Ik zie geen MOER!:)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door A.A. Staals » ma 11 jun 2018, 16:56

harry mouris schreef:Ik meen ergens wel eens gelezen te hebben dat soms de koningin even op gang moet komen en in het begin wat onbevruchte eitjes legt. Het feit dat er darrenraat is gebouwd duidt wel op de aanweizigheid van een koningin. Ik zou nog ff geduld uitoefenen.

:be3:
Als in in een geval als dit darren raat wordt gebouwd wijst dat op moerloosheid. In een broed aflegger van 20 mei kan nog geen koningin aan de leg zijn.
Als een koningin in het begin onbevruchte eitjes legt, legt ze deze gewoon in werksterraat. Eitjes in de darrencellen kunnen van een eierleggende werkbij komen.

ad staals

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door Oranjedal » ma 11 jun 2018, 17:53

Ik moet een wijziging doorgeven, ik ben in de war met de datum. Deze broedaflegger is op 14 mei gemaakt.
Ik heb er een op 8 mei, een op 14 mei(betreft deze) en 2 op 20 mei gemaakt. Die van 8 mei heeft inmiddels gesloten broed, de twee van 20 mei heb ik vanmorgen in beide een jonge Q en eitjes gezien.
Ik denk dat de heer Staals het goed heeft, dit was ook wat bij mij opkwam.
De beste remedie is nu dus, het volk op afstand afslaan??
Alvast dank voor jullie antwoorden.
Groeten,
Marcel

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door tomer » ma 11 jun 2018, 18:13

Het was eergisteren dus nog maar dag 26, dan hoef je nog niet te panikeren en een raam brias in te hangen. En zeker nog niet het volk af te slaan. Geen redcellen vandaag, dus een koningin aanwezig. Een eileggende werkster die wat eitjes legt is perfect normaal, ook in een volk mét koningin. In mijn honingkamers zit ook wat darrenraat hier en daar, belegd met eitjes (dus door de werksters). Die eitjes worden blijkbaar wel steeds opgeruimd omdat er een koningin in het volk zit. Ik zou nog enkele dagen wachten. Moest je binnen enkele dagen meerdere eitjes zien per cel, dan kan je pas spreken over een 'probleem' met eileggende werksters. Maar zo'n volk met enkele eileggende werksters kan je nog steeds verenigen met een goede aflegger, het darrenbroed verdwijnt dan na een tijdje.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door Hans » ma 11 jun 2018, 19:42

Mij is wel verteld dat sommige jonge koninginnen wachten met eitjes leggen tot het laatste broed (darren) van haar voorgangster is uitgelopen. Ik ken dit uit ervaring, hoewel het meer uitzondering is dan regel. Wacht nog even totdat de allerlaatste gesloten broedcel is uitgelopen...

Toevallig heb ik nu ook een volk met een jonge koningin waar ik nog steeds geen eitjes zie. Wel zag ik nog enkele gesloten darrencellen van haar voorgangster Ik hoop in de loop van de week weer te kijken. We zullen zien...

Gr. Hans

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Ik zie geen MOER!:)

Bericht door GerritenMonika » vr 15 jun 2018, 18:01

Update:

Vandaag in dit volk toch een moer gevonden en eentje die goed ad leg is.
Echter zoals in andere topic te lezen weet ik niet zeker of de moer onbeschadigd
het merken en knippen heeft overleefd.... :pray:

Die bijtjes bljjven je verbazen 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten