Varroabehandeling van het hoofdvolk wanneer wel en wanneer niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Peer Zaal
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 10:18
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica / bastaard
Contacteer:

Varroabehandeling van het hoofdvolk wanneer wel en wanneer niet

Bericht door Peer Zaal » vr 15 jun 2018, 10:50

Een vraagje over de Varroa behandeling vh hoofdvolk. Ik heb geleerd dat deze plaats kan vinden zodra er weer eitjes in de kast zijn: als de koningin weer aan de leg is. WUR zegt na 27 dgn , zo'n 2 wkn na het inlopen vd nwe koninginnen. Hier wordt niks genoemd betreft de koningin - of ze aan de leg is.
Vandaag mijn eerste 2 volken bekeken geen oud broed, maar ook géén eitjes. Dus geen behandeling gedaan. Gaat WUR ervanuit dat de koningin niet beslist aan de leg moet zijn?

Verder: oxaalzuurbehandeling zou geen effect hebben op de honing meen ik in het WUR document over Varroa gelezen te hebben. Tieme ook lid hier in het forum beweert het tegendeel. Wat is wijsheid hier? Wel moet 1 volk behandeld worden omdat ik aldaar veel Varroa gezien heb. Daar zou ik de honingkamer weg kunnen nemen en behandelen op het moment dat het kan zie bovenstaande vraag. Maar het is beter alle 4 volken op de plank gelijktijdig te behandelen denk ik: mierenzuur in augustus?

Lippe

Re: Varroabehandeling van het hoofdvolk wanneer wel en wanneer niet

Bericht door Lippe » vr 15 jun 2018, 14:32

Waarom een jonge Q persé aan de leg moet zijn weet ik eigenlijk niet.

Ik hoop niet dat de zoveelste discussie op dit punt aanzwengel, maar bij mij wordt er absoluut nooit behandeld wanneer er honingkamers op de volken staan!!

Voor mij is het een principekwestie, gewoon niet behandelen als de honingkamers er nog op staan, met wat voor middel dat ook. Ongeacht wat er op het product staat of wordt beweerd door anderen.
Heb je een hoge varroa druk of wil je perse iets doen op dit moment, probeer dan een biotechnische manier of anders toch wachten en mierenzuur direct na het afnemen van de honing. De honingkamers er nu een week af laten lijkt me ook niet echt een goede optie.

Ik gebruik zelf Hiveclean.
Zowel van Hiveclean als de nieuwe vervanger VarroMed staat dat het geen invloed heeft op de honing. En ik heb hier wel eens gelezen dat men gewoon behandeld wanneer de honingkamers er nog op staan, omdat het een schijnbaar 'zacht' middel is. Op site van Beevital met betrekking tot Hiveclean en VarroMed staat bij beide middelen 'no residues in honey' .

Zie hier de links : https://www.beevital.com/varromed-1/ en https://www.beevital.com/hiveclean/

De bijsluiter van VarroMed zegt bijvoorbeeld niet gebruiken wanneer er honingkamers op het volk staan!!!
zie hier de link: https://ec.europa.eu/health/documents/c ... 456_nl.pdf

Oxaalzuur komt van nature ook voor in honing, maar het gehalte wordt wel flink hoger als je behandeld met de honing er nog op. Oxaalzuur zit ook wel in de genoemde producten, maar in een zeer lagere dosis. Oxalen met de honing er nog op is dus uit den boze om maar helemaal niet over mierenzuur te beginnen...

Dit alles niet persoonlijk bedoelt Peer, jij stelt ook maar gewoon de vraag wat wijsheid is, maar zou graag zien dat iedereen zich hier van bewust is en zorgvuldig mee gaat. Het zijn wel levensmiddelen waar we mee werken.

Peer Zaal
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 10:18
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica / bastaard
Contacteer:

Re: Varroabehandeling van het hoofdvolk wanneer wel en wanneer niet

Bericht door Peer Zaal » vr 15 jun 2018, 15:51

Bedankt vd reactie Lippe,

Dit is het eerste jaar dat ik doorlopend de honingkamers op het hoofdvolk heb laten zitten tijdens de moerswisseling, dit vanwege de dracht. Daarom hier de vraag wat te doen. Bij 1 volk vermoed ik de aanwezigheid van meer Varroa. Daar zal ik een oxaalzuur behandeling toepassen en de honingkamer afnemen voor een aantal! weken. De andere hoofdvolken zal ik pas na de zomer weer behandelen. Ze hebben allemaal de winter-oxaal-behanndeling gehad. Bedankt voor de waarschuwingen.

Moest zelf in mijn eerste imker jaar de oud imker hier op het dorp wijzen op het feit dat zijn apistan-chemo-strippen niet in de kasten horen in de zomer! Was voor dovemansoren en als beginnend imker wist ik er niks van..... Er zijn misstanden genoeg betreft het hoe te behandelen vd Varroa. Ook genoemde bijsluiters klinken niet geheel overtuigend. Ik neem hier geen risico en verkies gelijk Lippe voorsteld de hoofdvolken met honingkamer niet te behandelen. Zal ook kijken of het WUR document hier geen rare suggesties doet. Zie ook 1ste tekst: zij beweren, geloof ik!, dat de oxaalzuurbehandeling geen effect heeft op de honingkamer. Kom ik op terug.

Gr!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varroabehandeling van het hoofdvolk wanneer wel en wanneer niet

Bericht door tomer » vr 15 jun 2018, 23:34

Misschien zijn er binnen enkele dagen wel eitjes te zien. Dan kan je kiezen: HK's eraf en oxaalzuur gebruiken nu je een broedloze periode hebt, ofwel HK's er nog enkele weken op laten en dan nadien behandelen met iets anders (bvb mierenzuur).
Of wat ik zelf doe: begin juli de HK's eraf (= einde dracht hier), alle ramen broed wegnemen en verdelen in zesramers en een week later behandelen met oxaalzuur. De zesramers na 24 dagen ook behandelen met oxaalzuur. Je moet dan wel veel extra kastjes hebben...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Varroabehandeling van het hoofdvolk wanneer wel en wanneer niet

Bericht door Hans van der Post. » za 16 jun 2018, 00:06

Beste Peer Zaal laat nu de bijen met rust. Wacht tot het einde van de dracht, honing is voedsel.
Ga met oxaalzuur aan het werk (druppelen) als de honingkamers zijn afgenomen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten