Casus; wat zouden jullie hebben gedaan

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
imkerLAMP
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 20 mar 2016, 10:14
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Enschede
Contacteer:

Casus; wat zouden jullie hebben gedaan

Bericht door imkerLAMP » di 29 mei 2018, 17:35

Het is natuurlijk vragen naar velerlei mogelijkheden, maar toch ben ik benieuwd wat jullie gedaan zouden hebben in de volgende casus.

Op 17 mei heb ik rond 15:00 een vlieger gemaakt van een behoorlijk groot volk. Het had 2 broedbakken in de winter en op 17 mei voor de splitsing 2 broedbakken en 2 honingbakken.

Vandaag ben ik rond lunchtijd in de oude verschoven kast begonnen met de doppencontrole. De dagen ervoor voor de zekerheid geluisterd naar tuuters/kwakers, geen gehoor. Ook was bij de kast nog weinig vliegactiviteit, aangezien de vliegbijen waren afgevlogen naar de oude locatie. Bij openen van de kast was de volkgrootte ook nog vors en ongeveer zoals achtergelaten na het vinden van de koningin op 17 mei.
Echter zag ik wel een aantal (ong. 5) open geknaagde doppen. Zowel aan de bovenkant als aan de zijkant (zie foto's). Verder twee gesloten doppen gevonden (zie foto's).
Hebben de dames zelf de zwakste doppen geruimd?
Zwermen lijkt mij niet gezien de omvang van het volk en het aantal dagen. Daarbij staan de kasten bij mij naast de voordeur en ben ik in de dagen hiervoor gewoon thuis geweest.
Van mijn praktijkdocent heb ik geleerd om bij het doppen breken twee doppen te laten zitten zodat ze zelf de sterkste koningin over houden. Maar deze praktijk kan ik zo snel niet terug vinden op het forum of imkerpedia, info daarop hint naar één hop laten zitten. Dus tijdens de controle twijfel, twijfel...
De dop (1) die ik zou laten zitten kreeg minder aandacht dan de dop (2) die ik zou willen breken. Mede daarom heb ik beide doppen laten zitten.
Dop 1 zat ik de bovenste broedbak met de meeste broed en dop 2 in de onderste bak, waar na de winterstop nog niet veel mee gedaan was (qua broed).

Gaan ze het morgen nou zelf uitzoeken of krijg ik morgen een mooie zwerm?
Alsnog vanavond een van de twee doppen breken? Morgenvroeg luisteren naar tuuters/kwakers?
Wat zouden jullie doen?

Dop 1 bovenste broedbak - weinig aandacht van de dames
IMG_20180529_120330.JPG
Dop 1
IMG_20180529_120335.JPG
Dop 1
NB Een kleine toelichting op dit raam; ik gebruik DN raampjes en heb een aantal ramen voorzien van simplex waswafels. Dit is er één van.

Dop 2 onderste broedbak - Kreeg meer aandacht van de dames (op deze foto niet ivm geblaas vd imker :-D )
IMG_20180529_121844.JPG
Dop 2
Dop 2 met een aantal van de andere opgeruimde doppen
IMG_20180529_121901.JPG
Dop 2 met overige opgeruimde doppen
Opgeruimde dop
IMG_20180529_121819.JPG
Opgeruimde dop
Opgeruimde dop
IMG_20180529_120734.JPG
Opgeruimde dop
Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Groeten,
Patrick
Patrick

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Casus; wat zouden jullie hebben gedaan

Bericht door Hans van der Post. » di 29 mei 2018, 23:29

Patrick doppen laten staan betekend ZWERMEN.
Luister in de avond naar tuters en kwakers.
Pas dan breek je alle doppen doe dit dan wel einde middag. Laat dan een paar moeren in het volk lopen.

Dan kan de sterkste? moer overleven.

Het leuke van dit raadsel is dat de bijen het zelf al aan het oplossen zijn.
Je hebt een vlieger gemaakt. De foto's zijn van het afgevlogen volk.
Dit is niet zo sterk meer. Zo'n volk wil helemaal niet meer zwermen het laat de uitgelopen moer de kans om de overige redcellen de doodsteek geven. Dit namelijk het sterke van een "vlieger" je hoeft geen doppen te breken.
Als je de foto's bekijkt zie je allemaal kleine redcellen. Dat is het nadeel vlieger.

citaat Patrick:
Van mijn praktijkdocent heb ik geleerd om bij het doppen breken twee doppen te laten zitten zodat ze zelf de sterkste koningin over houden. Maar deze praktijk kan ik zo snel niet terug vinden op het forum of imkerpedia, info daarop hint naar één hop laten zitten.
Nooit doen!!!
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Casus; wat zouden jullie hebben gedaan

Bericht door Fish » wo 30 mei 2018, 12:03

Wat betreft het doppenbreken; af en toe hoor je over het preventief verwijderen van doppen rondom de 10e dag. In dit geval laat je er twee staan, in nabijheid van elkaar, en heb je weinig kans op een nazwerm. Dit is uiteraard iets anders dan het doppenbreken na het horen van tuters en kwakers, als je dan twee doppen laat staan heb je het niet begrepen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten