Doppen en open gebeten doppen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door Hans van der Post. » do 17 mei 2018, 12:39

Klopt wel Tieme! Ga even de mode van koninginnenteelt.
Zet een "volk" in een observatiekast je weet wel zo'n drie ramen boven elkaar. Laat hem zwermen en kijk dan zeven dagen later.
Moet nu maar mijn moeren teelt vanavond meer.
!Hans.

davypetit
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 13:25
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Mellifera
Contacteer:

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door davypetit » do 17 mei 2018, 13:07

Dag Tieme,

Dus werksters bijten dan ook de top open ?
In mijn geval waren mooi de toppen opengebeten.

THx

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door Tieme » do 17 mei 2018, 13:58

Hans,

Het gaat erom wie dat afbijten doet.

Als je 7 dagen later kijkt kun jij dan aan de afgebeten dop zien dat de eerste moer die heeft afgebeten en zeker niet de werksters? Natuurlijk niet. De werksters ruimen de onrijpe doppen op als ze niet verder willen zwermen.

groeten,
Tieme

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door tomer » do 17 mei 2018, 16:44

davypetit, als de openingen van de doppen onderaan mooi rond zijn opengeknaagd, dan kan je ervan uitgaan dat de koningin is uitgelopen. Anders zouden ze aan de zijkant zijn opengeknaagd (volgens mij door werksters, maar dit doet er niet toe).
In uw geval spreek je over meerdere doppen die mooi zijn opengeknaagd? Dan zouden er meerdere koninginnen zijn uitgelopen.
Belangrijke vraag: wanneer heb je de broedaflegger gemaakt en wanneer (na hoeveel dagen) heb je de opengeknaagde doppen gezien?
Misschien is de eerst uitgelopen koningin al gaan zwermen met een gedeelte van het volk.
Ik zou 24 dagen na het maken van de aflegger eens kijken of er eitjes te zien zijn.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door Tieme » do 25 apr 2019, 15:06

Je omschrijving is een klein beetje onduidelijk. Ik vind het klinken als dat de doppen uitgelopen zijn. Dat zou betekenen dat er nu een moer rondloopt. Wellicht zijn er een aantal door de sterkste afgestoken. Wellicht is er toch een klein zwermpje ontsnapt dat je gemist hebt. In ieder geval kunnen de nog resterende doppen wel weg denk ik

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door Tieme » do 25 apr 2019, 15:28

Ik denk dat er nu wel een jonge koningin in zit. Je zult over een weekje of zo zien dat ze ruimte gaan maken voor een broednest. Moer zal met dit weer snel aan de leg gaan. Laat het maar zoals het nu is en kijk over een week eens weer. Wellicht heb je dan al eitjes.

Lippe

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door Lippe » vr 26 apr 2019, 14:52

Ik lees wel vaker dat er grote paniek ontstaat als er na een week nog niets is te zien. Men gaat dan lopen wroeten in zo'n volk waar nog een jonge onzekere moer in loopt met het gevaar van inballen.

Als er doppen zijn afgebeten dan loopt er 100% een q in dat volk en willen ze niet meer zwermen, laat het dan gewoon 2 weken met rust...

Een q is de eerste paar dagen na geboorte bronstig en gaat vanaf dag 3 ongeveer wat oriëntatievluchten doen. Vanaf dag 5 gaat ze op bruidsvlucht in de regel. Als alles goed gaat, en ze direct na bevruchting op dag 5 na haar geboorte aan de leg gaat, zie je 9 dagen later het eerste gesloten broed. Op zijn vroegst dus 14 dagen na geboorte het eerste gesloten broed. Sommige moeren beginnen niet eerder met leggen dan wanneer al het broed van de oude q is uitgelopen. Zelf heb ik wel eens na 3 weken al een hele bak gesloten broed gehad, maar ook wel eens een dag of 40 later pas.

Moraal van het verhaal.... geduld!

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Doppen en open gebeten doppen...

Bericht door Freek » vr 26 apr 2019, 22:27

In de regel:
14 dagen na uitlopen JK (dus 14 dagen na bij aalster methode 13e dag "doppen breken/moertjes uit laten lopen" vind je eitjes in de kast als je de hele kast door spit, vind je niks dan een week langer wachten, vind je dan nog niks dan eventueel weer eitjes/larfjes in hangen (raam open broed) trekken ze dan doppen aan dan is er geen JK.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten