Kunstraat in HK

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Kunstraat in HK

Bericht door Mr Bij » wo 23 mei 2018, 01:07

Beste imkers,

Zijn er onder jullie die geen kunstraat gebruiken in de HK (dus natuurlijk uit laten bouwen) of gebruiken jullie toch volledig kunstraat?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kunstraat in HK

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 mei 2018, 09:19

Helemaal geen kunstraat is geen optie het wordt een warboel is niet te oogsten.
Een strookje kunstraat van een cm in de zaagspleet kan maar span twee draden het voorkomt het uitvallen van de raat met honing.
Verder bij het slingeren uiterst voorzichtig zijn.
Ooit gedaan ik doe het niet meer.
!Hans.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Kunstraat in HK

Bericht door Matthijsb » wo 23 mei 2018, 13:02

Ik heb door de hele kast, alle ramen voorzien van een strookje was van 3cm, ook in de honingkamer.
De ramen zijn ook voorzien van draad.
Het word allemaal netjes uitgebouwd zo, hoe het met het honing slingeren zal gaan ga ik binnenkort achter komen.

Eigenlijk wilde ik in het midden van de lat enkel een lijntje was zetten, maar vond nog niet een manier om dat makkelijk te doen, misschien dat ik er nog eens een malletje voor ga maken of zo iets.

Eerst dit jaar eens zien hoe het slingeren van de ramen met een klein strookje was gaat.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kunstraat in HK

Bericht door Astrid Schoots » wo 23 mei 2018, 13:36

Ik laat alles zelf uitbouwen (met voorbouwstrookje of toplatje), ook in de HK, en in de BK-ramen soms met satestokje of steundraadje maar vaak ook 'kaal'. Bij de opbouw vraagt het iets meer zorg dan kunstraat, (bijv bij het begin van het uitbouwen, als het raam ernaast nog niet is uitgebouwd en er veel dracht is, dan moet ik soms een verdikt hoekje met beginnend spekraat even glad strijken met de beitel, daarna blijven de ramen mooi glad en binnen de houten frames). Maar daarna gaat alles probleemloos.
Alle ramen zijn prima te slingeren. Je moet wel iets rustiger draaien, niet al te woest, nooit probleem met breuk gehad - nu slinger ik nog zelden, maar dat is om andere redenen.
Het enige moment in het jaar dat ik wel kunstraat geef (uit eigen waskringloop) is in april, als er enorm veen darrenraat wordt aangezet. In de rest van het jaar en bij zwermen en jonge volken geef ik nooit kunstraat.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Kunstraat in HK

Bericht door crunx » do 24 mei 2018, 23:51

Ik zet alleen een kleine strip was in mijn Miniplus HK. Dan kan ik makkelijk raathoning snijden.

Op alle andere volkeren gaat kunstraat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten