Geen koningen rooster gebruiken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Twente
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 15 apr 2016, 08:00
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Locatie: Twente
Contacteer:

Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Twente » zo 20 mei 2018, 14:20

Hallo

Er zijn immers die geen koninginenrooster onder de honingkamer leggen.
Dit bevorderd wel de klim naar boven denk ik zo.

Is dit nadelig?
Je kunt ten slotte de ramen met het eventuele broed laten zitten en alleen de schone honingranen gaan slingeren?

Gr Niek uut Twente

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 mei 2018, 15:53

mmm Niek als je een draadrooster gebruikt hebben de bijen weinig tot geen last van.
Weder vraag hoe moet dat bij het inwinteren? Dan zit het broednest nog steeds in de honingkamer.
Bij het inwinteren komt suiker in de ramen. Daar zit je volgend jaar weer mee - honingsuiker -. :?
!Hans.

Twente
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 15 apr 2016, 08:00
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Twente » zo 20 mei 2018, 16:17

Hans
Dat klopt.... handig is het niet dus.

Maar ik heb het gevoel dat het rooster mijn bijen weerhoud om de honingkamer vol te pakken,
Ze besmeren nu de broedkamers met honing.

Vandaar mijn vraag
Tja... wat is nu weisheid?

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door JackC » zo 20 mei 2018, 21:58

Het is niet echt moeilijk de koningin uit de honingkamer te krijgen, als de bijen eenmaal de weg naar boven gevonden hebben kun je alsnog een rooster leggen. Groot nadeel vind ik dat eenmaal belegde ramen wasmotten aantrekken, bij ramen waar alleen honing in heeft gezeten heb je daar veel minder last van. Werk je echter met broedkamerramen als honingkamer dan maakt het niet uit, je wintert dan in in de bovenste bak (honingkamer) en haalt de onderste weg.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 mei 2018, 23:36

Twente schreef:Hans
Dat klopt.... handig is het niet dus.

Maar ik heb het gevoel dat het rooster mijn bijen weerhoud om de honingkamer vol te pakken,
Ze besmeren nu de broedkamers met honing.

Vandaar mijn vraag
Tja... wat is nu weisheid?
Je zal kunstraat hebben gebruikt. Dit wordt boven een moerrooster moeizaam uitgebouwd.
Als je pas met bijen begint heb je nog niet alles zoals uitgebouwde honingkamer ramen.
Mijn truck is twee uitgebouwde ramen links en twee rechts en dan zes kunstramen in het midden.
Dan worden wel de kunstraatramen boven het rooster uitgebouwd!
Het zit in het lokkertje uitgebouwde ramen boven het rooster daar wordt honing opgeslagen en door die activiteit gaan de bijen ook de kunstraat uitbouwen. Het werkt geweldig doe deze truck al jaren.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 mei 2018, 08:24

JackC schreef:. Groot nadeel vind ik dat eenmaal belegde ramen wasmotten aantrekken, bij ramen waar alleen honing in heeft gezeten heb je daar veel minder last van..
Zelfs kunstraat is een lekkernij voor de wasmot !!
wasmot.jpg

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door martin b » di 22 mei 2018, 22:30

Zelfs gebruik ik geen roosters meer, vind het maar ondingen, op de eerste plaats heb ik bijen die van kitten hun Hobby gemaakt hebben.

Dus zit hij naar een paar weken goed vast, als je er onder wilt kijken, plus het schoonmaken is rot werk. ( ook al heeft Bart een goede tip gedaan, om het in de winter te doen, als als het vriest ) en de bijen gaan er wel door heen, maar geen rooster gaat toch eenvoudingen.

Wat dan, jaren geleden had ik één rooster te weining, maar bij de lattekasten gebruik ik een 3/4 groot, van raam maat, tussen schot, van hout, om honingkamer en broednest te scheiden, en dat gaat ook goed. dus er lag een bijenuitlaat, heb daar de uitlaat afgehaaldt, en dan houd men in het midden, van de plaat, een gat van plus minus 15 cm doorsnee over als verbinding tussen BK en HK. Afgezien van 7 darren doppe onder aan een raamptje, helemaal vrij van broed in de honingkamer.

Daarna ben ik van alles aan het probeeren gegaan, verschillende aantal gaten en doorsneede voor, achter, zijkanten en in het midden. Van hout en plastic vellen.
Het maakt niet zo veel uit, maar doe het nu met een plastic vel die de broed kamer voor 90 % afsluit, hou achter een strook over de gehele breedte vrij die is dan 4-5 cm.

Dit gaat echt goed, MAAR er is EEN regel waar je echt aan moet voldoen, de koningin moet onder genoeg ruimte hebben om te leggen.

Heeft ze plaats te kort dan help de scheinding niet meer, en gaat ze naar boven. Dat heb ik een keer gehad, was te laat met de 2de honingkamer er op te zetten, en hadden al veel onder in gepakt, had ik niet gezien,omdat ik niet gekeken had, 2de HK er tussen en klaar. Bij het afhalen met de HK´s zag ik in de onderste broed zitten, kast verder nagekeken en zag toen dat ze onder de ramen vol gepakt hadden met honing. Dus geen plaats meer en is ze naar boven gegaan.

Dat was dan ook de eninge keer dat me dat overkomen is dat er broed in de honingkamer zat.

En als je de HK er afhaald zitten er natuurlijk wel wat bijen op het plastic,maar dat zijn er niet veel. En als je het randtje wat los is afdek, komen er ook geen bijen meer uit de broedkamer.Door het rooster blijven ze maar komen, ook een kein voordeeltje van plastic als rooster, plus het niet meer schoonmaken en geen aanschaf kosten, ben ik helemaal om.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Hans van der Post. » di 22 mei 2018, 22:50

Mooie proef Martin is dit ook wat voor een beginnende imker?
Ik ga jou idee volgend jaar toepassen.
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door martin b » wo 23 mei 2018, 10:05

Hans ik denk dat dit ook zeer zeker toegepast kann worden door de beginnende imker, als ze maar geleerd worden dat ze goed kijken of de koningin genoeg plaast heeft om te leggen. normaal zitten ze op 2 broedkamers, (spaarkast model voor het gemak ), en hebben ze genoeg plaast. als er al geen honing ingebracht is in de broed kamer, dus op tijd de honingkamers er op. Eerst 1, en als nodig is niet te lang wachten met de 2de kamer er tussen plaatsen.

Een andere mogelijkheid zou zijn als ze niet zeker zijn, zouden ze er een 3de broedbak, als ze hebben, er onder kunnen zetten. dan weet je zeker dat ze plaats genoeg heeft, ook als een Volk tot super groot Volk zou uitgroeien door omstandigheden. En met zo veel plaast is de kans dat ze nogmaals zwerm neigingen krijgen ook minimaal. Wat ook een voordeel is voor de beginnende imker. Wel extra kast materiaal nodig, en dat hebben ze meestal niet.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen koningen rooster gebruiken

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 mei 2018, 10:25

Dat leren kijken moet een beginnend imkert nog leren. en dat kost een paar jaar.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 67 gasten