Boeken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Astrid Schoots » vr 08 jun 2018, 14:13

Nou Willem, da's nou jammer.
Ik hoorde trouwens laatst Liebig.. was helaas minder onder de indruk - daar zal het wel mee te maken hebben ;-)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Samuel Murray » vr 08 jun 2018, 16:15

willem schreef:
Samuel Murray schreef:
Astrid Schoots schreef:'Honingbijen' van Jürgen Tautz, in 2009 vertaald
Ik denk dat Jürgen Tuatzs boek een afrader is. Heel mooi fotos, maar de inhoud is vaak te speculatief.
Ik ben het met Samuel Murray eens en met mij Dr. G. Liebig, oeff. :)
Ik wist niet dat dr Liebig hetzelfde mening huldigt. Mijn opinie is gebaseerd op de boek zélf (ik heb de Engelse en Nederlandse versies allebei als PDF).

Stefan van Ettinger
Berichten: 21
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 21:27
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Stefan van Ettinger » zo 10 jun 2018, 15:59

Ik heb recent het boek Bijenhhouden (2e druk) van Joustra uit 1934 op de kop getikt. Een nostalgisch pareltje als je het mij vraagt.
Het bevat geen moderne imkertips, maar de basis vind ik zeer plezierig uitgelegd. Zeker een aanwinst voor de boekenplank al is het boek amper te vinden. Gelukkig staat het ook online ;)

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door oldtimer » ma 11 jun 2018, 08:59

Samuel Murray schreef:
Hans van der Post. schreef:Samuel, zijn er ook Nederlandstaligen boeken over bijen die jij kunt aanbevelen?
Nee, niet echt (sorry, ik imkert in Engels).
Off topic: In verhouding tot een paar jaar geleden doe je het prima in het Nederlands, Top :handgestures-thumbup: :handgestures-thumbupright:
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Samuel Murray » ma 09 jul 2018, 11:29

BuzzLightyear schreef:En wat vinden jullie van het boek van Friedrich Pohl, bijenhouden voor gevorderden? Wat leer je hier vooral van?
Ik zag hem bij de imkershop twee weken gelede en dacht toen: waarom niet. Maar ik kan het helaas niet aanbevelen.

De text heeft de uitstraling van een in een haast geschreven cursus boek. Ik begrjip dat zinnen zonder werkwoorden in het Nederlands normaler is dan in Engels, en volgens mij is het ook in emails, reviews, blogs en dat soort texten acceptabel, maar van een boek verwacht je toch meer. Van een boek verwacht je ook dat het voor de lezer altijd duidelik is wat de logische verloop van een verduidelijking is, maar ik had veel moeite met dit boek.

Vaak had ik het idee dat de informatie goed begrepen zult worden door mensen die de informatie al kennen, maar lezers die niet vantevoren begrjip wat de schrijver bedoeldt, moet de text echt héél voorzichtig lezen en deductie gebruiken om het te verstaan. Het is bijvoorbeeld soms niet duidelijk wanneer iets een opschrift of een subopschrift is. Soms is het niet meteen duidelik of de text een beschrijving van een methode is of een lijst van voordelen of een procedure is die je stapsgewijs moet volgen, of een beschrijving van een procedure is die je niet moet uitvoeren zoals het geschreven staat, etc.

Er zijn veel kleurvolle plaatjes in dit boek, maar de helfte van ze hebben niets te maken met de hoofdstukken waarin ze voorkomen, en uitgebreider informatie zul je niet noodwendig op dat pagina (of vorige/volgende pagina) vinden.

"Bijenhouden voor gevorderden" is een misleidend titel. Dit boek gaat primair over afleggers maken.

De hoofdstukken zijn gegroepeerd in groepen, bijvoorbeeld er is een groep hoofdstukken genaamd "Manieren om afleggers te maken". Hoofdstuk 1 en 2 van dit groep gaan dan over zwermen, hoofdstuk 3 gaat pas over afleggers maken (1 pagina lang!!), en daarna komt een aantal hoofdstukken over verschillende soorten afleggers. Maar sommige afleggers kregen meerdere hoofdstukken (waarom?) en in rare volgorden. Bijvoorbeeld, er is een hoofdstuk over verzamelafleggers (hoe en wat), en een hoofdstuk over waarom verzamelafleggers goed zijn, maar je zou verwachten dat de hoofdstuk over de voordelen van verzamelafleggers NA de hoofdstuk zou moet zijn over wat een verzamelaflegger nu eigentlijk is, maar.. het is dus niet zo. De voordelen van een verzamelaflegger word besproken voordat er aan de lezer word gezegt wat een verzamelaflegger is.

Een aantal hoofdstukken zijn door gast schrijvers geschreven, voor "meerwaarde", maar de uitgever deed geen moeite om ervoor te zorgen dat de hoofdschrijver en de gastschrijvers allemaal hetzelfde verhaal vertellen. Bijvoorbeeld, Pia Aumeier schrijft in haar hoofdstuk dat verenigen NIET met de kranten methode moet (zelfs niet in de zomer of najaar), maar in een andere hoofdstuk word de kranten methode juist aanbevolen. Pia schrijft bijvoorbeeld ook dat saneren van volken met de hongermethode flaauwekul is, en in een daarop volgende hoofstuk word dit saneringsmethode uitgebreid besproken en aangeprezen.

Maar... ik hoor graag commentaar van andere imkers die dit boek hebben gekocht.

Samuel

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Fish » ma 09 jul 2018, 12:18

Ik heb het gevorderden boek vlak na de basiscursus gekocht, en er stond voor mij wel interessante informatie in. Wat ik nog kan herinneren is het werken met een separator, wat in de basiscursus niet wordt besproken. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb er zo'n 3 jaar niet meer in gekeken. Hoewel ik een beetje verzamelwoede heb wat betreft boeken, koop ik tegenwoordig nog maar weinig bijenboeken. Het internet staat bomvol informatie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten