"foute" aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

BrennuS
Berichten:29
Lid geworden op:di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:
"foute" aflegger

Bericht door BrennuS » vr 18 mei 2018, 21:19

beste imkers,

na mijn de vorige post over een preventieve veger heb ik afgelopen maandag een veger gemaakt. waren wel wat speeldoppen aanwezig maar voor de rest was er niks qua doppen aanwezig.

Gisteren (donderdag) ben ik langs gegaan om de 6 ramer(veger) te openen en het voer te controleren. omdat de kast aan het torderenen een want los zat (garantie puntje) even in de kast gekeken. bij deze snelle blik zag ik redcellen(ca 5) op de raat zitten. Ook een snelle blik gedaan in het hoofdvolk en daar ook doppen. aangezien het al donder werd vandaag verder gegaan en proberen in te lezen.

Vandaag ben ik de veger door gegaan en het lijkt een broedaflegger, geen koningin te vinden... Ik had haar er toch ingedaan. de redcellen die gisteren open waren zijn vandaag dicht gemaakt. Vervolgens hoofdvolk op aanraden gecontroleerd. hare majesteit was niet te vinden maar ik vond wel eitjes en jonge larven.

De grote vraag wat moet ik doen? mijn idee zou zijn een extra aflegger maken en alle doppen breken in het hoofdvolk? en wat doe ik met de doppen in de "foute" aflegger, op de 13de dag breken?

Tot op heden heb ik de konigin maar 1 keer gezien en had geen merkspullen bij me. uitdaging is dus ook dat ze niet gemerkt is.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: "foute" aflegger

Bericht door tomer » vr 18 mei 2018, 22:43

Dus maw, de koningin zit in het hoofdvolk (want eitjes te zien) en in de veger zit geen koningin (want redcellen).
Als je zeker bent dat je een koningin in de veger hebt gezet, dan waren er misschien 2 koninginnen aanwezig in het hoofdvolk.
Dan heb je misschien de oude koningin in de veger gedaan en is ze ondertussen gesneuveld. Die veger moet je nu als aflegger beschouwen en op de 13de dag luisteren naar getuut en dan eventueel doppen breken. Van het hoofdvolk kan je evt nog een aflegger maken als ze nog zwermdrang hebben, of een veger, wat je verkiest. En alle doppen breken als je zeker bent dat er een koningin inzit en dat het geen wisseldoppen zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten