Ingehangen dop afgeknaagd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Ingehangen dop afgeknaagd

Bericht door Bmans » wo 13 jun 2018, 20:00

Bij een volk op 20 BK ramen en 20 HK ramen heb ik de moer weggehaald. Het volk was te agressief. De doppen heb ik na 10 dagen gebroken. Een nieuwe dop om een F1 heb ik ingehangen. Nu ik na 2 dagen kijk zie ik dat de dop is afgeknaagd, niet uitgelopen.
Misschien heb ik ergens een dop over het hoofd gezien.
Wat zijn nu de opties??

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ingehangen dop afgeknaagd

Bericht door Hans van der Post. » wo 13 jun 2018, 23:02

Het klinkt hard: je hebt een dop laten staan, zoek de moer. :be2:
!Hans.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Ingehangen dop afgeknaagd

Bericht door Bmans » do 14 jun 2018, 06:59

Ja daar was ik al bang voor.
Kan goed zijn dat ze uit een klein dopje gekomen is, dan kan het wel eens lastig worden haar te vinden ben ik bang.
Wat zijn de opties als ze onvindbaar blijkt???

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Ingehangen dop afgeknaagd

Bericht door Tieme » do 14 jun 2018, 08:51

dan kun je afwachten. Het karakter van het volk kan met de nieuwe moer anders zijn.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Ingehangen dop afgeknaagd

Bericht door cklander » do 14 jun 2018, 10:18

Je zou om de moer te vinden ervoor kunnen kiezen om het volk even opzij te zetten. Op de plek waar ze stonden een bodem met lege broedkamer plaatsen en alle ramen daarin af te kloppen. Vervolgens bovenop die broedkamer een moerrooster leggen en de broedkamers met de afgeklopte broedramen daar bovenop te zetten. De bijen kruipen grotendeels naar boven en de darren en de moer blijft achter: deze passen immers niet door het moerrooster. Enkele uren daarna kun je 'lege broedkamer' er onderuit halen en kijken of je de moer vindt.

Je kunt ook ervoor kiezen om een moerrooster tussen de verschillende bakken te zetten. Na 4-5 dagen controleer je de ramen op eitjes. In de broedkamer waar de eitjes in zitten, daar is ook de moer. Nu hoef je nog maar 1 broedkamer door te zoeken.....

De volgende optie heb ik eens gehoord van een oudere imker, of dit klopt/werkt weet ik niet: een raam broed van een ander volk in het volk hangen en even met rust laten. Binnen 10 minuten zou de moer op dit ingehangen raam moeten zitten omdat ze vanwege de geur op zoek zou gaan naar de andere moer.....

Of zoals Thieme zegt, afwachten en hopen dat de nieuwe moer wel met aardige darren paart......

Gr. Chris

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Ingehangen dop afgeknaagd

Bericht door Bmans » vr 15 jun 2018, 10:06

cklander schreef:
De volgende optie heb ik eens gehoord van een oudere imker, of dit klopt/werkt weet ik niet: een raam broed van een ander volk in het volk hangen en even met rust laten. Binnen 10 minuten zou de moer op dit ingehangen raam moeten zitten omdat ze vanwege de geur op zoek zou gaan naar de andere moer.....

Gr. Chris
Ik ga dit wel even uittesten. Dit is de makkelijkste manier om even te testen. We zullen zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten