zo bleek te zijn en dat ze nog onbevrucht is en er daarom geen eitjes en larfjes te vinden zijn.

Ik vraag mij af waarom dit nu alweer gebeurd. En Is de koningin vervangen omdat ze niet goed genoeg meer was, en heeft er dus waarschijnlijk een stille moerswisseling plaats gevonden?
Dit volk is een zwerm van het volk waar hetzelfde vorig jaar gebeurde, enkel heeft het “hoofdvolk” dit jaar geen problemen.

Kan het er ook mee te maken hebben dat het volk aan de kleine kant geweest is in de winter, en de koningin daardoor wat een opdonder gekregen heeft, niet warm genoeg gezeten of iets in die richting?

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Freek » za 11 mei 2019, 21:53

Waarom een volk wisselt zullen we misschien nooit weten.
Maar er is dan denk ik, op een of andere manier wel iets mis met de moer.
Mogelijk was de moer slecht bevrucht (slecht gevulde spermatheek) of heeft ze beschadigde voetjes (voetjes geven de fermonen af).
Wat ik wel weet is dat dit op een of andere manier een jaar van wisselen is bij mij is ook een moer gewisseld en bij een collega imker ook.
Let op de koningin kan met het koudere weer niet op bruidsvlucht, dat doet ze pas als het 18 graden of warmer is dat komt eind deze week wel maar dus geen zorgen als het ietsje, bijv. weekje langer duurt dat de koningin gaat leggen.
Dat komt bijna altijd goed want een koningin blijft ongeveer drie weken vruchtbaar.
Bij mij zitten zo momenteel een drietal koninginnen te wachten op geschikt weer voor een bruidsvlucht.

Freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Hans van der Post. » za 11 mei 2019, 22:25

Citaat Mattijsb:
Ik vraag mij af waarom dit nu alweer gebeurd. En Is de koningin vervangen omdat ze niet goed genoeg meer was, en heeft er dus waarschijnlijk een stille moerswisseling plaats gevonden?
Dit volk is een zwerm van het volk waar hetzelfde vorig jaar gebeurde, enkel heeft het “hoofdvolk” dit jaar geen problemen.
Kan het er ook mee te maken hebben dat het volk aan de kleine kant geweest is in de winter, en de koningin daardoor wat een opdonder gekregen heeft, niet warm genoeg gezeten of iets in die richting?
Een leuk raadsel, is de moer geboren uit een stille wissel? of is het de moer van vorig jaar?
Zou de moer opzoeken en verwijderen. Na tien dagen alle doppen zorgvuldig breken dan een groot raam met broed in alle stadia uit het goede volk inhangen. Als het volk zo klein is zoals je beschrijft zal het niet nodig zijn om doppen te breken op in het ingehangen raam.
Laat de bijen zelf de moer kiezen.
!Hans.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » ma 03 jun 2019, 22:52

Bedankt voor de reacties!

De koningin heb ik 2 keer gezocht, maar is voor mij niet te vinden, dus het word lastig die te verwijderen.

Het volk groeit inmiddels wel, dus ik neem aan dat het wel goed gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten