Ontbijtkast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
NaBij
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 21:02
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaards
Contacteer:

Ontbijtkast?

Bericht door NaBij » wo 13 jun 2018, 14:24

Hallo mede-imkers,

Ik heb een fenomeen waar ik geen verklaring voor weet:

Achtergrond: Een van mijn volken is een kleine veger van dit voorjaar. Had een F1 Buckfast moer, vermoedelijk van 2016. Laatste inspectie, 12 dagen geleden: moer weg, meer dan 10 dichte doppen. Dus daarna met rust gelaten in afwachting van een nieuwe moer.

Echter, nu zijn de werksters stelselmatig nieuw uitgekomen levende werksters de kast uit aan het werken, net zoals je dat normaal met darren ziet gebeuren. Gezien hoe vaak ik dit zie gebeuren en de laag dode werksters onder de kast lijkt het er op dat iedere ontpopte werkster rechtstreeks naar buiten gewerkt wordt. (En nee, het zijn geen darren, maar echt jonge werksters). De uitgestoten bijen zijn duidelijk jong (klein, vleugels nog zacht en plat), maar hebben geen zichtbare defecten.

Gezien de lage temperatuur wil ik eigenlijk de kast niet openen, maar ik wil natuurlijk wel graag begrijpen wat hier gebeurt. Is dit een rassenprobleem? Een hopeloos moerloos volk? Ongezond broed van de oude moer?
Laatst gewijzigd door NaBij op wo 13 jun 2018, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Lippe

Re: Ontbijtkast?

Bericht door Lippe » wo 13 jun 2018, 16:29

Erg vreemd, het eerste waar ik aan moest denken is roverij, maar dat kan gezien je beschrijving niet.
Overigens zijn groeien bijen niet meer wanneer ze eenmaal uitlopen. Kleine bijen die nog groot moeten worden kan niet. Wanneer ze in hun laatste dagen hun 'imago' hebben en zijn uitgehard vlak voor uitlope, dan groeien ze daarna niet meer.

Omdat je duidelijk spreekt over kleine bijen moet ik denken aan dwerggroei en dat is een symptoom van EVB.

Hieronder voeg ik een link toe van een brochure van WUR waarin de verschillende broedziekten worden beschreven met beeldmateriaal.

Ik hoop niet dat je te maken hebt met EVB, maar hou ons op de hoogte.



http://edepot.wur.nl/44017

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Ontbijtkast?

Bericht door AnnekeW » wo 13 jun 2018, 16:48

Hoe klein is je veger? Zijn er misschien te weinig bijen in je veger om alle broed goed te kunnen verzorgen en warm te houden en zijn de nieuwgeboren bijen onderonwtikkeld door gebrek aan warmte? Dan zou je wellicht het volk kunnen versterken met bijen uit een sterk volk.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ontbijtkast?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 13 jun 2018, 16:49

NaBij schreef:). De uitgestoten bijen zijn duidelijk jong (klein, vleugels nog zacht en plat), maar hebben geen zichtbare defecten.
?
Kunnen zij zonder eten zitten ? Het lijkt mij op broed trekken .

Jaap v P

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ontbijtkast?

Bericht door ErikS » wo 13 jun 2018, 17:21

precies, ken dit gedrag alleen van een volk in uiterste nood.

NaBij
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 21:02
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaards
Contacteer:

Re: Ontbijtkast?

Bericht door NaBij » wo 13 jun 2018, 19:06

Oke, als nieuweling op dit forum heb ik iets stoms gedaan en nu is mijn OP overschreven door mijn laatste commentaar. Ik ga kijken of ik dit nog kan fiksen...

NaBij
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 21:02
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaards
Contacteer:

Re: Ontbijtkast?

Bericht door NaBij » wo 13 jun 2018, 19:06

Allemaal bedankt voor het meedenken. Mijn reactie op de vragen, opmerkingen en suggesties:

@Lippe, het patroon lijkt inderdaad zeker niet op beroving.
Bij de laatste inspectie heb ik geen enkel teken gezien dat op EVB zou kunnen duiden. Ook het moedervolk floreert, dus lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
Bedankt voor de brochure! Sowieso handig referentiemateriaal.

@AnnekeW, wat jij schrijft lijkt me in dit geval het waarschijnlijkst. Het was een veger maatje honkbal. Gehouden in een 3-ramer tot ze daar echt niet meer in pasten, toen naar een grotere kast overgehangen. Probleem begon daarna pas (alhoewel dichte bodem, kleine vliegopening).

@Jaap v.Popering, ze hadden weinig voorraad, dus ik heb ze een heel raam honing gegeven. Na moerloos vrijwel geen stuifmeel zien halen, maar sinds gisteren zie ik meer gele broekjes. (Hoop dus volgende inspectie een nieuwe leggende moer te vinden).

@ErikS, absoluut. Ze zijn niet agressief (tja, Buckfast), maar duidelijk niet in hun normale doen.


De oplossing zal denk ik moeten afhangen van of er een nieuwe moer is. Zo niet, dan neem ik geen risico en laat ik dit volkje gewoon uitsterven. Zo ja, dan zal ik er een paar handenvol bijen bij doen en kijken of ze dan weer boven jan geraken. Vrijdag of zaterdag ga ik kijken of het deur nummer 1 of deur nummer 2 wordt voor dit volkje.

Heeft nog iemand verdere ideeen of suggesties, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ontbijtkast?

Bericht door Hans van der Post. » wo 13 jun 2018, 23:07

Maak eens een foto van die uit gezette jonge bijen en zet dit dan in de topic
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten