Varromed - Beevital

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
davypetit
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 13:25
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Mellifera
Contacteer:

Varromed - Beevital

Bericht door davypetit » wo 20 jun 2018, 10:44

Beste vrienden,

Iemand ervaringen met Varromed oplossing van Beevital.

https://www.beevital.com/varromed-1

Dit is een oplossing van 5mg/ml mierenzuur en 31.4mg/ml oxaalzuur ondersteund door E150D Caramel kleur + Sucrose syroop + Propolis tinctuur 20% + Anijs olie + Citroen olie + Citoenzuur en Water.

Mogelijk makkelijk zelf te maken ?

Graag jullie bevindingen ?

D

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Varromed - Beevital

Bericht door harry mouris » wo 20 jun 2018, 12:04

Ik heb het gekocht en gebruitk. Is zelfde las HiveClean. Wordt erg goed door bijen verdragen. Is iets minder effectief dan mierezuur

Lippe

Re: Varromed - Beevital

Bericht door Lippe » wo 20 jun 2018, 12:40

Ik heb het nog niet gekocht want de prijs ligt ongeveer € 10,- hoger dan Hiveclean. Daarom daar 3 flessen van op voorraad gekocht zodat ik t/m 2020 nog door kan gaan met Hiveclean. Wat precies het verschil is tussen Hiveclean en Varromed is heb ik me niet in verdiept. Het lijkt hetzelfde te zijn, behalve dat Varromed een EU bijsluiter heeft. Dat zal waarschijnlijk ook de prijs hebben doen stijgen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varromed - Beevital

Bericht door Fish » wo 20 jun 2018, 12:58

Eenmaal geopend is hiveclean 6 maanden houdbaar, kan je het ongeopend wel tot 2020 bewaren dan? Varromed is al eerder ter sprake gekomen, HiveClean is officieel geen bestrijdingsmiddel en Varromed wel.

Lippe

Re: Varromed - Beevital

Bericht door Lippe » wo 20 jun 2018, 13:18

Ik heb er een houdbaarheidsdatum van 2020 op staan. Zolang ik de flesjes niet open komt het wel goed en ik gebruik ongeveer 1 flesje per zomerbehandeling dus de laatste zal ik ook in 2020 opmaken.

davypetit
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 13:25
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Mellifera
Contacteer:

Re: Varromed - Beevital

Bericht door davypetit » wo 20 jun 2018, 14:56

Ik heb de volledige prescriptie en de actieve stoffen zijn mierenzuur en oxaalzuur in lage dosis. Dus ik vermoed wanneer je dit vers aanmaakt in de aangegeven dosis dit makkelijk zelf te maken isen werkt. Ik weet niet of de propolis tinktuur en andere olien echt nodig zijn voor een goede werking. Ik vermoed van niet. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Varromed - Beevital

Bericht door Biodlarn » wo 20 jun 2018, 15:34

davypetit schreef:Ik heb de volledige prescriptie en de actieve stoffen zijn mierenzuur en oxaalzuur in lage dosis. Dus ik vermoed wanneer je dit vers aanmaakt in de aangegeven dosis dit makkelijk zelf te maken isen werkt. Ik weet niet of de propolis tinktuur en andere olien echt nodig zijn voor een goede werking. Ik vermoed van niet. Heeft iemand daar ervaring mee ?
HiveClean, en ik neem aan dat dat dan ook geldt voor VarroaMed, werkt niet als een gif tegen mijten. De mijten gaan er niet dood aan. De coctail wekt irritatie op bij de bijen waardoor ze als een gek aan het poetsen gaan om het middel kwijt te raken van hun lichamen. Dit hygienische gedrag zorgt er ook voor dat de cellen een goede schoonmaakbeurt krijgen.
Ik twijfel eraan of het middel zonder propolis en etherische oliën ook werkt. Denk dat het dan niet effectief is.

Groet, Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 54 gasten