segeberger honingzolder of broedromp ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

segeberger honingzolder of broedromp ?

Bericht door perk » ma 21 mei 2018, 21:00

Hoi,

eerste jaar aan het imkeren :D

De methode die men me hier aanleert, met segeberger , bestaat uit het gebruik van uitsluitend broedrompen (Duits Normaal) die dan gebruikt worden voor stuifmeelbak (onderaan) - broedromp (overwinteren op 1 romp) en honingzolders (ook 1 DN). Telkens met moerrooster ertussen.

In july dan een schudzwerm maken van de broedbak naar stuifmeelbak en daar varoa behandeling op. Een versie van broedbeperking icm varoabehandeling

Ik zie wel de logica hiervan in, en het vergemakkelijkt rotatie voor was, uitwisseling van rompen, maken van afleggers en minder verschillende onderdelen.

Maare... mijn eerste honingzolder is nu bijna vol en ik heb de 2de ertussen gezet. Dat zaakje boven mijn macht tillen is geen plezier, kunststof rompen of niet. Mij rug wil blijkbaar toch niet zo goed meer mee, dat komt niet goed op termijn.

Ik vraag me nu af of ik toch niet beter naar gebruik van echte honingzolders - 1/2 DN - overstap als honingruimte, en de rest laat op 1 DN.
Lijkt me veel minder zwaar en sneller verzegelt ?

Als probleem zie ik dat ramen onderaan in de stuifmeelbak mogelijk niet helemaal tot beneden uitgebouwd worden?

Enige tip of dingen waar ik aan zou moeten denken?

Patrick

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: segeberger honingzolder of broedromp ?

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 mei 2018, 22:46

perk schreef:Hoi,

eerste jaar aan het imkeren :D

De methode die men me hier aanleert, met segeberger , bestaat uit het gebruik van uitsluitend broedrompen (Duits Normaal) die dan gebruikt worden voor stuifmeelbak (onderaan) - broedromp (overwinteren op 1 romp) en honingzolders (ook 1 DN). Telkens met moerrooster ertussen.
..................
Patrick

Patrick waar is: De methode die men me hier aanleert,[...........] en welke methode is het.
Zet in je profiel de plaats?
NL ?
!Hans.

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: segeberger honingzolder of broedromp ?

Bericht door perk » di 22 mei 2018, 09:44

Dat is nu aangepast, vlak naast Zaventem luchthaven in Belgie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten