Ik zie geen MOER!:)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Ik zie geen MOER!:)

Bericht door GerritenMonika » zo 10 jun 2018, 19:30

Aflegger gemaakt met alleen gesloten broed en 1 raam brias van F0, na ong. 2,5 week lijkt het volk zonder koningin; geen eitjes etc.

Doppen van ander volk ingehangen; dag later doppen weggeknaagd!

Raam met jong broed ingehangen; paar dagen later broed foetsie; geen doppen of redcellen gemaakt niks!

Hoe kan dit? Er zijn geen eitjes te vinden, kast meermalen doorzocht; geen koningin gevonden en toch weigeren ze al mijn pogingen om
ze een nieuwe koningin te geven.

:shock: :shock:

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door bazzel » zo 10 jun 2018, 19:36

KI moer? Wellicht niet goed bevrucht of de tank met sperma leeg.
Dan kan een moer erg slinken en dan is het erg moeilijk om haar nog te vinden of was de moer gemerkt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door GerritenMonika » zo 10 jun 2018, 19:47

Nee, nog helemaal geen moer gezien, echter volk lijkt zich te gedragen alsof er wel een moer is.

Vreemd hoor,...en zonde van de brias.

WAt zou ik het beste kunnen doen met zo'n volk?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 10 jun 2018, 19:50

GerritenMonika schreef:Aflegger gemaakt met alleen gesloten broed en 1 raam brias van F0, na ong. 2,5 week lijkt het volk zonder koningin; geen eitjes etc.

:shock:
Vind je het zelf niet en beetje vroeg om nu al broed te vinden .? na 13 dagen koningin uitgelopen en dan pak weg 5 dagen daarna broed gaan zoeken .

Ik zou wat meer geduld hebben misschien dat zij de koningin niet ingebald hebben , want daar is bij zo'n vroege controle grote kans op .

Jaap v P

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door bazzel » zo 10 jun 2018, 20:47

Volgens mij heb ik verkeerd gelezen.
Je hebt een moerloos volkje gemaakt.
En brias ingehangen om f1 moer te maken volgens mij

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door AnnekeW » zo 10 jun 2018, 20:50

Ik sluit me aan bij Jaap! Eer een nieuwe koningin geboren is, op bruidsvlucht is geweest en aan de leg gaat, zijn er zo 3 weken voorbij. Mijn ervaring is dat als bijen zich gedragen ALSOF er een koningin is, dan is ze er ook. Ook als je haarzelf of de eitjes niet ziet. Een eenvoudige test die je kunt doen om te checken of er een koningin is/het volk zich moerloos voelt of niet (alhoewel ik denk dat er hier wel degelijk een jonge Q is en ik ze even met rust zou laten na de checks die je al hebt gedaan): geef een flinke tik tegen de kast. Als de bijen even een gezamenlijke zoem geven en overgaan tot de orde van de dag is er een Q aanwezig, blijven ze zingen dan is er iets aan de hand.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door A.A. Staals » zo 10 jun 2018, 21:13

Het is bijna nooit nodig de moer te zien/zoeken. Zie je eitjes is alles in orde. In dit geval een jonge moer is voor de meesten niet te vinden en met zoeken riskeer je haar verlies. Als doppen worden afgebeten is er een moer, jong broed inhangen heeft dan ook geen zin. Een moerloos volk hoor je duidelijk huilen. Wanneer je twijfelt of een volk moer goed is hang je een raam met larfjes in. Trekken ze geen doppen is er een moer. Echter het aangeboden broed verdwijnt niet.

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door tomer » ma 11 jun 2018, 00:12

Na 2,5 weken is inderdaad een beetje snel! Natuurlijk zie je dan nog geen broed. Meestal zijn er op dag 24 na het maken van mijn afleggers eitjes te zien en dan doe ik een oxaalzuurbehandeling. Soms zijn er dan nog geen eitjes en kijk ik enkele dagen later nog eens, op dag 26 of dag 28 is alles meestal in orde. En anders merk je het wel aan het gedrag van de bijen en kan je afleggers verenigen. Opnieuw een raam open broed inhangen is dan wat laat denk ik.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door Oranjedal » ma 11 jun 2018, 15:57

Bij mij gaat het om een éénraams broedaflegger van 20 mei. Twee dagen geleden gecontroleerd of er eitjes in zaten, niets gezien, ook geen moer. Op dat moment een raam brias ingehangen van een ander volk. Dat raam heb ik op vier plaatsen volgens OTS manier cellen met de kleinste larfjes er in bewerkt.
Zonet gecontroleerd, de OTS plekken zijn prima hersteld door de bijen en heb geen redcellen aangetroffen. Bij verdere controle geen eitjes aangetroffen in werkstercellen, maar wel een tiental in nieuw gebouwde darrenraat.
Hoe te handelen is mijn vraag?
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door harry mouris » ma 11 jun 2018, 16:48

Ik meen ergens wel eens gelezen te hebben dat soms de koningin even op gang moet komen en in het begin wat onbevruchte eitjes legt. Het feit dat er darrenraat is gebouwd duidt wel op de aanweizigheid van een koningin. Ik zou nog ff geduld uitoefenen.

:be3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten