Effect van moerloosheid op honingopbrengst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
karlos
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 21:33
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Locatie: brugge
Contacteer:

Effect van moerloosheid op honingopbrengst

Bericht door karlos »

Hallo, ik heb vier productievolken, waarvan er over drie weken tijd er drie zonder koningin zijn gevallen; op het moment van controle waren er geen eitjes noch open broed, maar wel een tiental doppen. Het volk leek niet in aantal of grootte afgenomen. Lijkt me toch vreemd dat dit in drie van de vier volken gebeurt. Het ging om 1 koningin van 16 en twee van 17. Ik ging ze alledrie wel vervangen omdat de volken niet zo snel aangroeiden als verwacht.

Ik imker met beperkte broedruimte, dus de koningin tussen twee moerroosters. Na vaststellen van moerloosheid heb ik het onderste rooster weggenomen zodat de nieuwe koningin kan uitvliegen. Inmiddels in één kast al terug eitjes, de andere is het nog wat te vroeg, dus nog een week afwachten.

Nu, wat zijn de te verwachten effecten op de honingoogst en de evolutie van het volk indien de kast zonder koningin valt in deze periode vh jaar; linde is hier ondertussen begonnen. Ze hebben nu nog even geen broed te verzorgen en kunnen veel halen? Er staat nu een halfgevulde honingzolder op.

Recupereert het volk snel? Zou het snel moeten aangroeien of krijgt het juist een grote dip?

Wat waren of zijn jullie bevindingen?
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Effect van moerloosheid op honingopbrengst

Bericht door tomer »

Volgens mij zal je nu juist meer honing kunnen oogsten, omdat ze geen broed te verzorgen hebben.
Ze gaan ook wel de broedbak vol honing steken, omdat er daar nu veel vrije ruimte is, maar dat wordt na een tijdje weer vrijgemaakt als de nieuwe koninginnen goed aan de leg zijn. Dat is toch mijn ervaring na het maken van vegers: de volken waarvan vegers gemaakt werden, hebben ongeveer even veel honing gehaald als de andere.
De volken zullen ook snel recupereren. Ik denk niet dat je zal zien dat ze kleiner worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten