Geen koningen rooster gebruiken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door martin b » wo 23 mei 2018, 13:38

klop helemaal Hans wat je zegt, dat het jaren duurt. Maar ook met een rooster moeten ze oppassen of het goed gaat, en de bijen niet krap komen te zitten. Dus zie ik daar niet zoveel verschil in, en de ene leerd het sneller dan de andere, dat moet je ook mee nemen of je het wel of niet doet.

Ik geef natuurlijk geen bijen les aan een groep, Maar neem een nieuwe imker, als die will beginnen, onder mijn houde en die loopt bij mij en ik bij hem op de bijenstand mee. Dan is het wat eenvoudige, omdat ik mee kijk over de schouder. Heb nu een jonge van 11 jaar, loopt al 2 jaar mee te kijken, en heeft nu zijn bijenvolk gekregen.

Mijn ervaring is wel, dat het vrij goed gaat zo lang ze doen wat ik zeg. Af en toe heb je er een die naar de You tube flimpje gaat kijken, en dingen gaat doen die aan de andere kant van de wereld wel werken, maar bij ons niet. Dan komen ze in de Problemen, of na het inhangen van een koninginkootje met bevruchte koningin, en je zeg na 2 dagen er uit halen en kijken of ze er ook uit is, en dat doen ze pas na 2 weken, en ze is er niet uit, maar wel leeft. Dan praat je tegen doofenmansoren, en kunt je niets aan doen, alleen maar hopen dat ze er van geleerd hebben.

Probeer het zelf maar uit, kann nog dit jaar met de zomerdracht, met b.v.1 kast, en kijk dan of het wat is, voor leerlingen of gevordenen.
Wat ik al zei, een voordeel is dat ze niet door het plastic heen kunnen, zoals bij het rooster, beetje rook over de spleet, de ander van het plastic er afvegen en je kun de bak er op zetten, zonder dat de bijen er weer massaal door heen kruipen, werk net iets makkelijke, vind ik.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 mei 2018, 21:00

Martin heb je ervaring met darren die naar de hk willen?
Ik gebruik bijenuitlaten en daar gaan moeizaam darren door. Het is per slot een bijenuitlaat. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door martin b » wo 23 mei 2018, 21:40

Hans daar zeg je wat, natuurlijk is de spleet zo breed, 4-5 cm, dat de darren natuurlijk makkelijk naar de HK kunnen en ook doen, Maar niet overdreven veel.
Dat ze nadien moeilijk door de bijen uitlaat kunnen is lastig, en kunnen de doorstroom van de werksters verstoren. Zo dat er te veel bijen in de HK blijven.
Heb er zelf geen ervaring mee omdat ik ze al een paar jaar niet meer gebruik, Maar kann dat aankomende Weekend toevallig wel doen.
kijken wat het resultaat is, doe dan wel bericht hierover.
met een groet van martin

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Theo777 » vr 25 mei 2018, 21:05

Hans, wat moet ik mij voorstellen bij een draadrooster?
Deze ben ik nog niet tegengekomen.

Groet Theo

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door martin b » ma 28 mei 2018, 22:53

Theo, je heb roosters die uit een plaat gestands zijn, en zulke die op gebouwd zijn uit draaden die in dwars steunen gestokken zijn.
de eerste is de oudeste en heeft wat scherpere randen, de tweede is de draadrooster en omdat het draad rond is heeft het geen scherpe randen en kunnen de bijen er makkelijke door.

Hans, ik heb die groter gele bijen uit laat geprobeerd, bij een spaarkast, en de splastic vel er tussen uit gehaald.
een nadeel van deze uitlaat is dat er altijd ook bijen weer terug kunnen naar de honingkamer, dus er blijven ook altijd wat werksters in de HK.

Nu de darren, ja er zaten wat darren in HK, Maar niet veel. niet echte geteld Maar het waren er nog geen 25 stuks. Er waren Meer werkster te zien.
Maar kann me voorstellen als je de kleine met veertjes gebruik, er dan veel Meer darren in de HK zitten.
Maar omdat de darren Meer geluid maken dan prikken, is er ook geen prikgevaar bij het kloppen- afborstelen
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten