Beginnersvraag broedkamer/honingkamer ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Beginnersvraag broedkamer/honingkamer ramen

Bericht door Cindy1988 » di 05 jun 2018, 11:21

Hey allemaal,

Ik heb een Segeberger en ik wil deze nu gereed gaan maken voor een volk. Ik heb nog geen broedkamer/honingkamer ramen en probeer me hier nu in te verdiepen maar weet niet wat wijsheid is.
Kunnen jullie wat wijsheid delen met mij :?:
Waar kopen jullie je ramen en zetten jullie ze zelf in elkaar op kopen jullie ze volledig kant en klaar?
Als jullie ze zelf maken gebruiken jullie dan gegoten of gewalst was?

Ik heb gelezen dat je mz en zz hebt en dat mz het nadeel heeft dat de wasmot daar makkelijker eitjes bij legt. Hoe zien jullie dit?

Alvast bedankt!!! :be8:

Lippe

Re: Beginnersvraag broedkamer/honingkamer ramen

Bericht door Lippe » di 05 jun 2018, 11:41

Hoi Cindy,

Persoonlijk pruts ik niet met bouwpakketten en koop kant en klare ramen waar ook al draad in zit. Volledig kant en klare ramen met ingesmolten waswafel gaat me te ver.

Mijn voorkeur gaat uit naar gegoten wafel zonder zaagsnede. Gegoten omdat dit brosser is en met warm weer niet zo snel begint te golven. Zonder zaagsnede, omdat je dan meer plaatjes uit een pak was haalt en ik het nut van een zaagsnede niet zie.
Ook zijn de kant en klare ramen die ik koop zonder zaagsnede en dus ook niet geschikt voor de waswafel met zaagsnede. Dan moet je er steeds een reepje afsnijden, want het past dan net niet meer.

Ik heb 1x een bouwpakket gekocht waar ik bewust heb gekozen voor een gleuf, met zaagsnede dus. Deze ramen gebruik ik als bouwramen. Een strookje was smelt je er namelijk makkelijk in en draad is niet nodig. Dat maakt het alleen maar lastiger met darrenraat snijden.

Het wasmotverhaal is mij niet bekend.

Ik koop al mijn spullen bij het depot en nooit op internet.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Beginnersvraag broedkamer/honingkamer ramen

Bericht door EstherB » di 05 jun 2018, 13:06

Hey Cindy,

Ik heb op mijn cursus een dag raampjes zitten maken, dat viel reuze mee als je het materiaal ervoor hebt (een gaatjesapparaat en transformator voor insmelten is heel handig). Het geeft ook best voldoening ze zelf te maken.

Voor het gemak in haast heb ik ook wel eens kant en klaar ramen gekocht. Als je snel (onverwacht) een kunstzwerm moet maken dan biedt dat uitkomst. Hierdoor heb ik zowel met als zonder zaagsnede in mijn kasten hangen (de kant en klaar waren alleen met, en ik bouwde zelf zonder). Om die wasmot reden had ik inderdaad zonder zaagsnede bouwpakketten gekocht, maar ik heb in 3 jaar nooit wasmot gehad. Dus ook niet op mijn mz ramen, maar dat zegt natuurlijk niks.

Verder sluit ik me aan bij Lippe en heb ook voorkeur voor gegoten kunstraat. Hoewel nu experimenteer ik met dunne reepjes en honingramen zonder (dan maakt het dus niet zoveel uit) en straks komt er een TBH kast bij lekker met alleen latten!

Succes en veel plezier!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnersvraag broedkamer/honingkamer ramen

Bericht door Tieme » wo 06 jun 2018, 13:29

Er is geen verschil in het gemak van insmelten van gegoten of gewalste kunstraat. Bij gegoten kunstraat moet je iets beter opletten omdat het sneller smelt. Maar het is even makkelijk.

Leen een paar velletjes van beide en probeer het. Dan kun je zelf beoordelen welke je het fijnst vind. Dit is namelijk heel persoonlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten